Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 2 5 juni 2 007
gaderorde, maar toch ruimte geven voor discussie en mensen
stimuleren om met elkaar in discussie te gaan. Dat kan heel
inspirerend zijn voor een raad. Het kan heel niet inspire
rend zijn om mensen maar oeverloos hun gang te laten gaan
buiten spreektijden om, dat haalt ook de hele discussie en
spirit uit de raad. In die zin kan een burgemeester heel
inspirerend zijn vanuit zijn functie als voorzitter. Daar
naast is het natuurlijk ook heel leuk als een burgemeester
een coachende rol op zich neemt, dus aangeeft welke verbe-
terpunten in een raad zouden kunnen zitten en daar het pre
sidium bijvoorbeeld in advies van voorzien. Of een werk
groep nieuwe werkvormen, zoals wij die hebben, met jonge
raadsleden, die nadenken over hoe je het openbaar bestuur
aantrekkelijker kunt maken. Ook daarin kan een burgemeester
een coachende rol vervullen en die inspirerende rol als
voorzitter van de raad in de praktijd brengen.
Dat zijn een aantal punten waar ik aan zit te denken als
het om die rol gaat
Mevrouw De Vries: Wat betreft de zittingstermijn kan ik mij
aansluiten bij wat mevrouw Koster heeft aangegeven.
Wij zullen de criteria die de hoofdofficier meegeeft voor
de functie van korpsbeheer mee wegen in de gesprekken.
Het duale bestuur. Ik ben niet zo'n liefhebber van het dua
lisme. De huidige burgemeester is geen voorzitter van het
presidium, maar wel altijd aanwezig, dat stellen wij zeer
op prijs als presidium, dat hij in elk geval wel die dis
cussies meemaakt. Ik denk dat wij als Leeuwarden best wel
heel ver zijn met het dualisme en het duale bestuur. Ik
denk niet dat daar de aandacht van de nieuwe burgemeester
naar zal moeten uitgaan.
Malle petjes. Burgemeester Dales heeft in het verleden een
discussie aangezwengeld over jongeren, hoe die erbij liepen
qua kleding en dat zij van die rare malle petjes op hadden.
Dat was voor de JongerenAdviesRaad reden om te zeggen dat
dat wel heel generaliserend was van de burgemeester. Zij
hebben hier in de gemeenteraad toen allemaal malle petjes
uitgedeeld
De JAR had op youtube een filmpje staan over de nieuwe bur
gemeester en die vond dat hij/zij affiniteit met de jonge
rencultuur moest hebben. Ik heb dat maar vertaald met dat
hij van malle petjes moest houden.
De heer Kalsbeek: Als voorzitter van het college kan de
burgemeester er voor zorgen dat er genoeg ruimte is voor de
wethouders om hun werk te kunnen doen en daarin ook helpen
met ondersteuning. In denk dat in het begin de burgemeester
zelf ook ondersteuning nodig heeft om zijn weg in het be
stuurlijk apparaat en in de gemeente te vinden.
De heer Van der Wal: De benoemingstermijn is zes jaar, dus
gaan wij er impliciet vanuit dat men solliciteert voor zes
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2 007
jaar. Zoals ik in eerste instantie ook al zei, je kan ie
mand daar nooit aan binden en het is niet een volstrekte
eis, hoewel drie jaar is wel erg aan de korte kant. Als je
vanaf nu drie jaar rekent, zit je weer in nieuwe collegeon
derhandelingen en coalitievorming. Het zou wel goed zijn
dat minstens de vier jaar wordt vol gemaakt. Een volstrekte
eis willen wij daar niet aan geven, maar drie jaar is aan
de korte kant
Wij realiseren ons terdege dat het korpsbeheerderschap een
zware en in de toekomst wellicht nog zwaardere taak is.
Daar hebben wij ook wel met de huidige burgemeester over
gesproken. Die moet dan met 3 0 burgemeesters om de tafel
zitten om een besluit als korpsbeheerder te nemen. Dat is
wel een heel groot gezelschap. Maar misschien kan de com
missaris nog eens wat initiatieven nemen om die groep wat
kleiner te maken, dat zou een stuk schelen in de vergader-
duur en de werklast daarvan. Maar wij realiseren ons dit
heel goed, daarom denk ik ook niet dat zeker de eerste twee
jaar echt zware inhoudelijke portefeuilles boven zijn wet
telijke taken erg voor de hand zullen liggen. Natuurlijk,
als iemand zich gaat vervelen moet hij dat onmiddellijk in
het college melden. Want in feite gaat het college groten
deels over de portefeuilleverdeling. Dan hangt het er sterk
vanaf waar die man/vrouw vandaan komt, wat zijn/haar erva
ring is, welke meer inhoudelijke portefeuille hij/zij dan
zou kunnen hebben.
Beschikbaarheid landelijk, zoals ook in de profielschets
staat, vinden wij heel belangrijk, dat je vroegtijdig sig
nalen oppikt van waar kansen of waar eventueel schade kan
'dreigen' voor je gemeente. Dat je daar vroegtijdig in het
college of de raad op kan inspelen. Vooral die kansen grij
pen is voor Leeuwarden, zeker op economische gebied, heel
belangrijk. Dus VNG-functies en dat soort zaken zullen wij
zeer toejuichen, tot op zekere hoogte natuurlijk.
X-factor, ik denk dat de commissaris op idols doelt, daar
heb ik wel eens langs gezaptMaar wij hebben de vorige
keer een sollicitatietraining gehad als vertrouwenscommis
sie, die heeft naar mijn smaak, hoewel ik daar in het begin
behoorlijk sceptisch over was, heel goed gewerkt. Ik ga er
van uit dat die nu ook weer goed gaat werken, zodat wij
heel snel tot een eenduidig oordeel komen. Daar herinner ik
mij de x-factor van. Wat de chemie is bij een groep - ik
denk bijvoorbeeld aan Gedeputeerde Staten - is de x-factor
bij een persoon. Daar kan je begrippen als uitstraling,
aanspreekbaarheid aan verbinden, die staan ook allemaal in
het profiel, maar het is heel moeilijk te vatten in echte
exacten. Het is in de profielschets wel gebeurd, maar ik
weet zeker dat het een rol gaat spelen en die is de vorige
keer ook echt benoemd en die hebben wij ook benoemd. Daar
is toen ook een kandidaat uit gekomen waarvan de x-factor,
kan je later zeggen, behoorlijk hoog is geweest, naar mijn
mening