J
loco
3
Voelt het college er iets
voor om voor heel het tra
ject eendezelfde limiet te
hanteren?
4
Is het college het met
ondergetekenden eens dat
op aangegeven doorgangs-
weg" de limiet van 50 km
per uur gehanteerd dient
te worden? Zo ja, wanneer
is het college van plan om
hier invulling aan te ge
ven? Zo nee, waarom niet?
Nee, omdat westelijk van het
Drachtsterplein een snelheidsli
miet van 70 km/h niet toelaat
baar is gezien het aantal kruis
punten met verkeerslichten, de
onderlinge afstanden daarvan en
de veelheid van conflicterende
bewegingen hetgeen duidelijk
wordt aangetoond door het onge
vallenbeeld van de afgelopen
jaren. Het oostelijk van het
Drachtsterplein gelegen wegvak
laat 70 km/h wel toe gezien de
inrichting van de weg en sluit
aan op de gehanteerde snelheden
door automobilisten.
Nee, daar het college van mening
is dat waar het verantwoord is
de automobilist de vrijheid van
het hanteren van een hogere
snelheid toe te staan en dit
juridisch mogelijk te maken.
Leeuwarden, 9 januari 1996.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
Burgemeester
Secretaris
Aanhangsel nr3
Antwoord van burgemeester en wethouders op een schriftelijke vraag als
bedoeld in artikel 37, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de
vergaderingen van de Raad der gemeente Leeuwarden, ingediend door de heer
J. de Beer namens de WD-fractie over gladheidsbestrijding
De vraag wordt voorafgegaan door het volgende
«Uit de vele klachten die ons de afgelopen weken hebben bereikt, is
gebleken dat er in de wijken, op parkeerplaatsen en trottoirs nauwelijks
van gladheidsbestrijding sprake is geweest, ondanks de grote inzet van de
strooiploegenIn veel gemeenten hebben de inwoners zelf actief de gladheid
kunnen bestrijden doordat op wijkniveau strooizout is verstrekt."
Vraag
"Is het college bereid om op korte
termijn met een plan te komen om
ook in voorkomende gevallen in de
wijken van onze stad en in de dor
pen van onze gemeente dit voor
beeld te volgen"
Antwoord
"De gladheidsbestrijding wordt
uitgevoerd overeenkomstig het be
leid zoals dat door de raad is
vastgesteld.
In de APV, zoals die tot 1993
heeft gegolden, stond een bepaling
op grond waarvan de burgers gehou
den waren de gladheid op de stoep
nabij hun perceel te bestrijden.
Omdat deze bepaling juridisch niet
houdbaar bleek is ze uit de model-
APV van de VNG geschrapt en ver
volgens ook uit de Leeuwarder APV
gehaald. Naar onze mening zijn
gemeente en burger beide verant
woordelijk voor de leefbaarheid in
de gemeente en mag van beide zij
den een bijdrage worden verwacht.
Dat geldt ook bij de gladheidsbe
stri jding. De gemeente strooit op
de belangrijkste routes en geeft
aan het strooischema de nodige
bekendheid. Op de minder belang
rijke routes en stoepen e.d. mag
van de (mondige) burger medewer
king verwacht worden in de vorm
van het inachtnemen van de nodige
voorzichtigheid en het strooien
van zand of zoutDe gemeente kan
dat actief steunen door het
strooizout, al dan niet gratis,
ter beschikking te stellen.