Planning en control en overige risico's
De planning en control functie van de gemeente Leeuwarden functioneert
adequaat in die zin dat de realisatie van de exploitatie goed aansluit op de
begrotingen. Er is welhaast geen sprake van ongeautoriseerde uitgaven of
inkomsten.
De gemeente loopt een aantal risico's die een verdere opwaartse druk
kunnen veroorzaken op de belastingtarieven. Op de eerste plaats is de
verwachting dat de inkomsten die nu nog vanuit de grondexploitaties
binnenkomen, de komende jaren zullen afnemen. De financiële armslag
vanuit de grondexploitatie is uiterst beperkt, het weerstandsvermogen dat
door de reserve grondexploitaties wordt gevormd is ternauwernood
voldoende voor risicoafdekking, terwijl ook aan de financiële taakstelling van
0,9 min. euro niet goed voldaan kan worden (nota grondbeleid, mei 2005,
pag. 32). Een tweede risico vormt het voornemen van het kabinet om het h
gebruikersgedeelte van de OZB te laten vervallen en via het gemeentefonds
te laten lopen. Leeuwarden, met haar relatief hoge OZB tariefstructuur,
loopt daarmee de kans een nadeelgemeente te worden. Een derde risico
vormt het beleidsprogramma Werk en Inkomen, aangezien dit programma
een aantal tekorten gaat vertonen. Op het gebied van armoedebeleid is dit
tekort in 2009 opgelopen tot 444.000 euro. Daarnaast is de gemeente op 3
oktober 2005 nogal "overvallen" door een vooraankondiging van het
ministerie van Sociale Zaken, waarin een substantiële bijstelling wordt
aangekondigd op het budget WWB Inkomensdeel. Dit tekort betreft het
inkomensdeel en wordt voor 2006 nu geraamd op 8,5 min. euro.
H i
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
50
Conclusies
In deze paragraaf zal een antwoord worden gegeven op de deelvragen.
De gemeenten van vergelijkbare omvang die significant verschillen van
Leeuwarden in de hoogte van OZB, zijn Alkmaar en Deventer. De lasten die
deze gemeenten maken kunnen als volgt met het lastenpatroon van
Leeuwarden worden vergeleken:
Hoofdfunctie
Gecorrigeerd voor mutaties reserves
Lasten
Leeuwarden
Deventer
Alkmaar
HFU00 Algemeen bestuur
8.532.920
14.223.043
-3.893.000
HFU01 Openbare orde en veiligheid
5.767.167
5.339.603
6.796.000
HFU02 Verkeer, vervoer en waterstaat
22.434.971
29.440.765
25.665.000
HFU03 Economische zaken
5.106.933
-15.485.970
2.045.000
HFU04 Onderwijs
34.821.030
39.253.647
41.572.000
HFU05 Cultuur en recreatie
22.393.840
28.916.312
31.536.000
HFU06 Soc. voorz. en maatsch. dienstverl.
131.104.979
81.408.076
78.328.000
HFU07 Volksgezondheid en milieu
26.022.417
17.637.188
15.697.000
HFU08 Ruimtelijke ordening en volkshuisv.
49.212.596
78.390.769
50.632.000
HFU09 Financiering en alg. dekkingsmidd.
19.516.180
3.512.258
36.404.000
Hoofdfuncties en functies cf BBV
324.913.032
282.635.691
284.782.000
De belastinginkomsten, naast OZB zien er in de vergelijking als volgt uit:
2004
Op
begrotingsbasis
Leeuwarden
Alkmaar
Deventer
Verantwoorde baten
Algemene heffingen
OZB, volgens
paragraaf
incl. rioolrecht
31.849.127
23.092.000
23.275.640
OZB sec
23.951.389
18.995.000
17.727.000
Rioolrecht
7.897.738
4.079.000
5.548.640
Toeristenbelasting
56.000
0,00
19.000
Precariobelasting
186.000
256.000
117.000
Bestemmingsheffingen
Afvalstoffenheffing
11.565.000
8.568.000
12.143.838
Hondenbelasting
372.000
278.000
199.000
Burgerzaken
1.212.000
894.000
1.284.120
Parkeerbelastingen
2.350.000
6.241.000
3.540.668
Bouwleges
1.690.000
1.355.000
2.848.069
Overige heffingen en belastingen
1.123.000
336.000
42.000
OZB in Leeuwarden, raadsonderzoek Lokale lasten
51