4 hi De Baten 2004 Met de bovenstaande opmerkingen in gedachten, kan het volgende beeld worden gegenereerd per hoofdfunctie voor 2004 en waarbij dus gecorrigeerd is voor onttrekkingen en toevoegingen over de reserves: Gecorrigeerd voor mutaties reserves Baten 2004 Leeuwarden Deventer Alkmaar HFU00 Algemeen bestuur -1.753.375 -4.754.243 12.453.000 HFU01 Openbare orde en veiligheid -462.630 -21.626 -568.000 HFU02 Verkeer, vervoer en waterstaat -10.301.047 -10.587.732 -14.703.000 HFU03 Economische zaken 28.930 5.444.306 -939.000 HFU04 Onderwijs -24.516.508 -30.006.977 -26.942.000 HFU05 Cultuur en recreatie -1.167.327 -8.189.731 -7.131.000 HFU06 Soc. voorz. en maatsch. dienstverl. -99.824.623 -59.086.426 -57.462.000 HFU07 Volksgezondheid en milieu -14.391.144 -14.374.494 -15.019.000 HFU08 Ruimtelijke ordening en volkshuisv. -35.318.764 -76.618.977 -47.340.000 HFU09 Financiering en alg. dekkingsmidd. -142.386.893 -87.294.077 -133.863.000 Hoofdfuncties en functies cf BBV -330.093.381 -285.489.977,00 -291.514.000 (Bron: combinatie functionele uitdraai en mutaties reserves uit jaarrekening en productenrekening, Leeuwarden, Alkmaar en Deventer) Voor een overzicht van de functies per hoofdfunctie, vait naar bijlage 1 te verwijzen. De baten in de bovenstaande tabel zijn negatief weergegeven. Uit de bovenstaande opstelling blijkt, dat Leeuwarden in absolute termen over 2004 het meeste baten heeft gegenereerd. Grote uitschieters zijn sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening en de financiering en algemene dekkingsmiddelen. Onder de eerste vallen de doeluitkeringen en de inkomensoverdrachten vanuit het rijk in het kader van de Wet op Werk en Bijstand (de WWB). Onder de tweede vallen de belastingen en de algemene uitkering. De reden dat Alkmaar een forse negatieve baat boekt op algemeen bestuur, ligt in het feit, dat vanuit de reserves zeer veel gelden worden toegevoegd aan deze hoofdfunctie (meer dan 16 min. euro). Aan de andere kant wordt ook weer voor een fors bedrag onttrokken aan deze hoofdfunctie, zodat aan de lastenkant een soortgelijke verstoring plaatsvindt. Leeuwarden blijft ten opzichte van Alkmaar en Deventer wat achter waar het de baten betreft op hoofdfunctie 5: cultuur en recreatie. Een soortgelijke constatering betreft ruimtelijke ordening en volkshuisvesting: ook hier blijft Leeuwarden achter. Het gaat hier dan met name om baten die vanuit de grondexploitaties gegenereerd worden. Gemeenten die gronden in ontwikkeling hebben, genereren doorgaans relatief veel baten op deze hoofdfunctie. De bovenstaande opstelling is OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 14 uiteraard nog zeer globaal en een nadere verdieping van de batenkant lijkt zinvol op deze plaats. Nadere analyse baten Een nadere analyse van de opbrengstenkant laat het volgende beeld zien voor 2004, waarbij enkel de exploitatiekant is opgenomen: Baten 2004 (x 1.000 euro) Leeuwarden Alkmaar Deventer Leeuwarden Alkmaar Deventer Totaal Totaal Totaal Relatief Relatief Relatief Ontvangen rente en dividend 5.960 0 0 1,60% 0,00% 0,00% Renteopbrengsten reserves 6.472 9.030 8.051 1,74% 2,87% 2,45% Verqoedinq personeel v.derden 121 1.034 3.469 0,03% 0,33% 1,06% Huren en pachten 6.987 10.699 2.569 1,87% 3,40% 0,78% Opbrenqsten Grondexploitatie 19.889 13.670 7.224 5,33% 4,35% 2,20% Rechten, leqes en retributies 15.710 13.345 0 4,21% 4,25% 7,39% Overiqe opbrenqsten 9.358 6.643 28.685 2,51% 2,11% 1,34% Belastinqopbrenqsten 34.025 19.801 22.953 9,12% 6,30% 6,98% Alqemene uitkering 82.544 70.194 63.733 22,13% 22,34% 19,39% Diverse doeluitkeringen 133.134 91.803 83.979 35,70% 36,86% 40,24% Aandelen en ov. Deelneminqen 123 15.354 0 0,03% 4,89% 0,00% Kosten plaatsen 0 24.048 48.205 0,00% 314.323 275.621 268.913 84,29% 87,71% 81,83% 0.00% Ontrekkinqen aan reserves 58.594 38.638 59.713 15,71% 12,29% 18,17% 372.917 314.259 328.626 100,00% 100,00% 100,00% Interne verrekeningen -1.501 0 0 371.416 314.259 328.626 i(( (Bron: interne uitdraai, Concernstaf, Leeuwarden en Productenrekening Alkmaar 2004, interne uitdraai afdeling Financiën Deventer) Op het eerste oog komen de baten niet overeen met de voorgaande tabel. Voor onttrekkingen aan reserves genereert Leeuwarden in het eerste overzicht 330 min. euro aan baten en in het tweede overzicht 314 min. euro. Alkmaar genereert in het eerste overzicht 292 min. euro en in het tweede overzicht 276 min. euro. Deventer loopt terug van 285 min. euro naar 269 min. De totaaltellingen komen wel overeen: 373 min. voor Leeuwarden, 314 min. voor Alkmaar en 329 min. voor Deventer. De reden voor dit verschil ligt in het feit dat de eerste batenopstelling is ontleend aan een functionele indeling en de tweede opstelling aan een indeling per categorie. De categoriale indeling sluit sommige onttrekkingen aan voorzieningen uit van de baten en boekt deze onttrekkingen onder "reserveringen". Dit heeft tot gevolg, dat de categoriale indeling een lager batenpatroon laat zien en een OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 246