Leeuwarden
Alkmaar
Deventer
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Zorg en Opvang
FUN0620 Maatschappelijke
begel. en advies
13.157.775
-9.109.770
8.611.000
-4.168.000
11.920.516
5.312.379
FUN0621 Vreemdelingen
2.277.226
-1.685.917
873.000
-759.000
154.809
105.989
FUN0630 Sociaal-cultureel
werk
3.050.750
-1.412.222
7.677.000
-2.240.000
5.313.471
3.155.179
FUN0650 Kinderdagopvang
3.234.445
-1.626.582
2.785.000
-1.370.000
3.660.998
2.444.630
FUN0652 Voorzieningen
gehandicapten
6.401.319
-220.887
7.101.000
-559.000
5.279.959
1.085.986
Zorg en Opvang
28.121.515
-14.055.378
27.047.000
-9.096.000
26.329.753
12.104.163
Saldo
14.066.137
17.951.000
14.225.590
Inkomstenoverdrachten
FUN0610 Bijstandsverlening
64.717.846
-55.062.049
34,960.000
-32.879.000
32.260.321
27.837.674
FUN0611 Werkgelegenheid
28.524.764
-25.895.904
13.029.000
-13.304.000
21.036.472
19.734.188
FUN0612
Inkomensvoorzieningen
2.990.721
-2.856.244
2.417.000
-2.319.000
1.604.474
1.308.149
FUN0614 Gemeentelijk
minimabeleid
6.750.132
-2.004.049
4.061.000
-198.000
2.761.056
326.252
Inkomensoverdrachten
102.983.464
-85.818.245
54.467.000
-48.700.000
57.662.323
49.206.263
Saldo
17.165.218
5.767.000
8.456.060
Totaal
31.231.355
23.718.000
22.681.650
(Bron, Jaarrekeningen 2004, LeeuwardenAlkmaar en Deventer)
Hoewel Leeuwarden weliswaar het meest uitgeeft aan zorg en opvang,
heeft zij het minst negatieve saldo op deze functieonderdelen: 14,1 min.
euro, waar Deventer 14,2 min. euro saldeert en Alkmaar zelfs bijna 18 min.
euro. De uitschieter voor Leeuwarden ligt dan ook in de functies die
gemoeid zijn met inkomensoverdrachten. Hier legt Leeuwarden 17,2 min.
euro op bij, waar Alkmaar voor 5,8 min. euro en Deventer voor 8,5 min. euro
moeten inspringen. Het grootste verschil wordt veroorzaakt door functie
0610: de bijstandsverlening. Aangezien de staat op pag. 30 laat zien, dat
exclusief de personele lasten, het beleid op werk en inkomen nagenoeg
kostendekkend is, kan geconstateerd worden, dat dit verschil veroorzaakt
wordt door de personele lasten. Inderdaad was al eerder geconstateerd, dat
Leeuwarden op de gehele hoofdfunctie 6 relatief veel spendeert aan
personele capaciteit.
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
32
De hoofdfunctie 8
De hoofdfunctie 8 bestaat uit de functies ruimtelijke ordening,
woningexploitatie/woningbouw, stads- en dorpsvernieuwing, overige
volkshuisvesting, bouwvergunningen en bouwgrondexploitatie. Binnen dit
laatste product gaat het meeste geld om. De boekingen binnen de functie
bouwgrondexploitatie kunnen als volgt worden weergegeven:
Bouwgrondexploitatie
jaarrekening 2004
Leeuwarden
Alkmaar
Deventer
Lasten
25.732.230
43.160.000
52.982.000
Baten
20.387.685
48.176.000
52.928.000
Saldo
- 5.344.545
5.016.000
-54.000
(Bron: productenrekeningen 2004, Leeuwarden, Alkmaar en Deventer)
Te zien is, dat Leeuwarden een relatief nadelig saldo overhoudt op deze
functie. Daarbij hebben de drie gemeenten een vergelijkbare
kostentoerekening aangehouden richting de complexen, een en ander
conform de wettelijke mogelijkheden op dat gebied. Navraag leverde op, dat
grond in Leeuwarden minder rendeert dan in andere gemeenten aangezien
deze grond veelal bestemd wordt voor relatief goedkopere woningen. Deze
woningen leveren minder op, met als gevolg dat ook de grond voor minder
geld kan worden ingebracht in het grondcomplex. Deze verklaring geldt
uiteraard niet voor de grondcomplexen waar duur gebouwd wordt, maar
Leeuwarden heeft in relatieve zin minder van deze "dure" complexen dan
Alkmaar of Deventer (zie opbrengsten grondcomplexen, jaarrekeningen
2004, Leeuwarden, Alkmaar en Deventer). Het feit dat het woningbestand
van Leeuwarden uit relatief veel goedkope woningen bestaat, wordt ook
door andere bronnen bevestigd. Zo is het meest voorkomende woningtype
in Leeuwarden de eengezinswoning in een rij: 45,2% van de voorraad.
Ruim een kwart van de woningvoorraad bestaat uit flatwoningen, terwijl het
aandeel van de luxere grondgebonden woningtypen, de vrijstaande en
twee-onder-een-kap woningen relatief klein blijft (zie woningmarkt monitor
Leeuwarden, 2004). Aan de andere kant wordt soms ook gewezen op het
feit dat de gemeente Leeuwarden een lange tijd geen actief grondbeleid
voerde, met als gevolg dat zij nogal eens achter het net viste, gedwongen
werd tot samenwerking met ontwikkelaars, hetgeen de snelheid noch de
grondkostenbeheersing ten goede kwam (nota grondbeleid, mei 2005, pag.
17).
Daarnaast levert de grond in Leeuwarden minder op, ook bij vergelijkbare
kavels. In Noord-Nederland en in Friesland in het bijzonder liggen de
grondprijzen lager dan elders in het land. Leeuwarden heeft dan ook weinig
mogelijkheden om de grondprijzen te verhogen zonder gevolgen voor de
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
33