INHOUDSOPGAVE Financieel rapport Pagina 1Inleiding 2. Algemeen 3. Resultaten 4. Verwerking exploitatieresultaat 2004 Jaarrekening 1Balans per 31 december 2004 2. Exploitatierekening over 2004 3. Toelichting op de balans en de exploitatierekening 2004 Overige gegevens Accountantsverklaring Bijlagen 1Specificatie van bet verloop van de leningen ontvangen van de gemeenten, de betaalde interest aan de gemeenten en het uitstaand saldo kredietnemers per gemeente Bedragen tussen haakjes zijn negatief pRICm^RHOUS&PERS g. Gewaarmerkt als staat waarop onze verklaring d,. -81 i'RT 2005 msde betrekking heeft. Aan de Raad van Toezicht Stichting Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland Gardeniersweg 10 8933 AA Leeuwarden. Leeuwarden, 9 maart 2005 Geacht college, Hiermee ontvangt u ter goedkeuring de jaarrekening 2004. 1INLEIDING Dit financiële rapport over het boekjaar 2004 is door de bank opgesteld. De opgevoerde cijfers zijn gebruikt bij de controle door de accountants van PricewaterhouseCoopers Accountants NV. Aan dit rapport is een verklaring toegevoegd van het accountantskantoor. In deze verklaring staat het oordeel van de accountant omtrent de jaarrekening 2004. In de verklaring is tevens aangegeven op welke wijze de controlewerkzaamheden zijn uitgevoerd. Het boekjaar 2004 is afgesloten met een positief resultaat van ruim 180.000,= Dit resultaat is toegevoegd aan de algemene reserve. Gezien de belangrijke maatschappelijke functie van de GKB moet er een substantiële buffer zijn om een situatie van incidentele of onvoorziene tekorten het hoofd te bieden. Deze buffer zou minimaal even groot moeten zijn als de totale personeelskosten in één jaar. Om dit te bereiken wil de GKB Friesland ieder boekjaar 150.000,= tot 200.000,= positief resultaat aan de algemene reserve toevoegen. Het resultaat van 2004 ligt in de lijn van voornoemd streven. 2. ALGEMEEN 2.1 Bedrijfsactiviteiten De werkzaamheden van de GKB richten zich op particulieren die in de financiële problemen zijn geraakt. Inmiddels is met 27 van 31 gemeenten in Friesland een contract gesloten om de problematiek integraal (BISH) aan te pakken. In 2004 zijn met de gemeenten Ameland en Tytsjerksteradiel BISH-contracten afgesloten. De omzet vanuit de schuldregelingsaanvragen is stabiel gebleven ten opzicht van het vorig boekjaar. Onderdeel van de integrale aanpak van schulden is het inzetten van het product budgetbeheer. Dit product heeft een curatief karakter. Daarnaast wordt budgetbeheer ook ingezet om te voorkomen dat particulieren in de problematische schulden geraken. In die gevallen wordt het product aangeduid als preventief budgetbeheer. In 2004 is de omzet van budgetbeheer ten opzichte van 2003 gestegen met 17%. Indien een schuldregeling niet minnelijk kan worden opgelost kan, de klant in t io'r'V'ri rJAirPL Indien een schuldregeling niet minnelijk kan worden opgelost km de kl rechterlijke uitspraak een bewindvoerder toegewezen krijgen. plukl'aV schuldsaneringsanering natuurlijke personen). De GKB is door verklaringen, die klanten nodig hebben om toegelaten te worden tot d^WSW^aT^^TKen. Daarnaast heeft de GKB ook twee bewindvoerders in dienst. De opbrengst van de De GKB is naast intermediair tussen schuldeiser en schuldenaar van c klanten met een inkomen lager dan 130 van het minimum inkomt eCegeaneeritteii5 sgslnandateerd om WSNP-acjtivjty^n^^estegen. udsher een kredietinstelling waar rfri6&nhkiiedliï4 kruinen aanvragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 44