3282 3282 Blad 2 1. De subsidie relatie 1.1 Het veiligheidsplan Voor de dagopvang aan de Zuidergrachtswal krijgt 'de Terp' vanaf 2002 subsidie van de gemeente Leeuwarden. De gerealiseerde dagopvang is het resultaat van (uiteindelijke) samenwerking van verschillende partijen: De Terp, gemeente, politie, justitie en buurtbewoners. Eén van de ankers in het geheel is het Veiligheids- en beheersplan dak en thuislozen (opvang)basisplan versie juni 2001 (Hierna: VP)Het VP is vastgesteld door B w 5 juni 2001, de raadsadviescommissie Welzijn heeft 21 juni 2001 positief geadviseerd. Het VP kan worden beschouwd als basis- en werkdocument. Het is mogelijk dat het aangepast wordt, ingegeven door de actuele vereisten. De SMO Fryslan heeft ondertussen ook aangegeven dat ze dit van plan is. 1.2 De huis en gedragsregels In het VP is opgenomen de 'Huis en gedragsregels dagopvangcentra', (bijlage 2) De huisregels maken dus integraal deel uit van het VP. De regels staan het in bezit hebben van drugs in en om het pand niet toe. Er staat dus niet dat het gebruik verboden is, maar dat impliceert dat wel. Immers zonder bezit geen gebruik. Uiteraard is het de bedoeling om de handel binnen de opvang in deze drugs te verbieden. Het doel van het VP is door een integrale benadering de juiste balans te vinden tussen opvang en zorg enerzijds en veiligheid voor (wijk)bewoners anderzijds. 1.3 De subsidieverplichting De Terp is volgens de beschikking subsidieverlening 2006 verplicht de huis en gedragsregels zoals vastgelegd in het VP toe te passen. Niet nakomen van die verplichting biedt mogelijk grond voor intrekking of wijziging van de subsidie. Intrekking of wijziging van subsidie is geregeld in artikel 4:48 Algemene wet bestuursrecht (Awb)Van toepassing zou kunnen zijn 4:48, lid 1, sub b: De subsidie ontvanger heeft niet voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Dit artikel is echter een 'kan'- bepaling. Het bestuursorgaan heeft beleidsvrijheid. Het college heeft de mogelijkheid het artikel niet toe te passen. Het college heeft dan vervolgens de mogelijkheid de beoordeling van het nakoming van de aan de subsidie verbonden verplichtingen op te schorten tot aan de subsidievaststelling. Dat is geregeld in artikel 4:46 Awb. Ook dat is een 'kan'-bepaling. Het bestuursorgaan kan de subsidie lager vaststellen dan de verlening maar heeft de mogelijkheid om dat niet te doen. Het college heeft dus de keus tussen nu, (4:48 Awb) cf later (4:46 Awb) via de subsidie te sanctioneren. ■te - - V^r 1.4 De motivering van ce beslissing Welke van de beslissingen ook de voorkeur geniet, de eis van een evenwichtige belangenafweging en proportionaliteit geldt voor beide. De sanctie tot het wijzigen of intrekken m Blad 3 enerzijds en lager vaststellen anderzijds van het subsidie in relatie tot het belang van voortzetting van de dagopvangvoorziening moet gewogen worden. Het VP en de huis- en gedragsregels hebben tot doel zowel zorg en opvang als de veiligheid te vergroten. De status van het VP is basisplan; wijzigingen zijn dus mogelijk, zelfs gewenst, als de ontwikkeling daarom vraagt. 1.5 Gevolg sanctiebeslissing Om daadwerkelijk over te gaan tot de sanctie van de lagere vaststelling van .het subsidie moet worden bedacht, dat op zo'n besluit bezwaar en beroep mogelijk is. f4 '41 De rechter zal de motivering van het besluit en daarin de belangenafweging en proportionaliteit beoordelen. Gelet op de beperkte reikwijdte (want: interne gerichtheid) van de huis en gedragsregels in het geheel van afspraken en de betekenis van de wijziging tot het toestaan van bezit ten behoeve van eigen gebruik in relatie tot het meetbare(negatieve) effect naar buiten toe, zal de rechter niet snel een sanctie toestaan. Vooral als een proefperiode wordt afgesproken met een helder evaluatiemoment zal standhouden van zo'n sanctiebesluit moeilijk zijn. Beheersbaarheid en controleerbaarheid, hygiënische omstandigheden voor de gebruiker, alsmede het belang van willekeurige inwoners van de stad, waaronder kinderen, niet gehinderd te worden door overlast bij drugsgebruik in (het centrum van) de stad, zullen dan opwegen tegen het (vermeende) belang van wijkbewoners. 1.6 De conclusie Sanctiemogelijkheden van het subsidierecht zijn in casu zodanig beperkt, dat gebruik daarvan moet worden afgeraden. M ><Q 2. Bestuursrechtelijke handhaving Bovenstaande sanctie mogelijkheden van het subsidierecht houden geen rekening met de bestuursrechtelijke handhaving. De burgemeester is daarvoor verantwoordelijk. De wetgeving kent hiervoor de volgende mogelijkheden. 2 1 Opiumwet Op grond van artikel 2 Opiumwet is het - kortgezegd - verboden harddrugs binnen of buiten Nederland te brengen, te bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, af te leveren, te verstrekken, te vervoeren, aanwezig te hebben of te vervaardigen. De handel en het bezit is dus verboden, het gebruik er van niet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 233