Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2007
Ik ben blij dat u heeft afgezien van een advertentie. Me
vrouw Dikken heeft daar iets over gezegd. Het is weggegooid
geld, het heeft geen enkel zin en geen enkel nut. Mijn
stelling is dat diegene die nu nog niet door heeft dat er
een vacature in Leeuwarden aankomt, niet verdient om burge
meester van uw mooie stad te zijn. Als men zo weinig be
trokken is bij het binnenlands bestuur dat men niet weet
dat er hier een burgemeester vertrekt, dan denk ik dat het
beter is dat ook de talenten van die eventuele kandidaat
worden losgelaten op een ander gemeentelijk niveau en niet
op die van Leeuwarden.
Mevrouw De Vries had een opmerking over de malle petjes,
misschien u kunt dit uitleggen, want anders zouden kandi
daten daar hele vreemde ideeën aan kunnen overhouden.
De heer Van der Wal had het over de x-factor. Ik had van
hem niet verwacht dat hij kennelijk kijkt naar dergelijke
televisieprogramma's. Kunt u misschien uitleggen wat u ver
staat onder de x-factor, zodat wij daar wellicht een opinie
over kunnen ontwikkelen?
Dat waren mij vragen, mijnheer de voorzitter.
Mevrouw Dikken: Wij waren wel voorstander van het zetten
van een advertentie. Natuurlijk realiseren wij ons heel
goed dat de huidige burgemeester met zoveel bombarie heeft
aangekondigd dat hij stopt, dat over het algemeen wel bij
iedereen bekend is, maar omdat wij het ook belangrijk vin
den dat je niet alleen mensen krijgt uit het openbaar be
stuur, maar ook van wat andere sectoren, is het ook wel een
idee om in een aantal kwaliteitskranten een advertentie te
zetten. Je profileert je ook nog even als stad, ook belang
rijk. Het leek ons wel een aardig idee om het ook op die
manier eens te proberen. Wij hebben dat hier nog nooit ge
probeerd, wat ons betreft had het gemogen. Uiteindelijk is
het ook prima om het zo te doen. Nogmaals, ik denk dat er
voldoende publiciteit is voor mensen die belangstelling
hebben om te gaan solliciteren.
De commissaris heeft mij ook gevraagd naar de portefeuille
verdeling, ook daar hebben wij over gesproken. Dit hangt
ook heel erg af van wat een burgemeester meebrengt. Als het
een burgemeester is die heel veel kennis en affiniteit
heeft met economische zaken en bedrijfsleven, dan moet je
gebruik maken van het netwerk, dan kan het zelfs zo zijn
dat een burgemeester, ook in overleg met het college, gaat
kijken of hij daar ook een inhoudelijke portefeuille in kan
hebben. Het lastige is dat hij natuurlijk een andere posi
tie heeft. Maar ik zou dat niet willen uitsluiten en heel
erg willen kijken naar wat zo'n burgemeester zelf meebrengt
en op grond daarvan een keuze maken. Een bepaalde burge
meester zal daar misschien ook heel veel trek in hebben. Ik
zou dat niet willen uitsluiten, maar dan vind ik het colle
Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2 0 07
giaal bestuur, samen met de wethouders, heel belangrijk
hierin. Zij zullen dan gezamenlijk moeten kijken welke por
tefeuille dat dan zou moeten worden.
Wij hebben een aantal zinnen gewijd aan de openbare orde,
'als korpsbeheerder regionaal politiekorps met gezag en
energie leiding geven aan'Op dit moment zit er een wets
wijziging aan te komen, als je kijkt naar de integratie van
de GGD en de Brandweer zal dit wel een extra verzwaring
zijn van de taak. Dit hangt ook een beetje af van de erva
ring van de burgemeester, is het een burgemeester die al
eerder korpsbeheerder is geweest, dan zal hij daar wat mak
kelijker invaren, maar als het een nieuw iemand is, zal hij
daar wat extra tijd voor nodig hebben, ook om daar vorm aan
te geven. Het is uitermate belangrijk dat hij daar ook vol
doende tijd voor heeft.
Mevrouw Koster: De heer Nijpels stelde een vraag over de
continuïteit, de opmerkingen die daarover worden gemaakt
klinken nogal tegenstrijdig. Ik denk dat wij als vertrou
wenscommissie die discussie heel uitvoerig hebben gedaan.
Wij hebben met elkaar besloten om in de profielschets niet
de eis te stellen om zes jaar te gaan zitten. Wij weten dat
dat geen garantie is, maar wij vinden wel dat wanneer een
burgemeester van een hoge kwaliteit zijn intrede doet bij
de gesprekken, dat boven zaken staat als partijof het een
man of een vrouw is, leeftijd. Wij hebben gekeken wat prio
riteit heeft en dat blijft die kwaliteit, vandaar dat wij
het niet hebben opgenomen in de profielschets. Wij hebben
ook met elkaar afgesproken dat het in het gesprek best on
derdeel kan zijn hoe de kandidaat daar tegenover staat.
Volgens mij is dat wel voldoende, wij wegen het wel mee,
maar het is geen absoluut vereiste, want dan hadden wij het
er in gezet
Het korpsbeheerderschap. Voorzitter van de veiligheidsregio
is nog een premature ontwikkeling, het is een beetje kof
fiedik kijken hoe dat zal gaan, waarschijnlijk zal dit een
belangrijke taak gaan worden voor de burgemeester. Ik denk
dat dat iets is, op basis van het advies dat u krijgt van
het OM, om mee te nemen in de gesprekken die wij gaan voe
ren en ook in de voorbereiding van die gesprekken. Dat is
een onderwerp dat zeker aan de orde kan komen en summier
beschreven is in de profielschets, maar waar ook nog niet
alle duidelijkheid over was.
Voorzitten op een betrokken inspirerende manier van de
raad. Waar blijkt dat uit? Hoe kan een voorzitter inspire
rend zijn? Daarover hebben wij ook met burgemeester Dales
al eens van gedachten gewisseld. In de rol van voorzitter
kan je wel degelijk invloed hebben op de vergaderingstruc
tuur, op de vergaderstijl en het goed handhaven van de ver-