Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2007 hebben gemaakt over de gewenste continuïteit in het open baar bestuur - dat op dit type vooruitgeschoven posten het aanbeveling verdient dat mensen wat langer zitting hebben dan wij de afgelopen jaren hebben meegemaakt. Ik vind ook dat kandidaten die solliciteren wat dat betreft ook goed moeten weten wat de intentie is. Natuurlijk, garanties geef je alleen op wasmachines en niet op de zittingsduur van te benoemen burgemeesters, maar het is wel van belang dat de intentie wordt aangegeven dat u iemand wilt hebben die kort maar heftig aanwezig is, zoals de heer Krol heeft gezegd, of dat u gaat voor dat een burgemeester minimaal zijn zit tingstermijn afmaakt. Dat zou ik graag nog aan u willen voorleggen Dan nog een paar vragen over de profielschets, die ik uit voerig heb kunnen bestuderen. Ik heb de Hoofdofficier van Justitie in de provincie een brief geschreven met de vraag of zij aan mij kon aangeven waar een toekomstig korpsbeheerder in haar ogen aan zou moeten voldoen. De hoofdofficier zal daar een schriftelijke reactie op geven in mijn richting. Ik zal er voor zorgdra gen dat de vertrouwenscommissie over die brief van haar kan beschikken. Want wat ik heb gemist in de profielschets, het is wel aangestipt maar daar zijn geen verdere conclusies aan verbonden, dat kan ik mij ook vanuit uw positie heel goed voorstellen, is dat een nieuwe burgemeester een be langrijk deel van zijn tijd kwijt zal zijn met het korpsbe heerderschap. Niet alleen in de huidige situatie, maar nog meer in de toekomst als de burgemeester, die korpsbeheerder is, ook voorzitter zal worden van de veiligheidsregio. Dat is in feite de samenvoeging van de GGD, de Brandweer en daar aan gekoppeld ook de politie. Dat betekent een aan zienlijke verzwaring van de last die op de schouders van de burgemeester drukt. Dat betekent ook dat in de nieuwe situ atie, als althans de wetsontwerpen die nu bij de Kamer lig gen en nog steeds niet zijn behandeld, realiteit gaat wor den dat de burgemeester van de hoofdstad - dat moet u als raad van de hoofdstad als muziek in de oren klinken - een belangrijke rol in de regio gaat spelen, nog belangrijker dan hij nu al speelt als het gaat over het korpsbeheerder schap van de regiopolitie. De kwaliteiten die de hoofdoffi cier nodig acht voor een goed korpsbeheerder zal ik straks ook aan de vertrouwenscommissie, als die aan de slag gaat, aanbieden. Ik hoop dat u bereid bent die criteria en over wegingen ook een rol te laten spelen in de beoordeling van de kandidaten voor het burgemeesterschap van onze hoofdstad Lj ouwert Ik begrijp dat u vooral behoefte heeft aan een sterke bur gemeester, dat heb ik ook, maar tegelijkertijd vraag ik ook aan u om rekening te houden met de overwegingen die de Hoofdofficier van Justitie in dat opzicht aangeeft. Net zo als bijvoorbeeld, als er een nieuwe hoofdofficier wordt Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2007 aangewezen wij - de burgemeester van Leeuwarden en de Com missaris van de Koningin - ook verwachten dat de Minister van Justitie rekening houdt met onze overwegingen en de ma nier waarop wij graag willen zien dat een hoofdofficier in onze provincie opereert. Nog een aantal vragen aan de vertrouwenscommissie. In de eerste plaats staat in de profielschets dat de burge meester kan worden belast met enkele portefeuilles of met de coördinatie van speciale projecten. Heeft u als raad een idee over wat voor type portefeuilles het dan gaat en over wat voor type projecten het dan gaat of vindt u dat dat moet worden overgelaten aan het college van B&W in de nieu we samenstelling, dus als de nieuwe burgemeester is be noemd Ten tweede, u beschrijft bijna poëtisch in uw profielschets dat de nieuwe burgemeester betrokken en inspirerend de raad moet voorzitten. Op welke wijze kan de burgemeester dat la ten blijken aan de raad en hoe zou de burgemeester de raad moeten kunnen inspireren. De derde vraag heeft betrekking op het duale bestuurU heeft gekozen voor een situatie waarin de burgemeester geen voorzitter is van het presidium. Een aantal jaren geleden, heb ik begrepen, is dit veranderd op wens van de huidige burgemeester. Vindt u dat de burgemeester nog een rol moet vervullen bij het verder vorm geven van het dualisme in de raad of vindt u dat dat avontuur klaar is en dat de verhou dingen, zoals die er nu zijn, genoegzaam bekend zijn. Verder zegt u dat de burgemeester ondersteunend en ruimte- gevend moet zijn aan wethouders. De ondersteuning in de perceptie van sommige wethouders kan worden beschouwd als onvoldoende ruimte gevend. Kunt u daar wat meer over zeg gen? Vindt u dat de burgemeester in zo'n college, als het gaat om richting, een hele duidelijke rol dient te vervul len? Dan wordt er in de profielschets gesproken over veel aan dacht die de burgemeester zou moeten besteden aan netwer ken, hij moet een boegbeeld zijn, ambassadeur van lokaal tot internationaal, hij moet voorts ook nog zichtbaar zijn en aanspreekbaar zijn. Als u graag wilt dat de burgemeester herkenbaar en zichtbaar is, dan dient hij ook landelijk te opereren en dan dient men hem overal en regelmatig te kun nen zien. Zijn er wat dat betreft grenzen aan de beschik baarheid voor de gemeente. Voor Leeuwarden, staat in de profielschets, is het hebben van een goed netwerk op lande lijk niveau van groot belang. Vindt u dat de huidige burge meester op dat punt precies dat heeft geboden wat u ervan verwachtte of vindt u dat daar nog meer bij moet komen? Dat zijn de vragen, de vragen over het korpsbeheerderschap heb ik al gesteld, de ambtsperiode heb ik ook al iets over gezegd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2007 | | pagina 4