Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 2 5 juni 2 007 gaderorde, maar toch ruimte geven voor discussie en mensen stimuleren om met elkaar in discussie te gaan. Dat kan heel inspirerend zijn voor een raad. Het kan heel niet inspire rend zijn om mensen maar oeverloos hun gang te laten gaan buiten spreektijden om, dat haalt ook de hele discussie en spirit uit de raad. In die zin kan een burgemeester heel inspirerend zijn vanuit zijn functie als voorzitter. Daar naast is het natuurlijk ook heel leuk als een burgemeester een coachende rol op zich neemt, dus aangeeft welke verbe- terpunten in een raad zouden kunnen zitten en daar het pre sidium bijvoorbeeld in advies van voorzien. Of een werk groep nieuwe werkvormen, zoals wij die hebben, met jonge raadsleden, die nadenken over hoe je het openbaar bestuur aantrekkelijker kunt maken. Ook daarin kan een burgemeester een coachende rol vervullen en die inspirerende rol als voorzitter van de raad in de praktijd brengen. Dat zijn een aantal punten waar ik aan zit te denken als het om die rol gaat Mevrouw De Vries: Wat betreft de zittingstermijn kan ik mij aansluiten bij wat mevrouw Koster heeft aangegeven. Wij zullen de criteria die de hoofdofficier meegeeft voor de functie van korpsbeheer mee wegen in de gesprekken. Het duale bestuur. Ik ben niet zo'n liefhebber van het dua lisme. De huidige burgemeester is geen voorzitter van het presidium, maar wel altijd aanwezig, dat stellen wij zeer op prijs als presidium, dat hij in elk geval wel die dis cussies meemaakt. Ik denk dat wij als Leeuwarden best wel heel ver zijn met het dualisme en het duale bestuur. Ik denk niet dat daar de aandacht van de nieuwe burgemeester naar zal moeten uitgaan. Malle petjes. Burgemeester Dales heeft in het verleden een discussie aangezwengeld over jongeren, hoe die erbij liepen qua kleding en dat zij van die rare malle petjes op hadden. Dat was voor de JongerenAdviesRaad reden om te zeggen dat dat wel heel generaliserend was van de burgemeester. Zij hebben hier in de gemeenteraad toen allemaal malle petjes uitgedeeld De JAR had op youtube een filmpje staan over de nieuwe bur gemeester en die vond dat hij/zij affiniteit met de jonge rencultuur moest hebben. Ik heb dat maar vertaald met dat hij van malle petjes moest houden. De heer Kalsbeek: Als voorzitter van het college kan de burgemeester er voor zorgen dat er genoeg ruimte is voor de wethouders om hun werk te kunnen doen en daarin ook helpen met ondersteuning. In denk dat in het begin de burgemeester zelf ook ondersteuning nodig heeft om zijn weg in het be stuurlijk apparaat en in de gemeente te vinden. De heer Van der Wal: De benoemingstermijn is zes jaar, dus gaan wij er impliciet vanuit dat men solliciteert voor zes Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 25 juni 2 007 jaar. Zoals ik in eerste instantie ook al zei, je kan ie mand daar nooit aan binden en het is niet een volstrekte eis, hoewel drie jaar is wel erg aan de korte kant. Als je vanaf nu drie jaar rekent, zit je weer in nieuwe collegeon derhandelingen en coalitievorming. Het zou wel goed zijn dat minstens de vier jaar wordt vol gemaakt. Een volstrekte eis willen wij daar niet aan geven, maar drie jaar is aan de korte kant Wij realiseren ons terdege dat het korpsbeheerderschap een zware en in de toekomst wellicht nog zwaardere taak is. Daar hebben wij ook wel met de huidige burgemeester over gesproken. Die moet dan met 3 0 burgemeesters om de tafel zitten om een besluit als korpsbeheerder te nemen. Dat is wel een heel groot gezelschap. Maar misschien kan de com missaris nog eens wat initiatieven nemen om die groep wat kleiner te maken, dat zou een stuk schelen in de vergader- duur en de werklast daarvan. Maar wij realiseren ons dit heel goed, daarom denk ik ook niet dat zeker de eerste twee jaar echt zware inhoudelijke portefeuilles boven zijn wet telijke taken erg voor de hand zullen liggen. Natuurlijk, als iemand zich gaat vervelen moet hij dat onmiddellijk in het college melden. Want in feite gaat het college groten deels over de portefeuilleverdeling. Dan hangt het er sterk vanaf waar die man/vrouw vandaan komt, wat zijn/haar erva ring is, welke meer inhoudelijke portefeuille hij/zij dan zou kunnen hebben. Beschikbaarheid landelijk, zoals ook in de profielschets staat, vinden wij heel belangrijk, dat je vroegtijdig sig nalen oppikt van waar kansen of waar eventueel schade kan 'dreigen' voor je gemeente. Dat je daar vroegtijdig in het college of de raad op kan inspelen. Vooral die kansen grij pen is voor Leeuwarden, zeker op economische gebied, heel belangrijk. Dus VNG-functies en dat soort zaken zullen wij zeer toejuichen, tot op zekere hoogte natuurlijk. X-factor, ik denk dat de commissaris op idols doelt, daar heb ik wel eens langs gezaptMaar wij hebben de vorige keer een sollicitatietraining gehad als vertrouwenscommis sie, die heeft naar mijn smaak, hoewel ik daar in het begin behoorlijk sceptisch over was, heel goed gewerkt. Ik ga er van uit dat die nu ook weer goed gaat werken, zodat wij heel snel tot een eenduidig oordeel komen. Daar herinner ik mij de x-factor van. Wat de chemie is bij een groep - ik denk bijvoorbeeld aan Gedeputeerde Staten - is de x-factor bij een persoon. Daar kan je begrippen als uitstraling, aanspreekbaarheid aan verbinden, die staan ook allemaal in het profiel, maar het is heel moeilijk te vatten in echte exacten. Het is in de profielschets wel gebeurd, maar ik weet zeker dat het een rol gaat spelen en die is de vorige keer ook echt benoemd en die hebben wij ook benoemd. Daar is toen ook een kandidaat uit gekomen waarvan de x-factor, kan je later zeggen, behoorlijk hoog is geweest, naar mijn mening

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2007 | | pagina 6