kunnen traceren. Een nadere financiële vergelijking lijkt dan ook noodzakelijk. Een nadere financiële vergelijking Op deze plaats wordt een nadere financiële vergelijking gemaakt tussen de gemeenten Leeuwarden, Alkmaar en Deventer. Aangezien Leeuwarden op andere aspecten verschilt met Alkmaar dan met Deventer, wordt de vergelijking in deze analyse separaat gemaakt. Leeuwarden kent over 2004 een batenpatroon van 314 min., Alkmaar van 275 min. Dit verschil van ongeveer 40 miljoen wordt als volgt verklaard: Algemene Uitkering 10 min. Belastingen 14 min. Sociale voorzieningen 40 min. Ruimtelijke Ordening - 12 min. Cultuur - 6 min. Overig - 6 min. Totaal 40 min. M Ook aan de lastenkant geeft Leeuwarden 40 min. euro meer uit van Alkmaar: 325 min. tegen 285 min. Dit verschil kan als volgt worden verklaard. Milieu 10 min. Sociale Voorzieningen 53 min. Cultuur - 9 min. Onderwijs - 7 min, Overige posten - 7 min. Totaal 40 min. Wat opvalt in de vergelijking is, dat Leeuwarden dus 10 min. meer uit de algemene uitkering krijgt en 40 min. meer uit de doeluitkeringen voor sociale voorzieningen en dat deze bedragen opgeteld in principe bijna toereikend zijn, om de additionele lasten op sociale voorzieningen (53 min.) te kunnen bekostigen. Overigens valt ook op, dat Alkmaar op de hoofdfunctie ruimtelijke ordening meer inkomsten genereert. Als Leeuwarden nu met Deventer wordt vergeleken, ontstaat het volgende beeld. Leeuwarden genereert in 2004 45 min. euro meer aan baten: OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 28 Algemene Uitkering 20 min. Belastingen 11 min. Overige financiën 24 min. Economische Zaken - 5 min. Cultuur - 8 min. Sociale Voorzieningen 40 min. Ruimtelijke Ordening - 40 min. Overig 3 min. Totaal 45 min. Aan de lastenkant laat het verschil van 45 min. euro zich als volgt verklaren: Sociale Voorzieningen 50 min. Ruimtelijke ordening en EZ - 20 min. Financiering en alg. dekkingsmiddel 16 min, Algemeen bestuur - 6 min. Volksgezondheid en milieu 11 min. Verkeer en vervoer -7 min. Overig 1 min. Totaal 45 min. Het beeld in de vergelijking bevestigt de vergelijking tussen Leeuwarden en Alkmaar. Ook hier kan geconstateerd worden, dat de additionele last op sociale voorzieningen kan worden gecompenseerd door de extra baten uit de algemene uitkering en de extra doeluitkeringen. Ook hier kan worden geconstateerd dat de functie ruimtelijke ordening redelijk rendabel verloopt voor Deventer: 40 miljoen additionele baten versus 20 miljoen additionele lasten. Een nadere analyse zal zich nu toespitsen op de hoofdfuncties 6 en 8: sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening en ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Deze functies vormen immers in beide vergelijkingen een verklaring voor het afwijkend lastenpatroon. De lasten op milieu vormen een derde verklaring in de vergelijking tussen Leeuwarden, Alkmaar en Deventer, maar hier zal een separaat onderzoek naar verricht worden. Overigens kan het negatieve saldo op milieu samenhangen met het feit dat de rioolrechten in 2004 nog zijn geïncorporeerd met de OZB en geboekt worden onder hoofdfunctie 9, terwijl de lasten wel worden geboekt onder de hoofdfunctie milieu. OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 253