De Lasten 2004
Ook voor de lastenopstelling zal gecorrigeerd moeten worden voor
onttrekkingen en toevoegingen over de reserves. Deze gecorrigeerde
lastenopstelling kan voor Leeuwarden, Deventer en Alkmaar voor het jaar
2004 dan als volgt worden weergegeven:
Hoofdfunctie
Gecorrigeerd voor mutaties reserves
Lasten
Leeuwarden
Deventer
Alkmaar
HFU00 Algemeen bestuur
8.532.920
14.223.043
-3.893.000
HFU01 Openbare orde en veiligheid
5.767.167
5.339.603
6.796.000
HFU02 Verkeer, vervoer en waterstaat
22.434.971
29.440.765
25.665.000
HFU03 Economische zaken
5.106.933
-15.485.970
2.045.000
HFU04 Onderwijs
34.821.030
39.253.647
41.572.000
HFU05 Cultuur en recreatie
22.393.840
28.916.312
31.536.000
HFU06 Soc. voorz. en maatsch. dienstverl.
131.104.979
81.408.076
78.328.000
HFU07 Volksgezondheid en milieu
26.022.417
17.637.188
15.697.000
HFU08 Ruimtelijke ordening en volkshuisv.
49.212.596
78.390.769
50.632.000
HFU09 Financiering en alg. dekkingsmidd.
19.516.180
3.512.258
36.404.000
Hoofdfuncties en functies cf BBV
324.913.032
282.635.691
284.782.000
(Bron: combinatie functionele uitdraai en mutaties reserves uit jaarrekening
en productenrekeningLeeuwarden, Almaar en Deventer)
Zoals verwacht boekt Alkmaar een negatieve last op de functie algemeen
bestuur. Een en ander is het gevolg van een forse toevoeging aan de
reservepositie, waar in de bovenstaande opstelling voor gecorrigeerd is (zie
ook de opmerking bij de analyse van de baten). De sociale voorzieningen
en de maatschappelijke dienstverlening zorgen in Leeuwarden voor een
behoorlijke druk op het iastenpatroon. Leeuwarden gaf in 2004 zo'n 50 min.
meer uit aan deze hoofdfunctie dan vergelijkbare gemeenten. Ook op
volksgezondheid en milieu geeft Leeuwarden vrij veel uit, zij het, dat de
verschillen tussen de drie gemeenten op deze hoofdfunctie beduidend
kleiner zijn.
Een lastenopstelling per categorie voor 2004 kan als volgt worden
weergegeven:
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
22
1 4
Leeuwarden
Alkmaar
Deventer
Leeuwarden
Alkmaar
Deventer
Lasten x 1000 euro
Totaal
Totaal
Totaal
Relatief
Relatief
Relatief
Salarissen en sociale lasten
63.348
67.723
47.440
0,17
0,21
0,29
Personeel van derden
5.052
3.889
1.604
0,01
0,01
0,00
Energie
1.692
1.502
927
0,00
0,00
0,00
Duurzame zaken (incl. Grondexpl)
8.070
19.450
25.918
0,02
0,06
0,08
Overige qoederen en diensten
46.088
44.103
46.529
0,12
0,14
0,14
Uitkeringen
55.200
37.468
48.975
0,15
0,12
0,15
Diverse subsidies
71.098
49.630
25.114
0,19
0,16
0,08
Aandelen en ov. Deelnemingen
(Parkeer)
29
-252
0
0,00
0,00
0,00
Kapitaallasten
29.241
43.382
65.341
0,08
0,14
0,05
279.818
266.895
261.848
0,75
0,85
0,81
Reserveringen
92.072
48.616
63.117
0,25
0,15
0,19
371.890
315.511
324.965
1,00
1,00
1,00
Interne verrekeningen
-474
-2.114
-907
371.416
313.397
324.058
(Bron: interne uitdraai, Concernstaf Leeuwarden, Productenrekening
Alkmaar, interne uitdraai afdeling Financiën Deventer)
Analoog aan de batenkant komen ook hier de bedragen niet overeen met
de eerste tabel. Zo laat Leeuwarden volgens de eerste tabel een
Iastenpatroon zien van 324,9 min. euro en volgens de tweede tabel een
patroon van 279,8 min. euro. Alkmaar zakt van 284,7 min. euro in de eerste
I' 'f tabel naar 266,9 min. euro in de tweede tabel. Deventer van 282,6 min.
naar 261,8 min. De totaaltellingen komen ook hier weer overeen: 371,4 min.
euro voor Leeuwarden, 313,4 min. euro voor Alkmaar en 324,1 min. voor
Deventer. Evenals bij de batenopstelling wreekt zich hier het verschil tussen
een functionele indeling (de eerste tabel) en een categoriale indeling (de
tweede tabel). Toevoegingen aan sommige voorzieningen worden in de
functionele indeling namelijk geboekt als last, terwijl zij in de categoriale
indeling geboekt worden als reservering.
De tabel bevestigt het hogere uitgavenpatroon van Leeuwarden op de
gebieden subsidies en uitkeringen. Daarnaast valt op, dat Leeuwarden veel
meer reserveringen pleegt dan Alkmaar en Deventer: bijna 44 min.,
respectievelijk 30 min. meer. Zoals gesteld, betreft het hier dus ook
toevoegingen aan sommige voorzieningen. Alkmaar besteedt absoluut,
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
23