Blad 2 wijzigingen op het terrein van de thuiszorg en het ziekenfonds worden afgewenteld en een kostenstijging voor de bijzondere bijstand worden voorkomen. Bijkomend voordeel is tevens dat deze afwenteling vooral de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen ten goede komt Er werd een mogelijkheid gecreëerd om categoriale regelingen te treffen voor chronisch zieken en gehandicapten. In eerste instantie was deze mogelijkheid van tijdelijke aard. Daarna is de WWB alsnog gewijzigd om deze mogelijkheid structureel te creëren. Leeuwarden heeft tot nu toe geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om naast een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering ook nog een categoriale regeling te treffen voor chronische zieken, gehandicapten en ouderen. In 2005 is ook uitvoering gegeven aan een Kamermotie om een structurele uitzetting van het fictieve budget bijzondere bijstand te realiseren. Één en ander om gemeenten in de gelegenheid te stellen om desgewenst inkomensondersteunende maatregelen te kunnen treffen voor de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Er is €25 miljoen aan het budget toegevoegd. Voor Leeuwarden leidt deze toevoeging tot een feitelijke uitzetting van €208.000,-- op jaarbasis. Deze uitzetting in het gemeentefonds betreft niet-geoormerkte gelden en alszodanig staat het de gemeente vrij om eigen beleidsmatige en financiële keuzes te maken over de bestemming van deze middelen. 3. Het voorstel. Ons uitgangspunt is om de middelen die ingaande 2 005 structureel worden toegevoegd aan het fictieve budget bijzondere bijstand aan te wenden voor de uitvoering van het gemeentelijke armoedebeleid. Over de wijze waarop vervolgens deze middelen kunnen worden besteed zijn een tweetal scenario's denkbaar. De middelen worden ingezet om uitvoering te geven aan de raadswens met betrekking tot het treffen van een categoriale regeling voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. De middelen worden aangewend om de uitvoering van het armoedebeleid voor de resterende beleidsperiode, 2007 tot en met 2009, te kunnen financieren. Wij vinden dat het treffen van een categoriale regeling financiële risico's met zich mee kan brengen omdat de extra rijksmiddelen wellicht niet toereikend zijn voor de uitvoering van de categoriale regeling. Tevens heeft de invoering van een categoriale regeling tot gevolg dat het structurele tekort ten aanzien van armoedebeleid voor de beleidsperiode 2007 tot en met 2009 blijft bestaan en zelfs verder kan oplopen. Dit tekort kunnen en mogen we ook niet Blad 3 uit het oog verliezen. Echter wij zijn ons bewust van het belang van het treffen van een categoriale regeling voor de groep chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Gelet op het voorgaande stellen wij voor om de rijksmiddelen in te zetten voor de uitvoering van de raadswens om een categoriale regeling voor chronisch zieke, gehandicapten en ouderen in te voeren. In verband met de financiële gevolgen van dit besluit voor het tekort op het armoedebeleid hebben we gemeend dat het noodzakelijk is de beperking aan te brengen dat de regeling wordt ingevoerd voor de duur van 2 jaar (2006 en 2007) en dat de beschikbare middelen voor deze regeling worden gemaximeerd op 2x €208.000,--. In 2007 zal een integrale afweging worden gemaakt over een eventuele continuering van de categoriale regeling en de financiering van het armoedebeleid voor de resterende beleidsperiode. Naar aanleiding van het voorgaande moeten de volgende kanttekeningen worden geplaatst. Invoering van een categoriale regeling brengt ook uitvoeringskosten met zich mee die gefinancierd moeten worden uit de verstrekte rijksmiddelen ad. €208.000,--. Voor de uitvoering van een categoriale regeling rekening dient rekening te worden gehouden met een kostenpost van €40.000,-- op jaarbasis. Dit betekent dat er voor de feitelijke vergoeding een bedrag resteert van 168.000,--. Het spreekt voor zich dat bij het uitwerken van de regeling in beleidsregels gestreefd zal worden naar zo laag mogelijke uitvoeringskosten door de uitvoering zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Voor wat betreft de hoogte van de tegemoetkoming dient te worden opgemerkt dat het ons niet bekend is hoe groot de doelgroep is die voor een vergoeding in aanmerking komt Navraag bij de sector Sociale Zaken leidt tot de conclusie dat naar verwachting zo'n 13 00 personen met een uitkering mogelijkerwijs tot de doelgroep behoren. Hierbij zijn de personen zonder een uitkering niet meegerekend. Duidelijk is dat de onzekerheid rondom het aantal aanvragen bepalend is voor het vaststellen van de hoogte van de tegemoetkoming. Wij zullen bij het vaststellen van de hoogte van de tegemoetkoming ook zeker rekening houden met deze onzekere factor 4. Begrotingswijziging. Om over de structurele middelen ad. €208.000,-- te kunnen beschikken is behalve het bestemmen van de middelen een technische wijziging in de vorm van een begrotingswijziging ook noodzakelijk. Daartoe hebben wij in het raadsbesluit voorzien

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 26