vraag naar de grond. Een verhoging van de grondprijs zal ertoe leiden dat de trek naar de regio wordt vergroot omdat hier de grondprijzen reeds aanzienlijk (tot dertig procent) lager zijn. Bij Alkmaar en Deventer doet de situatie zich voor, dat ook de directe omgeving een relatief hoge grondprijs kent, met als gevolg dat de wegzuigende werking bij de huidige (hogere) grondprijzen beduidend minder is. Dit specifieke probleem voor Leeuwarden in vergelijking met andere delen van het land (w.o. Alkmaar en Deventer) is het zogenaamde inverdieneffect. Dit wordt benoemd zowel bij de verkoop van sociale huurwoningen (lagere opbrengst) als nieuwbouw (lagere v.o.n-prijzen). Het ministerie van VROM heeft dit effect ondermeer bij de verdeling van ISV-middelen onderkend. Ter vergelijking kan de volgende tabel worden gepresenteerd: Kaveloppervlak Woningoppervlak Prijzen Leeuwarden 240 m2 160 m2 230.000-280.000 Alkmaar 200 m2 150 m2 285.000-350.000 Deventer 200-240 m2 130-150 m2 275.000-330.000 (Vergelijking 2 onder 1-kap woningen, bouwperiode vanaf 2001Bron, Funda, oktober 2005) Planning en Control De planning en control functie dient een doelmatige inzet van middelen richting de voorgenomen activiteiten, doelstellingen en effecten te waarborgen. Waar de planningscomponent van deze functie zich richt op een adequate inschatting van doelstellingen en daarvoor benodigde middelen, richt de controlcomponent zich op een juiste besteding, bijsturing en realisatie van middelen en doelstellingen "tijdens de rit". Planning en control vormen als het ware twee kanten van dezelfde medaille. Zonder een goede planning is bijsturen welhaast onmogelijk, terwijl een planning zelf geen zin heeft als niet periodiek de realisatie van deze planning wordt bezien. Zeer veel factoren bepalen het verloop van de planning en control functie. Om een eerste indruk te krijgen van deze functie, kan bezien worden in hoeverre de planning en de realisatie afwijken van elkaar. Deze indruk is zeer zeker geen oordeel: een afwijking van de realisatie ten opzichte van de begroting kan immers zeer goed verklaard worden. Wel zou eigenlijk bij significante afwijkingen ten opzichte van de begroting, een begrotingsmutatie moeten worden opgesteld, opdat ook de gemeenteraad formeel en cijfermatig in kennis wordt gesteld van deze afwijkingen. Voor de jaren 2002, 2003 en 2004 kunnen de volgende overzichten worden gegenereerd, waarbij de begrotingsbedragen na wijziging zijn opgevoerd. OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 34 2002 x 1.000 euro Begroting Rekening Verschil in Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Algemeen Bestuur 7.254 1.350 7.985 1.444 10,08% 6,96% Openbare Orde en Veiligheid 4.919 194 4.962 293 0,87% 51,03% Verkeer, Vervoer en Waterstaat 20.423 7.829 21.117 8.740 3,40% 11.64% Economische Zaken 7.161 5.147 7.763 6.059 8.41% 17,72% Onderwijs 31.715 20.782 31.590 20.988 -0,39% 0.99% Cultuur en Recreatie 23.385 2.862 22.776 2.313 -2,60% -19.18% Sociale Voorzieningen en Maatschappelijke Dienstverlening 139.425 105.486 139.758 104.753 0,24% -0.69% Volksgezondheid 23.150 10.171 24.572 11.690 6.14% 14.93% Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting 56.806 52.517 37.659 35.257 -33.71% -32,87% Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen w.o een voordeel op onvoorzien van 91.000 euro 23.678 131.579 134.750 242.644 469.09% 84,41% 2003 x 1.000 euro Begroting Rekening Verschil in Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Cultuur 10.880 1.597 10.739 924 -1,29% -42,13% Onderwijs 38.716 26.490 42.460 30.525 9.67% 15,23% Economie en Toerisme 59.684 52.997 83.411 77.107 39,76% 45,49% Zorg en opvang 27.152 12.339 28.997 13.576 6,80% 10,02% Werk en inkomen 102.159 82.427 106.669 86.301 4,42% 4,70% Wonen 16.472 14.498 20.007 18.030 21,46% 24,36% Infrastructuur en bereikbaarheid 23.050 13.560 21.747 12.856 -5.65% -5,19% Dienstverlening 2.024 1.179 1.843 1.110 -8,91% -5,91% Politiek bestuur 6.435 545 7.468 723 16,04% 32,58% Veiligheid, openbare orde en handhaving 6.388 725 5.411 987 -15.29% 36,11% Sport 5.322 92 5.330 127 0.15% 38.23% Ruimtelijke ontwikkeling, wijken en dorpen 3.331 687 3.335 505 0,13% -26.45% Milieu 26.752 14.920 24.898 13.526 -6,93% -9,34% Woon- en leefomgeving 8.263 941 8.123 981 -1.70% 4.26% Algemene Dekkingsmiddelen 42.748 156.643 45.087 164.244 5.47% 4.85% Onvoorzien 267 78 -70.75% 0.00% OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 256