kunnen traceren. Een nadere financiële vergelijking lijkt dan ook
noodzakelijk.
Een nadere financiële vergelijking
Op deze plaats wordt een nadere financiële vergelijking gemaakt tussen de
gemeenten Leeuwarden, Alkmaar en Deventer. Aangezien Leeuwarden op
andere aspecten verschilt met Alkmaar dan met Deventer, wordt de
vergelijking in deze analyse separaat gemaakt.
Leeuwarden kent over 2004 een batenpatroon van 314 min., Alkmaar van
275 min. Dit verschil van ongeveer 40 miljoen wordt als volgt verklaard:
Algemene Uitkering
10 min.
Belastingen
14 min.
Sociale voorzieningen
40 min.
Ruimtelijke Ordening
- 12 min.
Cultuur
- 6 min.
Overig
- 6 min.
Totaal
40 min.
M
Ook aan de lastenkant geeft Leeuwarden 40 min. euro meer uit van
Alkmaar: 325 min. tegen 285 min. Dit verschil kan als volgt worden
verklaard.
Milieu
10 min.
Sociale Voorzieningen
53 min.
Cultuur
- 9 min.
Onderwijs
- 7 min,
Overige posten
- 7 min.
Totaal
40 min.
Wat opvalt in de vergelijking is, dat Leeuwarden dus 10 min. meer uit de
algemene uitkering krijgt en 40 min. meer uit de doeluitkeringen voor sociale
voorzieningen en dat deze bedragen opgeteld in principe bijna toereikend
zijn, om de additionele lasten op sociale voorzieningen (53 min.) te kunnen
bekostigen. Overigens valt ook op, dat Alkmaar op de hoofdfunctie
ruimtelijke ordening meer inkomsten genereert.
Als Leeuwarden nu met Deventer wordt vergeleken, ontstaat het volgende
beeld. Leeuwarden genereert in 2004 45 min. euro meer aan baten:
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
28
Algemene Uitkering
20 min.
Belastingen
11 min.
Overige financiën
24 min.
Economische Zaken
- 5 min.
Cultuur
- 8 min.
Sociale Voorzieningen
40 min.
Ruimtelijke Ordening
- 40 min.
Overig
3 min.
Totaal
45 min.
Aan de lastenkant laat het verschil van 45 min. euro zich als volgt verklaren:
Sociale Voorzieningen
50 min.
Ruimtelijke ordening en EZ
- 20 min.
Financiering en alg. dekkingsmiddel
16 min,
Algemeen bestuur
- 6 min.
Volksgezondheid en milieu
11 min.
Verkeer en vervoer
-7 min.
Overig
1 min.
Totaal
45 min.
Het beeld in de vergelijking bevestigt de vergelijking tussen Leeuwarden en
Alkmaar. Ook hier kan geconstateerd worden, dat de additionele last op
sociale voorzieningen kan worden gecompenseerd door de extra baten uit
de algemene uitkering en de extra doeluitkeringen. Ook hier kan worden
geconstateerd dat de functie ruimtelijke ordening redelijk rendabel verloopt
voor Deventer: 40 miljoen additionele baten versus 20 miljoen additionele
lasten.
Een nadere analyse zal zich nu toespitsen op de hoofdfuncties 6 en 8:
sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening en ruimtelijke
ordening en volkshuisvesting. Deze functies vormen immers in beide
vergelijkingen een verklaring voor het afwijkend lastenpatroon. De lasten op
milieu vormen een derde verklaring in de vergelijking tussen Leeuwarden,
Alkmaar en Deventer, maar hier zal een separaat onderzoek naar verricht
worden. Overigens kan het negatieve saldo op milieu samenhangen met het
feit dat de rioolrechten in 2004 nog zijn geïncorporeerd met de OZB en
geboekt worden onder hoofdfunctie 9, terwijl de lasten wel worden geboekt
onder de hoofdfunctie milieu.
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
29