vraag naar de grond. Een verhoging van de grondprijs zal ertoe leiden dat
de trek naar de regio wordt vergroot omdat hier de grondprijzen reeds
aanzienlijk (tot dertig procent) lager zijn. Bij Alkmaar en Deventer doet de
situatie zich voor, dat ook de directe omgeving een relatief hoge grondprijs
kent, met als gevolg dat de wegzuigende werking bij de huidige (hogere)
grondprijzen beduidend minder is.
Dit specifieke probleem voor Leeuwarden in vergelijking met andere delen
van het land (w.o. Alkmaar en Deventer) is het zogenaamde inverdieneffect.
Dit wordt benoemd zowel bij de verkoop van sociale huurwoningen (lagere
opbrengst) als nieuwbouw (lagere v.o.n-prijzen). Het ministerie van VROM
heeft dit effect ondermeer bij de verdeling van ISV-middelen onderkend. Ter
vergelijking kan de volgende tabel worden gepresenteerd:
Kaveloppervlak
Woningoppervlak
Prijzen
Leeuwarden
240 m2
160 m2
230.000-280.000
Alkmaar
200 m2
150 m2
285.000-350.000
Deventer
200-240 m2
130-150 m2
275.000-330.000
(Vergelijking 2 onder 1-kap woningen, bouwperiode vanaf 2001Bron,
Funda, oktober 2005)
Planning en Control
De planning en control functie dient een doelmatige inzet van middelen
richting de voorgenomen activiteiten, doelstellingen en effecten te
waarborgen. Waar de planningscomponent van deze functie zich richt op
een adequate inschatting van doelstellingen en daarvoor benodigde
middelen, richt de controlcomponent zich op een juiste besteding, bijsturing
en realisatie van middelen en doelstellingen "tijdens de rit". Planning en
control vormen als het ware twee kanten van dezelfde medaille. Zonder een
goede planning is bijsturen welhaast onmogelijk, terwijl een planning zelf
geen zin heeft als niet periodiek de realisatie van deze planning wordt
bezien. Zeer veel factoren bepalen het verloop van de planning en control
functie. Om een eerste indruk te krijgen van deze functie, kan bezien
worden in hoeverre de planning en de realisatie afwijken van elkaar. Deze
indruk is zeer zeker geen oordeel: een afwijking van de realisatie ten
opzichte van de begroting kan immers zeer goed verklaard worden. Wel zou
eigenlijk bij significante afwijkingen ten opzichte van de begroting, een
begrotingsmutatie moeten worden opgesteld, opdat ook de gemeenteraad
formeel en cijfermatig in kennis wordt gesteld van deze afwijkingen. Voor de
jaren 2002, 2003 en 2004 kunnen de volgende overzichten worden
gegenereerd, waarbij de begrotingsbedragen na wijziging zijn opgevoerd.
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
34
2002
x 1.000 euro
Begroting
Rekening
Verschil in
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Algemeen Bestuur
7.254
1.350
7.985
1.444
10,08%
6,96%
Openbare Orde en Veiligheid
4.919
194
4.962
293
0,87%
51,03%
Verkeer, Vervoer en Waterstaat
20.423
7.829
21.117
8.740
3,40%
11.64%
Economische Zaken
7.161
5.147
7.763
6.059
8.41%
17,72%
Onderwijs
31.715
20.782
31.590
20.988
-0,39%
0.99%
Cultuur en Recreatie
23.385
2.862
22.776
2.313
-2,60%
-19.18%
Sociale Voorzieningen en
Maatschappelijke Dienstverlening
139.425
105.486
139.758
104.753
0,24%
-0.69%
Volksgezondheid
23.150
10.171
24.572
11.690
6.14%
14.93%
Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting
56.806
52.517
37.659
35.257
-33.71%
-32,87%
Financiering en Algemene
Dekkingsmiddelen
w.o een voordeel op onvoorzien van 91.000
euro
23.678
131.579
134.750
242.644
469.09%
84,41%
2003
x 1.000 euro
Begroting
Rekening
Verschil in
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Cultuur
10.880
1.597
10.739
924
-1,29%
-42,13%
Onderwijs
38.716
26.490
42.460
30.525
9.67%
15,23%
Economie en Toerisme
59.684
52.997
83.411
77.107
39,76%
45,49%
Zorg en opvang
27.152
12.339
28.997
13.576
6,80%
10,02%
Werk en inkomen
102.159
82.427
106.669
86.301
4,42%
4,70%
Wonen
16.472
14.498
20.007
18.030
21,46%
24,36%
Infrastructuur en bereikbaarheid
23.050
13.560
21.747
12.856
-5.65%
-5,19%
Dienstverlening
2.024
1.179
1.843
1.110
-8,91%
-5,91%
Politiek bestuur
6.435
545
7.468
723
16,04%
32,58%
Veiligheid, openbare orde en handhaving
6.388
725
5.411
987
-15.29%
36,11%
Sport
5.322
92
5.330
127
0.15%
38.23%
Ruimtelijke ontwikkeling, wijken en
dorpen
3.331
687
3.335
505
0,13%
-26.45%
Milieu
26.752
14.920
24.898
13.526
-6,93%
-9,34%
Woon- en leefomgeving
8.263
941
8.123
981
-1.70%
4.26%
Algemene Dekkingsmiddelen
42.748
156.643
45.087
164.244
5.47%
4.85%
Onvoorzien
267
78
-70.75%
0.00%
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
35