V gerelateerd kunnen worden aan de extra lasten op sociale voorzieningen. Het bleek, dat de extra inkomsten vanuit het gemeentefonds niet geheel samenhangen met de additionele lasten op sociale voorzieningen. Slechts een deel van deze extra inkomsten hangt hiermee samen en dit deel is niet voldoende om de extra uitgaven op sociale voorzieningen te compenseren. De conclusie was dan ook, dat de extra uitgaven die Leeuwarden doet op sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening, een directe verklaring vormt voor de hogere OZB. De volgende tabel kan dan worden gegenereerd: 2004, in min. euro Leeuwarden t.o.v. Alkmaar Leeuwarden t.o.v. Deventer Extra lasten Soc. Vz. Mij. Dienstverl. - 53 min. - 50 min. Extra doeluitkering 40 min. 40 min. Additionele Alg. Uitkering gerelateerd aan Soc. Vz. 2,4 min. 3,1 min. Extra OZB 5 min. 6 min. Totaal - 5,6 min. - 0,9 min. De hoogte van de sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening enerzijds en de hoogte van de OZB anderzijds, kunnen samenhangen met elkaar. Gewezen wordt wel op een proces waarbij Leeuwarden een aanzuigende werking kent op minder draagkrachtigen uit de regio. Om een grotere groep minder draagkrachtigen een gelijk voorzieningenniveau te kunnen bieden, zal de belasting verhoogd moeten worden. Dit kan echter leiden tot een reactie bij de relatief meer draagkrachtigen: deze kunnen immers besluiten om buiten Leeuwarden te gaan wonen. Dit proces is op te vatten als een vicieuze cirkel: het verhogen van de belasting leidt tot het wegtrekken van de meer draagkrachtigen, met als gevolg dat de belasting nog verder verhoogd moet worden om de begroting nog sluitend te krijgen. Een analyse van de woningbouw, de WOZ waarden, maar ook van migratiecijfers en sociale structuur ondersteunen deze gedachte, welke overigens elders in Nederland ook wel voorkomt. Leeuwarden wil dit proces wel stoppen (als de woningbouwplanning wordt geanalyseerd), maar een eenmaal overeengekomen lastenpatroon is zeer moeilijk neerwaarts bij te stellen. Daarnaast wijzen de migratiecijfers uit, dat Leeuwarden nog steeds veel jongeren aantrekt, terwijl meer draagkrachtigen de stad verlaten. De verklaringen kennen wel een samenhang. Een zwakke sociale structuur I kent immers tevens een behoefte aan goedkopere woningen. Deze laatste OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 6 categorie levert relatief minder geld op. Het budgettaire mes snijdt dan aan twee kanten: de relatief zwakke sociale structuur van Leeuwarden leidt tot relatieve hoge uitgaven op de hoofdfunctie sociale voorzieningen, terwijl de woningen die voor deze doelgroep gebouwd worden, relatief minder geld genereren. Aan de ander kant kan de gemeente via haar woningbouwprogramma zeerwel invloed uitoefenen, zowel op haar sociale structuur als op haar grondopbrengst. OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 242