Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2007 Ik ben blij dat u heeft afgezien van een advertentie. Me vrouw Dikken heeft daar iets over gezegd. Het is weggegooid geld, het heeft geen enkel zin en geen enkel nut. Mijn stelling is dat diegene die nu nog niet door heeft dat er een vacature in Leeuwarden aankomt, niet verdient om burge meester van uw mooie stad te zijn. Als men zo weinig be trokken is bij het binnenlands bestuur dat men niet weet dat er hier een burgemeester vertrekt, dan denk ik dat het beter is dat ook de talenten van die eventuele kandidaat worden losgelaten op een ander gemeentelijk niveau en niet op die van Leeuwarden. Mevrouw De Vries had een opmerking over de malle petjes, misschien u kunt dit uitleggen, want anders zouden kandi daten daar hele vreemde ideeën aan kunnen overhouden. De heer Van der Wal had het over de x-factor. Ik had van hem niet verwacht dat hij kennelijk kijkt naar dergelijke televisieprogramma's. Kunt u misschien uitleggen wat u ver staat onder de x-factor, zodat wij daar wellicht een opinie over kunnen ontwikkelen? Dat waren mij vragen, mijnheer de voorzitter. Mevrouw Dikken: Wij waren wel voorstander van het zetten van een advertentie. Natuurlijk realiseren wij ons heel goed dat de huidige burgemeester met zoveel bombarie heeft aangekondigd dat hij stopt, dat over het algemeen wel bij iedereen bekend is, maar omdat wij het ook belangrijk vin den dat je niet alleen mensen krijgt uit het openbaar be stuur, maar ook van wat andere sectoren, is het ook wel een idee om in een aantal kwaliteitskranten een advertentie te zetten. Je profileert je ook nog even als stad, ook belang rijk. Het leek ons wel een aardig idee om het ook op die manier eens te proberen. Wij hebben dat hier nog nooit ge probeerd, wat ons betreft had het gemogen. Uiteindelijk is het ook prima om het zo te doen. Nogmaals, ik denk dat er voldoende publiciteit is voor mensen die belangstelling hebben om te gaan solliciteren. De commissaris heeft mij ook gevraagd naar de portefeuille verdeling, ook daar hebben wij over gesproken. Dit hangt ook heel erg af van wat een burgemeester meebrengt. Als het een burgemeester is die heel veel kennis en affiniteit heeft met economische zaken en bedrijfsleven, dan moet je gebruik maken van het netwerk, dan kan het zelfs zo zijn dat een burgemeester, ook in overleg met het college, gaat kijken of hij daar ook een inhoudelijke portefeuille in kan hebben. Het lastige is dat hij natuurlijk een andere posi tie heeft. Maar ik zou dat niet willen uitsluiten en heel erg willen kijken naar wat zo'n burgemeester zelf meebrengt en op grond daarvan een keuze maken. Een bepaalde burge meester zal daar misschien ook heel veel trek in hebben. Ik zou dat niet willen uitsluiten, maar dan vind ik het colle Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2 0 07 giaal bestuur, samen met de wethouders, heel belangrijk hierin. Zij zullen dan gezamenlijk moeten kijken welke por tefeuille dat dan zou moeten worden. Wij hebben een aantal zinnen gewijd aan de openbare orde, 'als korpsbeheerder regionaal politiekorps met gezag en energie leiding geven aan'Op dit moment zit er een wets wijziging aan te komen, als je kijkt naar de integratie van de GGD en de Brandweer zal dit wel een extra verzwaring zijn van de taak. Dit hangt ook een beetje af van de erva ring van de burgemeester, is het een burgemeester die al eerder korpsbeheerder is geweest, dan zal hij daar wat mak kelijker invaren, maar als het een nieuw iemand is, zal hij daar wat extra tijd voor nodig hebben, ook om daar vorm aan te geven. Het is uitermate belangrijk dat hij daar ook vol doende tijd voor heeft. Mevrouw Koster: De heer Nijpels stelde een vraag over de continuïteit, de opmerkingen die daarover worden gemaakt klinken nogal tegenstrijdig. Ik denk dat wij als vertrou wenscommissie die discussie heel uitvoerig hebben gedaan. Wij hebben met elkaar besloten om in de profielschets niet de eis te stellen om zes jaar te gaan zitten. Wij weten dat dat geen garantie is, maar wij vinden wel dat wanneer een burgemeester van een hoge kwaliteit zijn intrede doet bij de gesprekken, dat boven zaken staat als partijof het een man of een vrouw is, leeftijd. Wij hebben gekeken wat prio riteit heeft en dat blijft die kwaliteit, vandaar dat wij het niet hebben opgenomen in de profielschets. Wij hebben ook met elkaar afgesproken dat het in het gesprek best on derdeel kan zijn hoe de kandidaat daar tegenover staat. Volgens mij is dat wel voldoende, wij wegen het wel mee, maar het is geen absoluut vereiste, want dan hadden wij het er in gezet Het korpsbeheerderschap. Voorzitter van de veiligheidsregio is nog een premature ontwikkeling, het is een beetje kof fiedik kijken hoe dat zal gaan, waarschijnlijk zal dit een belangrijke taak gaan worden voor de burgemeester. Ik denk dat dat iets is, op basis van het advies dat u krijgt van het OM, om mee te nemen in de gesprekken die wij gaan voe ren en ook in de voorbereiding van die gesprekken. Dat is een onderwerp dat zeker aan de orde kan komen en summier beschreven is in de profielschets, maar waar ook nog niet alle duidelijkheid over was. Voorzitten op een betrokken inspirerende manier van de raad. Waar blijkt dat uit? Hoe kan een voorzitter inspire rend zijn? Daarover hebben wij ook met burgemeester Dales al eens van gedachten gewisseld. In de rol van voorzitter kan je wel degelijk invloed hebben op de vergaderingstruc tuur, op de vergaderstijl en het goed handhaven van de ver-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2007 | | pagina 5