3. Is na vervanging van oude gas
meters bij gebruikers ook meet-
verschil ten gunste van de consu
ment geconstateerd? En zo ja,
kunt U aangeven om welk percen
tage het gaat?
4. Zijn de nieuwe geïnstalleerde
gasmeters geijkt door het IJk
wezen? En zo ja, welk percentage
wijken ze af van het werkelijke
verbruik? Mocht er niet geijkt
zijn is het college dan met mij
van mening dat dit alsnog dient
te geschieden.
5. Er is een onderzoek gaande door
het VEGIN naar het effect van
temperatuurverschillen op de ver
bruikersregistratie, op de con
clusies vooruitlopend, meen ik
alvast te mogen constateren dat
het voor de N.V. Frigas gunstige
meetverschil steeds bekend moet
zijn geweest.
Is het college met mij van mening
dat elke leverancier de plicht
heeft zuivere maat te leveren?
instituut steekproefsgewijs meter
controles uitgevoerd. Dit betreft
niet alleen oude meters maar ook
meters van jongere jaargangen. Indien
een afkeuringsadvies wordt gegeven
dan worden deze meteen als totale
populatie uit het net verwijderd. De
meters worden vernietigd en niet her
ijkt.
3. Na vervanging van oude gasmeters is
niet structureel bij de gebruikers
meetverschil geconstateerd, te wijten
aan onnauwkeurige meters.
Percentages kunnen niet worden ge
noemd. Wel is bekend dat als oude
meters af gaan wijken dit veelal ten
voordele van de verbruikers is. Tot
nu toe is er onvoldoende basis aanwe
zig om tot inning achteraf over te
gaan, mede gelet op de leveringsvoor
waarden waarin staat vermeld dat over
ten hoogste 24 maanden mag worden
herberekend. Ingeval van fraude zal
echter verrekening over de volledige
periode plaatsvinden (artikel 14 van
de leveringsvoorwaarden).
4. Alle meters worden voor aflevering
geijkt in de fabriek conform de IJk-
voorschriften van het IJkwezen. De
meterfabrikanten staan voor de
controle van het IJkwezen.
5. Alle gegevens over het saldo van meet
verschillen, zoals aangegeven in het
antwoord op vraag 1, zijn gepubli
ceerd in onze jaarrekening. Er is
geen sprake van onzuivere maat, ter
wijl de verbruikers evenmin ten on
rechte iets wel betaald hebben dat
niet ontvangen is. Er i3 derhalve
geen sprake van extra winst tenge
volge van onzuivere maat. Het vraag
stuk staat geheel los van de bepaling
van de gasprijs.
Deelt het college mijn mening ook
dat het ten onrechte is dat de
door de gasgebruikers wel
betaalde, maar niet onvangen,
leverantie als extra winst naar
de N.V. Frigas vloeit?
Zo ja, wil het college, in navol
ging van de gemeente Rheden, de
Raad een voorstel doen om de ge
bruikers het ten onrechte teveel
berekende terug te geven?
Zo niet, kan het college dan
motiveren waarom de N.V. Frigas
onzuivere maat mag leveren en de
voor de gebruikers ongunstige
uitkomst als extra winst mag bij-
boeken?
En kan het college in dat geval
tevens aangeven hoe dit te combi
neren valt met de manier waarop
het college steeds op zeer prij
zenswaardige manier stelling
heeft genomen tegen de verhoging
van de gasprijzen?
De bepaling van de winstverdeling is
een op zichzelf staande zaak welke
geschiedt door de aandeelhouders. Het
apart praten over de winst ten gevolge
van het saldo lek- en meetverschil
len verengt de zaak. Naast winst
ten gevolge van het saldo lek- en
meetverschillen ontstaat winst ten
gevolge van de Noordenkorting en een
efficiënte bedrijfsvoering.
Leeuwarden, 27 januari 1986.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
Burgemeester.
Secretaris.
- 4 -
- 5 -
X._