4 8 ♦Mil >4 subsidie alsnog worden ingetrokken en eventueel worden te ruggevorderd Met het oog op de uitbetaling van de subsidie is het van belang te weten wanneer het project is voltooid (lid 3) In dit lid is opgenomen dat het college bij de gereedmel- ding een accountantsverklaring kan vragen. Deze bepaling is algemeen geformuleerd omdat in beginsel het college de be voegdheid moet hebben om bij iedere gereedmelding een der gelijke verklaring te eisen. In ieder geval zal een accoun tantsverklaring worden gevraagd bij grotere projecten waar voor een lening is verstrekt van meer dan 50.000,-. Ook als niet op basis van artikel 13 al bij de subsidieverle ning de verplichting tot het overleggen van een accoun tantsverklaring is opgelegd, bestaat de bevoegdheid om bij de gereedmelding een dergelijke verklaring te vragen. In het vijfde lid is nog eens expliciet bepaald dat afwij kingen van het goedgekeurde restauratieplan moeten worden vermeld. Deze kunnen voor de vaststelling van de definitie ve hoogte van de restauratiehypotheek slechts worden meege rekend als tijdens de uitvoering toestemming voor die af wijkingen is verleend (artikel 8, vierde lid). Omdat de gemeente controle moet kunnen uitoefenen, moeten de rekeningen en betalingsbewijzen gedurende 5 jaar be schikbaar worden gehouden (lid 7). Artikel 15 Beslissing op de gereedmelding; vaststelling definitieve hoogte restauratiehypotheek De vaststelling dient om de hoogte van de restauratiehypo theek definitief te bepalen op basis van de uitvoering van het project. Indien het college instemt met de aanvraag tot vaststelling en uitbetaling, stelt het de hoogte van de restauratiehypotheek vast overeenkomstig artikel 4:46 van de AwbArtikel 4:46 Awb noemt in lid 2 de gronden om de subsidie lager vast te stellen. Dit artikel voegt daar een uitdrukkelijke grond aan toe: het niet naleven van het bij of krachtens de verordening gestelde. Lager vaststellen k. houdt ook de mogelijkheid in om, indien de gereedmelding daartoe aanleiding geeft, de subsidie vast te stellen op nul Bij de vaststelling kan de hypotheek lager uitvallen dan bij de verlening. Dit kan bijvoorbeeld omdat de werkelijke kosten lager waren dan de geraamde. De subsidie kan in beginsel niet hoger worden vastgesteld dan bij de verlening. Het vijfde lid bevat hierop een uit zondering. Dit lid heeft betrekking op kosten die bij het verlenen van de subsidie niet voorzienbaar waren. Deze kos ten kunnen slechts voor subsidie in aanmerking komen als het college hiervoor vooraf toestemming heeft gegeven. Deze voorafgaande toestemming kan juridisch worden gekwalifi ceerd als een wijziging (verhoging) van de subsidieverle ning, in casu de verlening van de restauratiehypotheek. Artikel 16 De intrekking, wijziging en terugvordering van de restauratiehypotheeklening. De vaststelling dient om de hoogte van de restauratiehypo theek definitief te bepalen op basis van de uitvoering van het project. Indien het college instemt met de aanvraag tot vaststelling, stelt het de hoogte vast overeenkomstig arti kel 4:46 van de Awb. Artikel 4:46 Awb noemt in lid 2 de gronden om de subsidie lager vast te stellen. Dit artikel voegt daar een uitdrukkelijke grond aan toe: het niet nale ven van het bij of krachtens de verordening gestelde. Lager vaststellen houdt ook de mogelijkheid in om, indien de ge reedmelding daartoe aanleiding geeft, de subsidie vast te stellen op nul. De intrekking van de hypotheek Paragraaf 4 Slot- en overgangsbepalingen In deze paragraaf zijn drie bepalingen (artikelen 17; 18 en 19) opgenomen die beogen de toepassing van de verordening zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ieder van deze bepalingen heeft een eigen beperkte beteke nis. Het lijkt zinvol deze bepalingen hier in onderlinge samenhang te bespreken omdat daardoor de reikwijdte en ei gen betekenis van ieder der bepalingen goed kan worden be licht Daarbij moet overigens worden opgemerkt dat subsidiering uit een revolving fund beperktere mogelijkheden geeft tot individuele correcties dan subsidiering a fonds perdu. In het laatste geval kan een verhoging van het subsidiepercen tage in sommige gevallen een probleem verhelpen. Bij revol ving fund financieringen ligt dat moeilijker vooral omdat het voortbestaan van het revolving fund uitgaat van een regelmatige voeding uit rente en aflossingen. Artikel 17 Bijzondere gevallen Dit artikel gaat om gevallen waarin de verordening niet voorziet. Deze bepaling heeft daarom per definitie geen betekenis voor het in de verordening geregelde. Als het college wordt geconfronteerd met een volkomen nieuwe ont wikkeling of een nieuw initiatief dat niet valt onder deze verordening maar wel evident van betekenis is voor de monu mentenzorg dan kan het op basis van deze bepaling actie ondernemen. Omdat aan dit soort nieuwe ontwikkelingen door gaans financiële gevolgen verbonden zullen zijn zal de ge meenteraad moeten worden ingeschakeld via de beschikbaar stelling van budget (artikel 1.4)Het ligt in de rede dat voor het nieuwe initiatief - als het enige omvang en alge mene betekenis heeft - nadere regels zullen worden opge steld, die dan in deze of een aparte verordening zullen moeten worden opgenomen. Artikel 18 Hardheidsclausule Ook de hardheidsclausule heeft een eigen en beperkte bete kenis: indien de toepassing van de regeling tot evidente onbillijkheden zou leiden mag van de regeling afgeweken worden. Een hardheidsclausule kan slechts in bijzondere 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 23