Aanhangsel nr. 1
Antwoord op schriftelijke vragen als bedoeld in artikel 47, eerste lid van
het Reglement van orde voor de vergaderingen van de Raad der gemeente
Leeuwarden, ingediend door de raadsleden G. Krol en A.P. Terpstra, namens
de CDA-fractie, over de problematiek ter zake van verkeersremmers in
busroutes
Onlangs is in de Commissie Milieu en Stadsbeheer gesproken over verkeers-
remmende maatregelen in de wijken Lekkumerend, Westeinde, Aldlên en Huizum-
West
Een onderdeel daarvan waren de gevolgen voor Fram en brandweer ten aanzien
van doorstroming en bereikbaarheid.
Opmerkingen van de Fram aangaande de zorg van vertraging in de stadsbusrou
tes waren volgens de wethouder belast met voornoemde zaken "standaard"
opmerkingen en zouden niet kunnen leiden tot of financiële schadeclaims q£_
vertragingen in de stadsbusroutes.
Inmiddels hebben de chauffeurs van de Fram besloten tot actie over te gaan
en op bepaalde stadsbusroutes alternatieven te gebruiken voor routes met
verkeersremmers. (Aldlan, Heechterp/Schieringen en Lekkumerend)
Hierdoor worden bepaalde delen van de stad niet meer bereikt door het
openbaar vervoer wat met name negatieve consequenties heeft voor ouderen en
gehandicapten
Een ontwikkeling waar wij ontevreden over zijn.
Vragen:
1. Is het college op de hoogte
van de acties van de Fram-
chauffeurs om bepaalde rou
tes met verkeersremmers te
mijden?
2. Is het college met ons van
mening dat wanneer door ver
keersremmers de stadsbusrou
tes niet meer conform de
planning kunnen worden bere
den en/of daardoor meer fi
nanciën moeten worden uitge
trokken, het dan verstandig
is de te plaatsen en/of ge
plaatste verkeersremmers te
heroverwegen?
3. Bent u met ons van mening
dat het verstandig is zo
spoedig mogelijk met de Fram
Antwoorden:
Gelet op de samenhang van de ge
stelde vragen is de beantwoording
in één geheel samengevat.
De actie van de Fram-chauffeurs is
ons bekend. De gemeenteraad heeft
zich duidelijk als doel gesteld
woongebieden verkeersluw te maken
en daarbij tot het reduceren van
de snelheid van het gemotoriseerde
verkeer. Dit kan, waar de busroute
door een woonwijk loopt, reis-
snelheid en comfort van de bussen
nadelig beïnvloeden.
Aangezien de Fram dit als direct
betrokkene het beste kan beoorde
len, worden de plannen om reactie
aan de Fram toegezonden. Onlangs
is o.m. gebleken dat de plannen en
de beoordeling door de Fram -
hoofdkantoor Heerenveen - niet of
nauwelijks bij de Fram - rayon