(Bron, Ministerie BZK, 2004, voor afkortingen, zie bijlage 4)
Leeuwarden afwijken óf één van de gemeenten een afwijking van meer dan
30 procent iaat zien opgenomen.
Tabel Afwijkingen van meer dan 15 (dubbel) of 30 procent (enkelvoudig)
Leeuwarden
Alkmaar
Afwijking
A t.o.v. L
Deventer
Afwijking
D t.o.v. L
Inkomstenmaatstaf
waarde niet-woningen
-5.683.669
-7.598.193
34%
waarde woningen en niet-
woningen
-8.482.672
-12.034.000
30%
Sociaal
bijstandsontvangers
1.754.642
1.046.000
-40%
823.185
-53%
uitvoeringskosten sociale dienst
6.651.795
4.202.000
-37%
3.527.473
-47%
minderheden
1.310.430
2.081.000
59%
2.240.456
71%
Functie
klantenpotentieel regionaal
5.023.932
3.277.000
-35%
3.438.609
-32%
Fysiek
leerlingen
2.238.112
2.506.000
12%
1.326.644
-41%
extra leerlingen streekscholen
111.787
182.000
63%
0
-100%
land
267.561
99.000
-63%
352.510
32%
land btot
781
58.000
7329%
0
-100%
land bftot
177.712
0
-100%
207.198
17%
binnenwater
12.337
5.000
-59%
8.083
-34%
opp beb i k bfk
1.607.735
1.207.000
-25%
1.178.287
-27%
opp beb i nk bfnk
93.916
36.000
-62%
125.402
34%
woonr bfk
1.669.297
1.360.000
-19%
1.230.571
-26%
woonr btot
166.043
0
-100%
0
-100%
histk basis
0
0
n.v.t.
234.508
n.v.t.
histk 40+
460.991
492.000
7%
0
-100%
histk 65+
0
130.000
n.v.t.
0
n.v.t.
hist water
109.548
-100%
55.907
-49%
bewoonde oorden 1930
462.140
223.000
-52%
277.551
-40%
bewoond oord/hist.kern
1.076.311
613.000
-43%
719.405
-33%
isv (a)
185.806
97.000
-48%
112.178
-40%
isv (b)
135.287
71.000
-48%
76.031
-44%
omgevingsadressendichtheid
4.939.703
4.647.000
-6%
3.377.386
-32%
oad btot
-11.258
0
-100%
0
-100%
oever bftot
29.357
18.000
-39%
17.093
-42%
oever dh bftot
159.448
269.000
69%
70.592
-56%
kernen
18.784
13.000
-31%
18.784
0%
kernen bfnk
44.023
26.000
-41%
39.660
-10%
Overgangsregime
monumenten
232.489
219.000
-6%
627.392
170%
suppletie-uitkering
20.235
-337.000
-1765%
-9.373
-146%
correctiebedrag VHROSV
369.299
-100%
373.910
1%
Diverse uitkering
WUW-middelen GF
52.581
-100%
0
-100%
VERDI-personele middelen
23.902
25.000
5%
21.514
-10%
Precariobelasting
0
n.v.t.
0
n.v.t.
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
38
Enkel de 'niet-woningen' worden in Deventer lager getaxeerd dan in
Leeuwarden. Voor het overige ligt de waarde van onroerend goed in
Leeuwarden lager dan in Alkmaar en Deventer. Dit leidt er toe dat er voor
de gemeente Leeuwarden een lager bedrag op de uitkering uit het
Gemeentefonds wordt ingehouden dan voor de referentiegemeenten.
Zowel het aantal inwoners als het aandeel van de cohorten jonger dan 20
jaar en ouder dan 64 jaar zijn in de drie gemeenten redelijk gelijk. Het aantal
lage inkomens en bijstandsontvangers in is Leeuwarden echter hoger dan in
Alkmaar en Deventer (BZK, 2004). De gemeente ontvangt hiervoor dan ook
een aanzienlijk hogere bijdrage vanuit het gemeentefonds. De bijdrage voor
de uitvoeringskosten van de sociale dienst is maar liefst 2,4 respectievelijk
3,1 min. euro hoger. Aangezien Leeuwarden minder inwoners telt die tot
een minderheidsgroepering behoren, is de bijdrage die daarop betrekking
heeft weer lager. Voor de categorie 'sociaal' als geheel ontvangt de
gemeente Leeuwarden uiteindelijk 2,4 min. euro meer dan Alkmaar en 4,9
min. euro meer dan Deventer.
Het potentiële aantal klanten uit de regio is voor Leeuwarden hoger dan
voor Alkmaar en Deventer. Dit levert Leeuwarden ruim 1,5 min. euro meer
op dan de referentiegemeenten.
De verschillen in de categorie 'fysiek' zijn vooral procentueel erg groot
(voornamelijk tussen de 40-60%). In bedragen uitgedrukt zijn de verschillen
soms beperkter. Het onderscheid tussen de drie gemeenten is niet terug te
voeren op enkele duidelijk aanwijsbare posten, maar er is sprake van een
bredere verdeling. Ten opzichte van Alkmaar en Deventer ontvangt
Leeuwarden voor tien onderdelen meer dan 100.000 euro extra, in
vergelijking met Alkmaar zorgen de posten 'opp beb i k bfk', 'woonruimte',
bewoonde oord/hist. kern' en 'woonr bfk' voor de grootste (meer dan
300.000 euro) afwijking. Voor wat betreft Deventer komen daar de posten
'leerlingen', 'hist, k 40+' en 'isv (b)' bij. Omgekeerd krijgt Leeuwarden ten
opzichte van Alkmaar in drie gevalien meer dan een ton minder uit het
fonds. Vergeleken met Deventer komt dat twee keer voor. In vergelijking
met Deventer ontvangt Leeuwarden overigens wel aanzienlijk meer op de
aspecten 'woonruimten' en 'omgevingsadressendichtheid' (1,2 resp. 1,6
min. euro). Vanuit het totaal bezien ontvangt Leeuwarden op het onderdeel
'fysiek' 2,3 min. euro meer dan Alkmaar en 5,7 min. euro meer dan
Deventer.
Een negatieve suppletie-uitkering in Alkmaar en een hoger correctiebedrag
VHROSV zorgen ervoor dat Leeuwarden ruim 0,6 min. euro meer aan
inkomsten uit de categorie 'Overgangsregime' ontvangt dan Alkmaar. De
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
39