3282
3282
Blad 2
1. De subsidie relatie
1.1 Het veiligheidsplan
Voor de dagopvang aan de Zuidergrachtswal krijgt 'de Terp'
vanaf 2002 subsidie van de gemeente Leeuwarden.
De gerealiseerde dagopvang is het resultaat van
(uiteindelijke) samenwerking van verschillende partijen: De
Terp, gemeente, politie, justitie en buurtbewoners.
Eén van de ankers in het geheel is het Veiligheids- en
beheersplan dak en thuislozen (opvang)basisplan versie
juni 2001 (Hierna: VP)Het VP is vastgesteld door B w 5
juni 2001, de raadsadviescommissie Welzijn heeft 21 juni
2001 positief geadviseerd. Het VP kan worden beschouwd als
basis- en werkdocument. Het is mogelijk dat het aangepast
wordt, ingegeven door de actuele vereisten. De SMO Fryslan
heeft ondertussen ook aangegeven dat ze dit van plan is.
1.2 De huis en gedragsregels
In het VP is opgenomen de 'Huis en gedragsregels
dagopvangcentra', (bijlage 2) De huisregels maken dus
integraal deel uit van het VP. De regels staan het in bezit
hebben van drugs in en om het pand niet toe. Er staat dus
niet dat het gebruik verboden is, maar dat impliceert dat
wel. Immers zonder bezit geen gebruik. Uiteraard is het de
bedoeling om de handel binnen de opvang in deze drugs te
verbieden.
Het doel van het VP is door een integrale benadering de
juiste balans te vinden tussen opvang en zorg enerzijds en
veiligheid voor (wijk)bewoners anderzijds.
1.3 De subsidieverplichting
De Terp is volgens de beschikking subsidieverlening 2006
verplicht de huis en gedragsregels zoals vastgelegd in het
VP toe te passen. Niet nakomen van die verplichting biedt
mogelijk grond voor intrekking of wijziging van de
subsidie. Intrekking of wijziging van subsidie is geregeld
in artikel 4:48 Algemene wet bestuursrecht (Awb)Van
toepassing zou kunnen zijn 4:48, lid 1, sub b: De subsidie
ontvanger heeft niet voldaan aan de aan de subsidie
verbonden verplichtingen. Dit artikel is echter een 'kan'-
bepaling. Het bestuursorgaan heeft beleidsvrijheid. Het
college heeft de mogelijkheid het artikel niet toe te
passen. Het college heeft dan vervolgens de mogelijkheid de
beoordeling van het nakoming van de aan de subsidie
verbonden verplichtingen op te schorten tot aan de
subsidievaststelling. Dat is geregeld in artikel 4:46 Awb.
Ook dat is een 'kan'-bepaling. Het bestuursorgaan kan de
subsidie lager vaststellen dan de verlening maar heeft de
mogelijkheid om dat niet te doen. Het college heeft dus de
keus tussen nu, (4:48 Awb) cf later (4:46 Awb) via de
subsidie te sanctioneren.
■te
-
- V^r
1.4 De motivering van ce beslissing
Welke van de beslissingen ook de voorkeur geniet, de eis
van een evenwichtige belangenafweging en proportionaliteit
geldt voor beide. De sanctie tot het wijzigen of intrekken
m
Blad 3
enerzijds en lager vaststellen anderzijds van het subsidie
in relatie tot het belang van voortzetting van de
dagopvangvoorziening moet gewogen worden. Het VP en de
huis- en gedragsregels hebben tot doel zowel zorg en opvang
als de veiligheid te vergroten. De status van het VP is
basisplan; wijzigingen zijn dus mogelijk, zelfs gewenst,
als de ontwikkeling daarom vraagt.
1.5 Gevolg sanctiebeslissing
Om daadwerkelijk over te gaan tot de sanctie van de lagere
vaststelling van .het subsidie moet worden bedacht, dat op
zo'n besluit bezwaar en beroep mogelijk is.
f4 '41 De rechter zal de motivering van het besluit en daarin de
belangenafweging en proportionaliteit beoordelen.
Gelet op de beperkte reikwijdte (want: interne gerichtheid)
van de huis en gedragsregels in het geheel van afspraken en
de betekenis van de wijziging tot het toestaan van bezit
ten behoeve van eigen gebruik in relatie tot het
meetbare(negatieve) effect naar buiten toe, zal de rechter
niet snel een sanctie toestaan. Vooral als een proefperiode
wordt afgesproken met een helder evaluatiemoment zal
standhouden van zo'n sanctiebesluit moeilijk zijn.
Beheersbaarheid en controleerbaarheid, hygiënische
omstandigheden voor de gebruiker, alsmede het belang van
willekeurige inwoners van de stad, waaronder kinderen, niet
gehinderd te worden door overlast bij drugsgebruik in (het
centrum van) de stad, zullen dan opwegen tegen het
(vermeende) belang van wijkbewoners.
1.6 De conclusie
Sanctiemogelijkheden van het subsidierecht zijn in casu
zodanig beperkt, dat gebruik daarvan moet worden afgeraden.
M ><Q
2. Bestuursrechtelijke handhaving
Bovenstaande sanctie mogelijkheden van het subsidierecht
houden geen rekening met de bestuursrechtelijke handhaving.
De burgemeester is daarvoor verantwoordelijk. De wetgeving
kent hiervoor de volgende mogelijkheden.
2 1 Opiumwet
Op grond van artikel 2 Opiumwet is het - kortgezegd -
verboden harddrugs binnen of buiten Nederland te brengen,
te bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, af te leveren,
te verstrekken, te vervoeren, aanwezig te hebben of te
vervaardigen. De handel en het bezit is dus verboden, het
gebruik er van niet.