Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 21 en 23 mei 2007
Harlingen decentraal aan de rand van de provincie
ligt,
Er in de berekeningen van Omrin onvoldoende rekening
wordt gehouden met de rendement- en de milieu
effecten om van elke 100 kilo afval die er naar Oude-
haske wordt vervoerd, vervolgens na scheiding 6 0 kilo
daarvan weer helemaal naar Harlingen te moeten trans
porteren,
Omrin zelf stelt dat slepen met afval ongewenst is
(NRC 15/5/07)
Omrin alleen expliciet met de gemeente Skasterlan ge
sproken heeft over een mogelijkheid van de REC in de
directe nabijheid van van de bestaande recyclingin-
stallaties bij Ecopark de Wierde in Oudehaske, en
niet serieus gesproken en/of onderhandeld heeft met
de gemeenten waar andere grote energieverbruikers
staan zoals Heerenveen (A7)Leeuwarden en T-diel
(Bergumermeer Centrale en Rendac)
Het bestuurlijk draagvlak bij de provincie Fryslan
(koersdocument nieuw college) en bij diverse Friese
gemeentes (OostellingwerfMenamenadielT-diel, Fra-
nekeradiel, Bolsward, Skasterlan) voor de locatie
Harlingen de laatste maanden en weken sterk is afge
nomen
Een normale (spoed) ruimtelijke procedure (art. 19
RO) ook op andere locaties mogelijk is, zeker als
daar politiek draagvlak voor is,
Is van mening dat het College als aandeelhouder van Omrin:
Het standpunt in neemt om de locatiekeuze van de
nieuw te bouwen REC uit te stellen.
Onderzoek laat doen naar alternatieve locaties voor
de REC. Met name in de regio Heerenveen, de gemeente
Leeuwarden en eventueel Tytsjerksteradiel
Alvorens tot een definitieve locatiekeuze te komen de
uitslag van dit onderzoek voor te leggen aan de Raad
van Leeuwarden.
En gaat over tot de orde van de dag.
De heer Drewel (CDA) constateert dat er wel iets moet ge
beuren op de Friese afvalmarktDe afvaltarieven van Omrin
zijn hoog, op de oude voet doorgaan is geen optie. Zijn
fractie voelt er niet voor om met HVC in Alkmaar in zee te
gaan vanwege de milieucomponent. Ook aansluiting bij Rova
Zwolle is niet aan de orde. Er zijn onvoldoende valide ar
gumenten om Omrin de rug toe te keren. Met de REC gaan eco
nomie en milieu hand in hand, voor beide is een plus dank
zij de innovatie. Het tarief gaat gedurende 15 jaar met
€30 naar beneden. De werkgelegenheid in de Westergozone
zal worden gestimuleerd. Als er gemeenten uittreden gaat
dit ten koste van het rendement. Het risico van overcapaci
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 21 en 23 mei 2 007
teit is niet te onderschatten. Nieuwe ontwikkelingen blij
ven een risico. Hij is positief over de REC.
Wethouder Krol constateert dat een meerderheid van de raad
niet wil uittreden uit Omrin. De REC is onontbeerlijk,
storten wordt verboden. Voor de korte termijn is er geen
oplossing om het restafval, dat verbrand moet worden, el
ders onder te brengen. Er is voldoende aanbod van afval als
iedereen meedoet. In de aandeelhoudersvergadering zal blij
ken wat het alternatief is van gemeenten die niet mee wil
len doen en wat de gevolgen zijn van uittreding. De wethou
der zal dan de raad hierover informeren.
Met een REC in Harlingen is diftar mogelijk. Wethouder
Bleize zal binnenkort met een notitie komen aangaande de
plannen rondom diftar, maar dat staat los van een REC.
Ondanks alle inspanningen is toch altijd nog meer afval ge
komen. Het college gaat ervan uit dat er geen leegstand in
de REC aan de orde is, ook niet in de toekomst. Ook de mi
nister is enthousiast over de REC.
In Harlingen ligt een goedgekeurd bestemmingsplan, een al
ternatief zal vertraging met zich meebrengen. De zoutwin
ning profiteert voorlopig, zolang het mag van de provincie
en het rijk, van de REC, maar de REC is niet afhankelijk
van Frisia. Als er zich andere bedrijven vestigen is er een
alternatief
De milieu-invloed op het transport is in vergelijking met
een gasgestookte turbine, in relatie tot het vervoer over
water van Oudehaske naar Harlingen verwaarloosbaar.
De wethouder zegt toe dat de mail over de werkgelegenheid,
aangevuld met informatie die nog komt, vertrouwelijk ter
inzage zal worden gelegd. Dit gaat over een bouwstoffenpro-
ducent, werkgelegenheid van 125 tot 200 mensen, een produ
cent van pallets, werkgelegenheid 25 mensen, twee viskwe-
kers (10)en een houtbewerker (10)Dit is totaal zo'n 200
fte, Omrin niet meegerekend. Bij vervoer over water gaat
het om zo'n 50 fte en met Omrin erbij komt het op zo'n 300
fte's
De kosten voor Leeuwarden zijn 109,- per ton inclusief
transport, elke gemeente betaald hetzelfde, solidariteit.
Uitstel is niet verantwoord. Nadere locatiestudie heeft
geen zin, na studie blijken er twee locatie over te blij
ven: Harlingen en Bergumermeercentraledaar is de boel
niet op tijd klaar. De provincie is verantwoordelijk voor
de MER. Eerst moet er een besluit komen en vervolgens gaat
het MER-traject lopen.
Het is een concessiesrelatie met uitsluiting van enige fi
nanciële risico. De wethouder gaat ervan uit dat directeur
van Omrin bij de aandeelhoudersvergadering een toezegging
doet dat 109,- het maximum is.