(Bron, Ministerie BZK, 2004, voor afkortingen, zie bijlage 4) Leeuwarden afwijken óf één van de gemeenten een afwijking van meer dan 30 procent iaat zien opgenomen. Tabel Afwijkingen van meer dan 15 (dubbel) of 30 procent (enkelvoudig) Leeuwarden Alkmaar Afwijking A t.o.v. L Deventer Afwijking D t.o.v. L Inkomstenmaatstaf waarde niet-woningen -5.683.669 -7.598.193 34% waarde woningen en niet- woningen -8.482.672 -12.034.000 30% Sociaal bijstandsontvangers 1.754.642 1.046.000 -40% 823.185 -53% uitvoeringskosten sociale dienst 6.651.795 4.202.000 -37% 3.527.473 -47% minderheden 1.310.430 2.081.000 59% 2.240.456 71% Functie klantenpotentieel regionaal 5.023.932 3.277.000 -35% 3.438.609 -32% Fysiek leerlingen 2.238.112 2.506.000 12% 1.326.644 -41% extra leerlingen streekscholen 111.787 182.000 63% 0 -100% land 267.561 99.000 -63% 352.510 32% land btot 781 58.000 7329% 0 -100% land bftot 177.712 0 -100% 207.198 17% binnenwater 12.337 5.000 -59% 8.083 -34% opp beb i k bfk 1.607.735 1.207.000 -25% 1.178.287 -27% opp beb i nk bfnk 93.916 36.000 -62% 125.402 34% woonr bfk 1.669.297 1.360.000 -19% 1.230.571 -26% woonr btot 166.043 0 -100% 0 -100% histk basis 0 0 n.v.t. 234.508 n.v.t. histk 40+ 460.991 492.000 7% 0 -100% histk 65+ 0 130.000 n.v.t. 0 n.v.t. hist water 109.548 -100% 55.907 -49% bewoonde oorden 1930 462.140 223.000 -52% 277.551 -40% bewoond oord/hist.kern 1.076.311 613.000 -43% 719.405 -33% isv (a) 185.806 97.000 -48% 112.178 -40% isv (b) 135.287 71.000 -48% 76.031 -44% omgevingsadressendichtheid 4.939.703 4.647.000 -6% 3.377.386 -32% oad btot -11.258 0 -100% 0 -100% oever bftot 29.357 18.000 -39% 17.093 -42% oever dh bftot 159.448 269.000 69% 70.592 -56% kernen 18.784 13.000 -31% 18.784 0% kernen bfnk 44.023 26.000 -41% 39.660 -10% Overgangsregime monumenten 232.489 219.000 -6% 627.392 170% suppletie-uitkering 20.235 -337.000 -1765% -9.373 -146% correctiebedrag VHROSV 369.299 -100% 373.910 1% Diverse uitkering WUW-middelen GF 52.581 -100% 0 -100% VERDI-personele middelen 23.902 25.000 5% 21.514 -10% Precariobelasting 0 n.v.t. 0 n.v.t. OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 38 Enkel de 'niet-woningen' worden in Deventer lager getaxeerd dan in Leeuwarden. Voor het overige ligt de waarde van onroerend goed in Leeuwarden lager dan in Alkmaar en Deventer. Dit leidt er toe dat er voor de gemeente Leeuwarden een lager bedrag op de uitkering uit het Gemeentefonds wordt ingehouden dan voor de referentiegemeenten. Zowel het aantal inwoners als het aandeel van de cohorten jonger dan 20 jaar en ouder dan 64 jaar zijn in de drie gemeenten redelijk gelijk. Het aantal lage inkomens en bijstandsontvangers in is Leeuwarden echter hoger dan in Alkmaar en Deventer (BZK, 2004). De gemeente ontvangt hiervoor dan ook een aanzienlijk hogere bijdrage vanuit het gemeentefonds. De bijdrage voor de uitvoeringskosten van de sociale dienst is maar liefst 2,4 respectievelijk 3,1 min. euro hoger. Aangezien Leeuwarden minder inwoners telt die tot een minderheidsgroepering behoren, is de bijdrage die daarop betrekking heeft weer lager. Voor de categorie 'sociaal' als geheel ontvangt de gemeente Leeuwarden uiteindelijk 2,4 min. euro meer dan Alkmaar en 4,9 min. euro meer dan Deventer. Het potentiële aantal klanten uit de regio is voor Leeuwarden hoger dan voor Alkmaar en Deventer. Dit levert Leeuwarden ruim 1,5 min. euro meer op dan de referentiegemeenten. De verschillen in de categorie 'fysiek' zijn vooral procentueel erg groot (voornamelijk tussen de 40-60%). In bedragen uitgedrukt zijn de verschillen soms beperkter. Het onderscheid tussen de drie gemeenten is niet terug te voeren op enkele duidelijk aanwijsbare posten, maar er is sprake van een bredere verdeling. Ten opzichte van Alkmaar en Deventer ontvangt Leeuwarden voor tien onderdelen meer dan 100.000 euro extra, in vergelijking met Alkmaar zorgen de posten 'opp beb i k bfk', 'woonruimte', bewoonde oord/hist. kern' en 'woonr bfk' voor de grootste (meer dan 300.000 euro) afwijking. Voor wat betreft Deventer komen daar de posten 'leerlingen', 'hist, k 40+' en 'isv (b)' bij. Omgekeerd krijgt Leeuwarden ten opzichte van Alkmaar in drie gevalien meer dan een ton minder uit het fonds. Vergeleken met Deventer komt dat twee keer voor. In vergelijking met Deventer ontvangt Leeuwarden overigens wel aanzienlijk meer op de aspecten 'woonruimten' en 'omgevingsadressendichtheid' (1,2 resp. 1,6 min. euro). Vanuit het totaal bezien ontvangt Leeuwarden op het onderdeel 'fysiek' 2,3 min. euro meer dan Alkmaar en 5,7 min. euro meer dan Deventer. Een negatieve suppletie-uitkering in Alkmaar en een hoger correctiebedrag VHROSV zorgen ervoor dat Leeuwarden ruim 0,6 min. euro meer aan inkomsten uit de categorie 'Overgangsregime' ontvangt dan Alkmaar. De OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 258