In een eind vorig jaar verschenen
rapport van TNO is geconcludeerd,
dat er geen bebouwing aanwezig is
binnen de zogeheten risico
contouren om het bedrijf heen. In
die zin is er geen sprake van wat
genoemd wordt een groepsrisico
We moeten er derhalve vooralsnog
vanuit gaan, dat het bedrijf op
deze locatie gevestigd blijft.
Vorig jaar is een emissiemeting
methylmethacrylaat-monomeer (MMA)
uitgevoerd. Geconcludeerd is dat
op verschillende meetpunten sprake
is van een zeer grove overschrij
ding van de maximaal toelaatbare
uitstoot. De provincie heeft naar
aanleiding daarvan op 5 februari
jl. een zogeheten voorwaarschuwing
aan het bedrijf gericht, waarin
bestuursrechtelijke sancties in
het vooruitzicht worden gesteld
bij het blijvend niet voldoen aan
de eisen die reeds in de
vergunning uit 1991 zijn gesteld.
Voor het doen beëindigen van deze
overtreding moet binnen vier weken
een plan van aanpak zijn
opgesteld. Deze overtreding dient
uiterlijk op 1 september a.s. te
zijn beëindigd. Nu de provincie
blijk heeft gegeven haar
verantwoordelijkheid in dezen te
nemen, zijn juridische middelen
van de gemeente jegens de
provincie niet aan de orde.
3. Wil het college de emissie
rapportages met name vanaf 1996
beschikbaar stellen?
De provincie is zoals gezegd
bevoegd gezag en dan is het
voldoen aan deze vraag niet de
geëigende weg. U kunt de
rapportages schriftelijk opvragen
bij de provincie.
4. Op welke datum mogen omwonenden Hierboven is de datum van 1
nu verwachten dat het bedrijf september 2001 reeds genoemd, als
voldoet aan de NER-norm voor wat zijnde de datum waarop de uitstoot
betreft emissie van MMA? van MMA aan de geldende vergunning
moet voldoen (dit is 100 mg/Nm3)
De door D66 bedoelde NeR-norm is
veel strenger, namelijk 20 mg/Nm3'
Als adviseur zijn wij van oordeel,
dat dit bedrijf aan die NeR-norm
moet voldoen.
3