Blad 6
Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2007
hebben gemaakt over de gewenste continuïteit in het open
baar bestuur - dat op dit type vooruitgeschoven posten het
aanbeveling verdient dat mensen wat langer zitting hebben
dan wij de afgelopen jaren hebben meegemaakt. Ik vind ook
dat kandidaten die solliciteren wat dat betreft ook goed
moeten weten wat de intentie is. Natuurlijk, garanties geef
je alleen op wasmachines en niet op de zittingsduur van te
benoemen burgemeesters, maar het is wel van belang dat de
intentie wordt aangegeven dat u iemand wilt hebben die kort
maar heftig aanwezig is, zoals de heer Krol heeft gezegd,
of dat u gaat voor dat een burgemeester minimaal zijn zit
tingstermijn afmaakt. Dat zou ik graag nog aan u willen
voorleggen
Dan nog een paar vragen over de profielschets, die ik uit
voerig heb kunnen bestuderen.
Ik heb de Hoofdofficier van Justitie in de provincie een
brief geschreven met de vraag of zij aan mij kon aangeven
waar een toekomstig korpsbeheerder in haar ogen aan zou
moeten voldoen. De hoofdofficier zal daar een schriftelijke
reactie op geven in mijn richting. Ik zal er voor zorgdra
gen dat de vertrouwenscommissie over die brief van haar kan
beschikken. Want wat ik heb gemist in de profielschets, het
is wel aangestipt maar daar zijn geen verdere conclusies
aan verbonden, dat kan ik mij ook vanuit uw positie heel
goed voorstellen, is dat een nieuwe burgemeester een be
langrijk deel van zijn tijd kwijt zal zijn met het korpsbe
heerderschap. Niet alleen in de huidige situatie, maar nog
meer in de toekomst als de burgemeester, die korpsbeheerder
is, ook voorzitter zal worden van de veiligheidsregio. Dat
is in feite de samenvoeging van de GGD, de Brandweer en
daar aan gekoppeld ook de politie. Dat betekent een aan
zienlijke verzwaring van de last die op de schouders van de
burgemeester drukt. Dat betekent ook dat in de nieuwe situ
atie, als althans de wetsontwerpen die nu bij de Kamer lig
gen en nog steeds niet zijn behandeld, realiteit gaat wor
den dat de burgemeester van de hoofdstad - dat moet u als
raad van de hoofdstad als muziek in de oren klinken - een
belangrijke rol in de regio gaat spelen, nog belangrijker
dan hij nu al speelt als het gaat over het korpsbeheerder
schap van de regiopolitie. De kwaliteiten die de hoofdoffi
cier nodig acht voor een goed korpsbeheerder zal ik straks
ook aan de vertrouwenscommissie, als die aan de slag gaat,
aanbieden. Ik hoop dat u bereid bent die criteria en over
wegingen ook een rol te laten spelen in de beoordeling van
de kandidaten voor het burgemeesterschap van onze hoofdstad
Lj ouwert
Ik begrijp dat u vooral behoefte heeft aan een sterke bur
gemeester, dat heb ik ook, maar tegelijkertijd vraag ik ook
aan u om rekening te houden met de overwegingen die de
Hoofdofficier van Justitie in dat opzicht aangeeft. Net zo
als bijvoorbeeld, als er een nieuwe hoofdofficier wordt
Blad 7
Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2007
aangewezen wij - de burgemeester van Leeuwarden en de Com
missaris van de Koningin - ook verwachten dat de Minister
van Justitie rekening houdt met onze overwegingen en de ma
nier waarop wij graag willen zien dat een hoofdofficier in
onze provincie opereert.
Nog een aantal vragen aan de vertrouwenscommissie.
In de eerste plaats staat in de profielschets dat de burge
meester kan worden belast met enkele portefeuilles of met
de coördinatie van speciale projecten. Heeft u als raad een
idee over wat voor type portefeuilles het dan gaat en over
wat voor type projecten het dan gaat of vindt u dat dat
moet worden overgelaten aan het college van B&W in de nieu
we samenstelling, dus als de nieuwe burgemeester is be
noemd
Ten tweede, u beschrijft bijna poëtisch in uw profielschets
dat de nieuwe burgemeester betrokken en inspirerend de raad
moet voorzitten. Op welke wijze kan de burgemeester dat la
ten blijken aan de raad en hoe zou de burgemeester de raad
moeten kunnen inspireren.
De derde vraag heeft betrekking op het duale bestuurU
heeft gekozen voor een situatie waarin de burgemeester geen
voorzitter is van het presidium. Een aantal jaren geleden,
heb ik begrepen, is dit veranderd op wens van de huidige
burgemeester. Vindt u dat de burgemeester nog een rol moet
vervullen bij het verder vorm geven van het dualisme in de
raad of vindt u dat dat avontuur klaar is en dat de verhou
dingen, zoals die er nu zijn, genoegzaam bekend zijn.
Verder zegt u dat de burgemeester ondersteunend en ruimte-
gevend moet zijn aan wethouders. De ondersteuning in de
perceptie van sommige wethouders kan worden beschouwd als
onvoldoende ruimte gevend. Kunt u daar wat meer over zeg
gen? Vindt u dat de burgemeester in zo'n college, als het
gaat om richting, een hele duidelijke rol dient te vervul
len?
Dan wordt er in de profielschets gesproken over veel aan
dacht die de burgemeester zou moeten besteden aan netwer
ken, hij moet een boegbeeld zijn, ambassadeur van lokaal
tot internationaal, hij moet voorts ook nog zichtbaar zijn
en aanspreekbaar zijn. Als u graag wilt dat de burgemeester
herkenbaar en zichtbaar is, dan dient hij ook landelijk te
opereren en dan dient men hem overal en regelmatig te kun
nen zien. Zijn er wat dat betreft grenzen aan de beschik
baarheid voor de gemeente. Voor Leeuwarden, staat in de
profielschets, is het hebben van een goed netwerk op lande
lijk niveau van groot belang. Vindt u dat de huidige burge
meester op dat punt precies dat heeft geboden wat u ervan
verwachtte of vindt u dat daar nog meer bij moet komen?
Dat zijn de vragen, de vragen over het korpsbeheerderschap
heb ik al gesteld, de ambtsperiode heb ik ook al iets over
gezegd