De WD-fractie heeft de indruk
dat de betrokkenheid van de
verschillende Gemeenteraden van
de gemeenten in de Politieregio
relatief laag is. De WD-frac
tie maakt zich daar, gezien de
democratische inbedding, zorgen
over. Kan de Burgemeesters deze
indruk, zoals die leeft bij de
WD-fractie bevestigen?
de Burgemeesters van Weststel-
lingerwerf en Littenseradiel
hebben zitting in de begelei
dingscommissie "Beheer op
Maat"een onderzoek door de
universiteit van Groningen naar
de in- en externe sturing en de
daarmede verbandhoudende orga
nisatorische opbouw. Een aan de
reorganisatie parallel lopend
onderzoek naar de effectiviteit
en efficiency van de gekozen
organisatie-en managementstruc
tuur. Het eindrapport wordt
verwacht in oktober/november
1995
Op 1 april 1994 is de nieuwe poli-
tie-organisatie van start gegaan.
De in artikel 31 van de Politiewet
genoemde stukken (organisatie,
formatie, begroting, jaarrekening
en het beleidsplan) zijn in een
tijdsvolgordelijk schema van be
handeling geplaatst en worden voor
behandeling in het regionale col
lege ter kennisneming aangeboden
aan de Gemeenteraden. De raden
kunnen aan hun Burgemeester hun
zienswijze bekend maken, zodat die
weerklank kan vinden in het regio
nale college.
Het beleidsplan volgt een beleids-
cyclisch pad, waarbij van onderop
bouwstenen worden aangedragen voor
het lokaal beleidsplan, het minder
gedetailleerde districtsbeleids
plan en in geabstraheerde vorm als
het regionaal beleidsplan;
Er is derhalve een duidelijk stu
ringsinstrumentarium voor raadsle
den aanwezig. Ik constateer, dat
er een groeiende belangstelling
bij raadsleden is voor politie-
vraagstukken
Dit zal versterkt worden nu van
politiezijde handreikingen aan
gemeenten worden gedaan om meer
inhoud te geven aan integraal vei
ligheidsbeleid met meer nadruk op
de pro-actieve fase van politie
optreden
3Is er met betrekking tot de
participatie in en buiten het
regionale college van de Regio
politie Friesland een verschil
te constateren tussen Burge
meesters van gemeenten waar
voorheen Gemeentepolitie aanwe
zig was en Burgemeesters van
gemeenten waar voorheen Rijks
politie aanwezig was?
4Alhoewel het beheer van het
regionale politiekorps bij de
korpsbeheerder berust (artikel
24 van de Politiewet)heeft de
hoofdofficier van justitie in
de nieuwe Politiewet een taak
als "medebeheerder" gekregen.
De korpsbeheerder stelt immers
jaarlijks in overeenstemming
met de hoofdofficier van justi
tie het ontwerp van de organi
satie, de formatie, de begro
ting, de jaarrekening en het
beleidsplan voor het regionale
politiekorps op (artikel 28.
eerste lid van de Politiewet)
De taak van medebeheerder is
voor het openbaar ministerie/
de hoofdofficier van justitie,
na de komst van de nieuwe Poli
tiewet, geheel nieuw. De WD-
fractie zet vraagtekens bij de
rol van het openbaar ministerie
bij het medebeheer van de Regi
opolitie, echter deze rol is
rees in de Politiewet veran
kerd. Kan de Burgemeester, die
tevens korpsbeheerder is van de
Regiopolitie Friesland, ons
vertellen hoe de hoofdofficier
van justitie omgaat met de taak
van medebeheerder in het nieuwe
Politiebestel?
5In hoeverre wordt of zal in de
toekomst gebruik worden gemaakt
van artikel 36 van de Politie
wet waarin de mogelijkheid is
gecreeerd om het beheer van een
territotiaal onderdeel over te
dragen aan een of meerdere Bur
gemeesters?
Afgaande op de levendige discussie
in het dagelijks bestuur en in het
regionale college zelf moet ik
constateren, dat die verschillen
zijn vervaagd. Hooguit is soms het
referentiekader van Burgemeesters
nog merkbaar als voormalig GP-Bur-
gemeester danwel RP-Burgemeester
De hoofdofficier van Justitie par
ticipeert in alle overlegvormen
als volwaardige partner. Zijn ge
zagsverantwoordelijkheid voor het
justitieel handelen van de politie
maakt hem met Burgemeesters als
evenknie een afnemer van personeel
en materieel, zijnde beheerspro-
ducten onder verantwoordelijkheid
van de korpsbeheerder.
Dit wederzijdse gebruik van capa
citeit door Burgemeester en hoofd
officier van justitie valt wel te
onderscheiden maar niet te schei
den als het gaat om verantwoord
beheer en prioritietsstelling
Om die reden prijs ik mij geluk
kig, dat de hoofdofficier met
overtuiging zijn taak als "medebe
heerder" vervult, waardoor het be-
heerscollege (korpsbeheerder,
hoofdofficier van justitie en
korpschef) als eenheid functio
neert
Op deze wijze wordt evenwicht ver
kregen in zowel capacitietsverde-
ling ten behoeve van de handhaving
van de openbare orde (Burgemees-
terstaken) als van de strafrechte
lijke handhaving van de rechtsorde
(taak hfd. officier)
Door het regionale college is be
sloten geen gebruik te maken van
de mogelijkheid om beheer aan an
dere Burgemeesters te delegeren.
Er is besloten de beheersstroom te
laten lopen via de korpschef, die
onder hem ressorterende chefs met
beheersbevoegdheden kan mandate
ren