gemeente Deventer ontvangt aanzienlijk meer voor monumenten dan Leeuwarden. Het totale verschil tussen de twee laatste gemeenten is bijna 0,4 min. euro in het voordeel van Deventer. De aanvullende uitkering inzake de WUW-middelen van 50.000 euro draagt slechts in bescheiden mate bij aan de hogere bijdrage uit het gemeentefonds voor Leeuwarden ten opzichte van de referentiegemeenten. Tabel - Wel/niet van toepassing zijnde posten Leeuwarden Alkmaar Deventer Fysiek extra leerlingen streekscholen 111.787 182.000 0 extra groei jongeren 0 0 135.924 land btot 781 58.000 0 land bftot 177.712 0 207.198 oppervlakte buitenwater 0 0 0 woonr btot 166.043 0 0 histk basis 0 0 234.508 histk 40+ 460.991 492.000 0 histk 65+ 0 130.000 0 hist water 109.548 0 55.907 oad btot -11.258 0 0 Overgangsregime omvangr.opg. woningbouw 0 0 suppletie-uitkering 20.235 -337.000 -9.373 Diverse uitkering WUW-middelen GF 52.581 0 0 Totaal 1.088.420 525.000 624.164 Zoals uit de bovenstaande tabel is op te maken leveren specifieke posten Leeuwarden ongeveer een half miljoen euro meer op dan de referentiegemeenten. Leeuwarden ontvangt met name specifieke bijdragen vanwege fysieke aspecten. In de onderstaande tabel is aangegeven op hoeveel posten de gemeenten Alkmaar en Deventer een hoger of lagere uitkering krijgt. Tabel - De uitkeringspost is ten opzichte van Leeuwarden Hoger Gelijk Lager Alkmaar 14 4 30 Deventer 11 4 33 De tabel iaat zien dat Leeuwarden de hogere uitkering uit het Gemeentefonds te danken heeft aan een breed scala aan factoren. Deze tabel stemt in die zin overeen met het beeld dat de eerdere overzichten lieten zien, namelijk dat Leeuwarden op een groot aantal punten flink afwijkt van de referentiegemeenten. Om te achterhalen welke afwijkingen het OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 40 meest doorslaggevend zijn, is in de navolgende tabel een overzicht gegeven van de tien posten waarin Leeuwarden en Alkmaar respectievelijk Deventer uitgedrukt in bedragen het meest afwijken. Tabel - Grootste afwijkingen (in euro's) Alkmaar Deventer uitvoeringskosten sociale dienst 2.449.795 uitvoeringskosten sociale dienst 3.124.322 klantenpotentieel regionaal 1.746.932 klantenpotentieel regionaal 1.585.323 bijstandsontvangers 708.642 omgevingsadressendichtheid 1.562.317 lage inkomens 646.263 lage inkomens 1.351.331 bewoond oord/hist.kern 463.311 woonruimten 1.217.999 woonruimten 416.142 bijstandsontvangers 931.456 opp beb i k bfk 400.735 leerlingen 911.468 suppletie-uitkering 357.235 klantenpotentieel lokaal 552.868 woonr bfk 309.297 histk 40+ 460.991 omgevingsadressendichtheid 292.703 woonr b'fk 438.726 De posten met de twee grootste afwijkingen zijn voor Alkmaar en Deventer gelijk. Ook 'bijstandsontvangers', 'lage inkomens', 'woonruimten', 'woonr bfk' en 'omgevingsadressendichtheid' tonen in beide vergelijkingen grote afwijkingen. De indruk doet zich voor, dat Leeuwarden weliswaar op een aantal essentiële variabelen verschilt van Alkmaar en Deventer, maar daar ook via het gemeentefonds en een aantal specifieke uitkeringen voor wordt gecompenseerd. Andere factoren bepalend voor de lastendruk Uit de gesprekken die gevoerd zijn met managers en controllers blijkt, dat het hogere lastenpatroon voor een groot gedeelte is te verklaren vanuit de functie sociale voorzieningen. Gesteld wordt, dat Leeuwarden niet alleen een centrumfunctie vervult, maar ook een aanzuigende werking heeft op een economisch minder draagkrachtige groep. Aan de andere kant wordt tevens geconstateerd dat de meer draagkrachtige inwoners van Leeuwarden buiten de gemeente gaan wonen. Kleine kernen, waar relatief grote kavels voor weinig geld gekocht kunnen worden, bieden hiertoe ook voldoende mogelijkheden. Het gevolg is evenwel, dat er een soort vicieuze cirkel ontstaat. Er wordt een steeds groter beroep gedaan op sociale voorzieningen, terwijl steeds minder schouders deze lasten kunnen dragen. De gemeente kan dan feitelijk niets anders doen dan de belastingen verhogen, hetgeen tot gevolg heeft dat nog meer draagkrachtigen de gemeente verlaten en er nog minder schouders overblijven. Dit proces van "voting by feet" (vgl. van der Dussen, 1989) is een vrij bekend proces en heeft zich in Leeuwarden vermoedelijk decennia geleden voorgedaan. Het proces is een aantal jaren geleden gestopt in die zin, dat de belastingen niet OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 259