In de mei circulaire van 1998 wer den wij er op geattendeerd dat het meetmoment voor de uitvoeringskos ten werd geactualiseerd (gemiddel de van de ultimo cijfers 1995, 1996 en 1997). Het begrip uitvoe ringskosten heeft tot misverstan den geleid, omdat het gemeentelijk berekeningsprogramma nog steeds uitging van een ongedeeld tarief. Het bevriezen van de aantallen voor de maatstaf uitvoeringskosten en niet voor de maatstaf 10% aan deel kosten bijstand e.d. hebben geleid tot de gemaakte fout 3. Is er bij het ambtelijk appa raat sprake van interne con trole als het gaat om de bere kening van de hoogte van het Gemeentefonds? De vooronderstellingen en progno ses, waarvan bij de berekening wordt uitgegaan, worden uitgebreid doorgesproken en waar nodig aan Directieraad en burgemeester en wethouders voorgelegd. De bereke ning zelf werd tot dusver niet nagerekend 4. Zo, ja waarom heeft deze con trole dan niet gefunctioneerd? Zoals bij de vorige vraag is ver meld werd de berekening niet nage rekend Zo nee, acht het college het wenselijk bij de vaststelling van het Gemeentefonds uit te gaan van de niet gecontroleer de veronderstellingen van een of enkele ambtenaren? Welke maatregelen zijn/worden binnen het ambtelijk apparaat ondernomen om de kans op bere- keningsfouten als deze in de toekomst te minimaliseren? Zoals bij vraag 3 is vermeld wor den uitgangspunten en vooronder stellingen expliciet besproken en vastgesteld. Het betreft hier een interpretatiefoutTot voor kort werden er geen redenen gezien de interpretaties en berekeningen van de desbetreffende medewerker te controleren. Betrokkene is één van de weinige specialisten op dit gebied in ons land en wordt als zodanig vaak door andere gemeenten geraadpleegd. Wij merken hierbij op, dat de uiteindelijk werkelijk te ontvangen uitkering niet berust op onze berekening, maar op door de accountant en het Rijk gecon troleerde gegevens. Uiteraard vin den wij dergelijke fouten in ra mingen ongewenst In het kader van de in 1998 door gevoerde herstructurering van de concernstaf wordt gewerkt aan in houdelijke verbreding van alle adviseurs naar 'generalisten met een specialisme' en aan de ontwik- 2 keling van werkwijzen die collegi ale consultatie tot een vanzelf sprekendheid maken. Belangrijk voordeel hiervan is dat de per definitie qua omvang toch al klei ne organisatie minder kwetsbaar wordt. De onderlinge vervangbaar heid van medewerkers wordt groter en risicovolle werkzaamheden, zo als bedoeld in het onderhavige geval, kunnen door meerdere mede werkers onafhankelijk van elkaar worden uitgevoerd. Door het niet tijdig kunnen vervullen van een vacature konden deze (controle-) werkzaamheden nog niet voor de begroting 1999 worden uitgevoerd. Thans wordt de berekening van de algemene uitkering door twee mede werkers onafhankelijk van elkaar uitgevoerd Leeuwarden, 9 maart 1999. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, burgemeester

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Schriftelijke vragen) | 1999 | | pagina 11