Planning en control en overige risico's De planning en control functie van de gemeente Leeuwarden functioneert adequaat in die zin dat de realisatie van de exploitatie goed aansluit op de begrotingen. Er is welhaast geen sprake van ongeautoriseerde uitgaven of inkomsten. De gemeente loopt een aantal risico's die een verdere opwaartse druk kunnen veroorzaken op de belastingtarieven. Op de eerste plaats is de verwachting dat de inkomsten die nu nog vanuit de grondexploitaties binnenkomen, de komende jaren zullen afnemen. De financiële armslag vanuit de grondexploitatie is uiterst beperkt, het weerstandsvermogen dat door de reserve grondexploitaties wordt gevormd is ternauwernood voldoende voor risicoafdekking, terwijl ook aan de financiële taakstelling van 0,9 min. euro niet goed voldaan kan worden (nota grondbeleid, mei 2005, pag. 32). Een tweede risico vormt het voornemen van het kabinet om het h gebruikersgedeelte van de OZB te laten vervallen en via het gemeentefonds te laten lopen. Leeuwarden, met haar relatief hoge OZB tariefstructuur, loopt daarmee de kans een nadeelgemeente te worden. Een derde risico vormt het beleidsprogramma Werk en Inkomen, aangezien dit programma een aantal tekorten gaat vertonen. Op het gebied van armoedebeleid is dit tekort in 2009 opgelopen tot 444.000 euro. Daarnaast is de gemeente op 3 oktober 2005 nogal "overvallen" door een vooraankondiging van het ministerie van Sociale Zaken, waarin een substantiële bijstelling wordt aangekondigd op het budget WWB Inkomensdeel. Dit tekort betreft het inkomensdeel en wordt voor 2006 nu geraamd op 8,5 min. euro. H i OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 50 Conclusies In deze paragraaf zal een antwoord worden gegeven op de deelvragen. De gemeenten van vergelijkbare omvang die significant verschillen van Leeuwarden in de hoogte van OZB, zijn Alkmaar en Deventer. De lasten die deze gemeenten maken kunnen als volgt met het lastenpatroon van Leeuwarden worden vergeleken: Hoofdfunctie Gecorrigeerd voor mutaties reserves Lasten Leeuwarden Deventer Alkmaar HFU00 Algemeen bestuur 8.532.920 14.223.043 -3.893.000 HFU01 Openbare orde en veiligheid 5.767.167 5.339.603 6.796.000 HFU02 Verkeer, vervoer en waterstaat 22.434.971 29.440.765 25.665.000 HFU03 Economische zaken 5.106.933 -15.485.970 2.045.000 HFU04 Onderwijs 34.821.030 39.253.647 41.572.000 HFU05 Cultuur en recreatie 22.393.840 28.916.312 31.536.000 HFU06 Soc. voorz. en maatsch. dienstverl. 131.104.979 81.408.076 78.328.000 HFU07 Volksgezondheid en milieu 26.022.417 17.637.188 15.697.000 HFU08 Ruimtelijke ordening en volkshuisv. 49.212.596 78.390.769 50.632.000 HFU09 Financiering en alg. dekkingsmidd. 19.516.180 3.512.258 36.404.000 Hoofdfuncties en functies cf BBV 324.913.032 282.635.691 284.782.000 De belastinginkomsten, naast OZB zien er in de vergelijking als volgt uit: 2004 Op begrotingsbasis Leeuwarden Alkmaar Deventer Verantwoorde baten Algemene heffingen OZB, volgens paragraaf incl. rioolrecht 31.849.127 23.092.000 23.275.640 OZB sec 23.951.389 18.995.000 17.727.000 Rioolrecht 7.897.738 4.079.000 5.548.640 Toeristenbelasting 56.000 0,00 19.000 Precariobelasting 186.000 256.000 117.000 Bestemmingsheffingen Afvalstoffenheffing 11.565.000 8.568.000 12.143.838 Hondenbelasting 372.000 278.000 199.000 Burgerzaken 1.212.000 894.000 1.284.120 Parkeerbelastingen 2.350.000 6.241.000 3.540.668 Bouwleges 1.690.000 1.355.000 2.848.069 Overige heffingen en belastingen 1.123.000 336.000 42.000 OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 264