December 1999 heeft de door de
minister ingestelde commissie 01-
man haar rapport uitgebracht. De
conclusie van het rapport is: de
ZZL als magneetzweefbaan, conform
het voorstel van het consortium,
is haalbaar, mits duidelijkheid
bestaat over:
De PPS-constructie; met name
ten aanzien van risicoverde
ling, de financiële opbrengsten
en procedurele vormgeving.
De gewenste ruimtelijke orde
ning van Nederland in met name
Noordoost Nederland.
Vervoerswaarde en de uitwerking
van tracé en stations.
Vrijdag 10 maart jl. heeft het
kabinet het besluit over de komst
van een magneetzweeftrein naar
Noord-Nederland uitgesteld tot
eind dit jaar.
Het kabinet is tot de conclusie
gekomen dat er nog te weinig in
zicht is in de (maatschappelijke)
kosten/baten, vervoerswaarden en
effecten van de Zuiderzeelijn
(conventionaal, HSL en Magneet-
zweefbaan) en Hanzelijn (opwaar
dering bestaand spoor)om nu al
een verantwoorde keuze te kunnen
maken. Er is door de Minister van
Verkeer Waterstaat een interde
partementale projectgroep inge
steld die de ontbrekende gegevens
in beeld brengt.
Aangezien er uit verschillende
hoeken nog andere alternatieven
genoemd werden, heeft de interde
partementale projectgroep een
quick scan uitgevoerd. Hierbij
zijn de varianten IJsselmeerlijn
en Afsluitdijklijn afgevallen.
Daarnaast heeft de projectgroep
een folder uitgebracht die laat
zien dat het traject Heerenveen-
Leeuwarden onderdeel is gaan uit
maken van de Zuiderzeelijn en de
variant Hanzelijn
In de bijgevoegde memo van 16 mei
3