kunnen adviezen en besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden. De
aanwezigheid van de voorzitter is wel vereist.
4. In spoedeisende gevallen kan door de commissie ook buiten een vergadering een advies of besluit
worden genomen, mits alle commissieleden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk, via
briefwisseling of e-mail, hun mening te uiten. De ingekomen schriftelijke reacties worden door de
secretaris bij de notulen van de laatste vergadering gevoegd.
5. Adviezen en besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien
de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. De secretaris heeft geen stem.
6. Deskundigen, die ter vergadering aanwezig zijn voor een bepaald punt, nemen deel aan de
beraadslagingen, maar hebben geen stemrecht.
7. De commissie vergadert in beslotenheid.
8. De adviezen van de commissie zijn openbaar.
Artikel 6 Klachten over referendumprocedure
1. Een ieder kan bij de commissie een klacht indienen over de gemeentelijke voorlichting en de wijze
waarop campagne wordt gevoerd in het kader van het referendum. De commissie toetst daarbij de
gemeentelijke voorlichting aan de eisen van objectiviteit en de campagnevoering aan de eisen van
fair play.
2. Klachten als bedoeld in het eerste lid worden behandeld overeenkomstig de afdelingen 9.19.2 en
9.3 van de Awb. De Interne klachtenregeling Leeuwarden is niet van toepassing.
3. Mondeling ingediende klachten worden door de ontvanger op schrift gesteld en behandeld als
klaagschrift in de zin van afdeling 9.2 en 9.3 van de Awb.
4. De commissie stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de
gelegenheid over zijn klacht te worden gehoord. Het horen vindt plaats door de voorzitter of een
lid in aanwezigheid van de secretaris.
5. De commissie kan afzien van het horen als de klacht kennelijk ongegrond is of als de klager
mondeling of schriftelijk heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden
gehoord.
6. Van het horen wordt een verslag gemaakt.
7. De commissie stuurt haar rapport van bevindingen, vergezeld van het advies en eventuele
aanbevelingen, zo mogelijk binnen een termijn van vijf werkdagen na ontvangst van de klacht
door de commissie aan het bestuursorgaan. Het rapport bevat het verslag van het horen.
Artikel 7 Klachten over commissie
1Een ieder kan een klacht indienen over de commissie als geheel of over de voorzitter, een
commissielid of de secretaris of een combinatie daarvan.
2. De leden 2 tot en met 6 van het voorgaande artikel zijn van overeenkomstige toepassing met dien
verstande dat afdeling 9.3 van de Awb niet van toepassing is.
3. De commissie stelt de klager zo mogelijk binnen een termijn van vijf dagen schriftelijk en
gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de
eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Artikel 8 Bezwaarschriften
1De Verordening adviescommissie bezwaarschriften is niet van toepassing op bezwaarschriften
tegen besluiten die door de commissie zijn genomen.
2. De commissie beslist zelf over het ingediende bezwaarschrift.
3. Voordat de commissie op het bezwaarschrift beslist, stelt het belanghebbenden in de gelegenheid
te worden gehoord.
4. Het horen vindt plaats door de voorzitter of een lid in aanwezigheid van de secretaris.
5. Van het horen wordt een verslag gemaakt.