4
Hoofdstuk 2 Landelijke aspecten met betrekking tot de uitvoering van
het vreemdelingenbeleid
5
6 Rapportage
Tussen partijen geldt een wederzijdse rapportageplicht.
Het districtshoofd informeert de korpschef periodiek over de geplande produktie die betrekking heeft
op de in de regio verblijvende vreemdelingen en. voor zover mogelijk, over de aantallen te
verwijderen uitgeprocedeerde vreemdelingen. De korpschef stelt per 4 maanden een
voortgangsrapportage op waaruit de realisatie van de werkafspraken in de voorliggende periode blijkt
en een prognose omtrent de volgende penoden wordt gegeven. De rapportagemaanden zijn mei 1997,
september 1997 en januari 1998.
De IND streeft ernaar om gebruik te maken van de instrumentaria voor planning en control van de
Nederlandse politie. Om de realisane van de overeengekomen werkafspraken te monitoren dienen
partijen over gestandaardiseerde verantwoordingsinformatie te beschikken.
7 Bijstelling werkafspraak
Het feitelijk verloop van de uitvoering van de werkafspraken kent op het moment van totstandkoming
een aantal onzekerheden. Deze onzekerheden betreffen in het bijzonder factoren die de taakstelling met
betrekking tot het aantal te verwijderen vreemdelingen beïnvloeden. Ook kan het zo zijn dat de
gehanteerde normen voor de voortbrenging van produkten in de praktijk in positieve of negatieve zin
afwijken. Zodra meer zekerheid over bedoelde factoren ontstaat zullen de consequenties voor de
omvang van de taakstelling worden geanalyseerd en zal indien nodig in overleg tussen END en VD de
werkafspraak worden bijgesteld.
8 Managementoverleg IND-regiokorps
Drie maal per jaar vindt naar aanleiding van de uitgebrachte rapportage bi-lateraal overleg plaats
tussen het umthoofd van de END en een namens de korpsleiding gemandateerde functionaris van de
regiopolitie. In de regel is dat de portefeuillehouder Vreemdelingenzaken (een hoofd van een district of
functionele divisie) of het hoofd Vreemdelingendienst.
9 Geschillen
De korpschef en het districtshoofd treden in overleg zodra er aanzienlijke voorzienbare afwijkingen in
de uitvoering van de werkafspraken dreigen. Ln gezamenlijk overleg wordt een oplossing gezocht en
geimplementeerd. Indien beide partijen na herhaald overleg geen overeenstemming bereiken over
oplossing van de ontstane problemen, leggen zij in een gezamenlijke notitie een probleemanalyse en
oplossingsvan anten voor aan het Hoofd van de END en de korpsbeheerder. Indien deze interventie met
leidt tot een gezamenlijke oplossing wordt de zaak voorgelegd aan de Staatssecretans van Justitie, die
alvorens een beslissing te nemen het advies inwint van de Minister van Binnenlandse Zaken.
Asiel le aanleg
Asiel bezwaar
Regulier le aanleg (END bevoegd) VTV:
Regulier bezwaar
1 Prioriteiten en doelstellingen
En de bestuurlijke convenanten inzake de intensivering van het vreemdelingentoezicht zijn de
onderstaande prioriteiten gegeven:
a) Opsporing van criminele vreemdelingen, al dan met illegaal
b) Vreemdelingen die de openbare orde verstoren of anderszins overlast veroorzaken
c) De uitzetting en het vertrek onder toezicht van vreemdelingen aan wie (voortgezet)
verblijf niet langer is toegestaan
d) De aanpak van individuen en groepen die voordeel hebben bij illegaliteit van
vreemdelingen (zoals werkgevers van illegale vreemdelingen, organisaties die zich
bezighouden met "Schlepperei" of vrouwenhandel)
e) Vreemdelingen die bij onderzoeken of controles op grond van andere wetgeving in
aanraking komen met de politie
Binnen dit algemene beleidskader worden door de Staatssecretans van Justitie elk jaar specifieke
taakstellingen geformuleerd.
2 Werkaanbod landelijk beleid
Op basis van het jaarplan van het IND-distnct Noord-Oost wordt voor de regio Fnesland voor 1997
het volgende werkaanbod verwacht:
593
813
370
121
procedures (1.
procedures (1.
procedures (1.
procedures (1.
Ten aanzien van de verblijfsprocedures is bij de Vreemdelingenkamers in een aantal gevallen beroep
aangetekend en in veel gevallen een voorlopige voorziening aangevraagd.
A. Werkaanbod verblijfsprocedures:
Van de geplande output van de END leidt een deel tot inwilligende beschikkingen:
Asiel le aanleg 194 procedures (2.
Asiel bezwaar 156 procedures (2.
Regulier le aanleg (END bevoegd) 122 procedures (2.
Regulier bezwaar 31 procedures (2.
Van de openstaande beroepszaken en voorlopige voorzieningen wordt een deel door de
Vreemdelingenkamers toegewezen.