Leeuwarden Alkmaar Deventer Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Zorg en Opvang FUN0620 Maatschappelijke begel. en advies 13.157.775 -9.109.770 8.611.000 -4.168.000 11.920.516 5.312.379 FUN0621 Vreemdelingen 2.277.226 -1.685.917 873.000 -759.000 154.809 105.989 FUN0630 Sociaal-cultureel werk 3.050.750 -1.412.222 7.677.000 -2.240.000 5.313.471 3.155.179 FUN0650 Kinderdagopvang 3.234.445 -1.626.582 2.785.000 -1.370.000 3.660.998 2.444.630 FUN0652 Voorzieningen gehandicapten 6.401.319 -220.887 7.101.000 -559.000 5.279.959 1.085.986 Zorg en Opvang 28.121.515 -14.055.378 27.047.000 -9.096.000 26.329.753 12.104.163 Saldo 14.066.137 17.951.000 14.225.590 Inkomstenoverdrachten FUN0610 Bijstandsverlening 64.717.846 -55.062.049 34,960.000 -32.879.000 32.260.321 27.837.674 FUN0611 Werkgelegenheid 28.524.764 -25.895.904 13.029.000 -13.304.000 21.036.472 19.734.188 FUN0612 Inkomensvoorzieningen 2.990.721 -2.856.244 2.417.000 -2.319.000 1.604.474 1.308.149 FUN0614 Gemeentelijk minimabeleid 6.750.132 -2.004.049 4.061.000 -198.000 2.761.056 326.252 Inkomensoverdrachten 102.983.464 -85.818.245 54.467.000 -48.700.000 57.662.323 49.206.263 Saldo 17.165.218 5.767.000 8.456.060 Totaal 31.231.355 23.718.000 22.681.650 (Bron, Jaarrekeningen 2004, LeeuwardenAlkmaar en Deventer) Hoewel Leeuwarden weliswaar het meest uitgeeft aan zorg en opvang, heeft zij het minst negatieve saldo op deze functieonderdelen: 14,1 min. euro, waar Deventer 14,2 min. euro saldeert en Alkmaar zelfs bijna 18 min. euro. De uitschieter voor Leeuwarden ligt dan ook in de functies die gemoeid zijn met inkomensoverdrachten. Hier legt Leeuwarden 17,2 min. euro op bij, waar Alkmaar voor 5,8 min. euro en Deventer voor 8,5 min. euro moeten inspringen. Het grootste verschil wordt veroorzaakt door functie 0610: de bijstandsverlening. Aangezien de staat op pag. 30 laat zien, dat exclusief de personele lasten, het beleid op werk en inkomen nagenoeg kostendekkend is, kan geconstateerd worden, dat dit verschil veroorzaakt wordt door de personele lasten. Inderdaad was al eerder geconstateerd, dat Leeuwarden op de gehele hoofdfunctie 6 relatief veel spendeert aan personele capaciteit. OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 32 De hoofdfunctie 8 De hoofdfunctie 8 bestaat uit de functies ruimtelijke ordening, woningexploitatie/woningbouw, stads- en dorpsvernieuwing, overige volkshuisvesting, bouwvergunningen en bouwgrondexploitatie. Binnen dit laatste product gaat het meeste geld om. De boekingen binnen de functie bouwgrondexploitatie kunnen als volgt worden weergegeven: Bouwgrondexploitatie jaarrekening 2004 Leeuwarden Alkmaar Deventer Lasten 25.732.230 43.160.000 52.982.000 Baten 20.387.685 48.176.000 52.928.000 Saldo - 5.344.545 5.016.000 -54.000 (Bron: productenrekeningen 2004, Leeuwarden, Alkmaar en Deventer) Te zien is, dat Leeuwarden een relatief nadelig saldo overhoudt op deze functie. Daarbij hebben de drie gemeenten een vergelijkbare kostentoerekening aangehouden richting de complexen, een en ander conform de wettelijke mogelijkheden op dat gebied. Navraag leverde op, dat grond in Leeuwarden minder rendeert dan in andere gemeenten aangezien deze grond veelal bestemd wordt voor relatief goedkopere woningen. Deze woningen leveren minder op, met als gevolg dat ook de grond voor minder geld kan worden ingebracht in het grondcomplex. Deze verklaring geldt uiteraard niet voor de grondcomplexen waar duur gebouwd wordt, maar Leeuwarden heeft in relatieve zin minder van deze "dure" complexen dan Alkmaar of Deventer (zie opbrengsten grondcomplexen, jaarrekeningen 2004, Leeuwarden, Alkmaar en Deventer). Het feit dat het woningbestand van Leeuwarden uit relatief veel goedkope woningen bestaat, wordt ook door andere bronnen bevestigd. Zo is het meest voorkomende woningtype in Leeuwarden de eengezinswoning in een rij: 45,2% van de voorraad. Ruim een kwart van de woningvoorraad bestaat uit flatwoningen, terwijl het aandeel van de luxere grondgebonden woningtypen, de vrijstaande en twee-onder-een-kap woningen relatief klein blijft (zie woningmarkt monitor Leeuwarden, 2004). Aan de andere kant wordt soms ook gewezen op het feit dat de gemeente Leeuwarden een lange tijd geen actief grondbeleid voerde, met als gevolg dat zij nogal eens achter het net viste, gedwongen werd tot samenwerking met ontwikkelaars, hetgeen de snelheid noch de grondkostenbeheersing ten goede kwam (nota grondbeleid, mei 2005, pag. 17). Daarnaast levert de grond in Leeuwarden minder op, ook bij vergelijkbare kavels. In Noord-Nederland en in Friesland in het bijzonder liggen de grondprijzen lager dan elders in het land. Leeuwarden heeft dan ook weinig mogelijkheden om de grondprijzen te verhogen zonder gevolgen voor de OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 255