GEMEENTE BOARNSTERHIM
VOORSTEL
Vergadering 21 april 1998
Agendapunt 8
Portefeui11ehouder
Y. Dijkstra
Grou, 16 april 1997.
AAN DE GEMEENTERAAD
ONDERWERP
Aanpassing vaartijden en tarieven veerpont de Burd
KORTE INHOUD
Tweede helft 1997 zijn wij in gesprek gekomen met de drie belangen
verenigingen van het eiland de Burd. Dit zijn de Coöperatie De Bird
(vertegenwoordigend de vaste bewoners van de Burd), de Belangenvereni
ging De Burd (vertegenwoordigend de seizoenrecreanten) en de Vereni
ging van Eigenaren Suder Burd (vertegenwoordigend de vaste recreatie
bewoners
Insteek van de besprekingen was te komen tot een optimalisering van
de ponttijden in relatie tot minder kosten.
Tijdens de besprekingen hebben wij met elkaar moeten constateren dat
er in de loop der jaren buiten de vaartijden een situatie is ontstaan
die onaanvaardbaar gevaarlijk is. Buiten de ponttijden bood de gemeen
te namelijk de gelegenheid de Burd te bereiken middels roeischouwen.
Voor één overtocht moest drie keer worden overgeroeid, waarvan één
keer met twee schouwtjes. Het Prinses Margrietkanaal waar we hier
over spreken is in de loop der jaren verbreed en verdiept. Dit be
tekende dat de golven hoger zijn geworden, dat het scheepvaartverkeer
is toegenomen en dat met schepen van 110 meter wordt gevaren. In
normale situaties is een overtocht al niet verantwoord, bij slecht
weer en bij slecht zicht bestond een reële kans op ongelukken.
Als dagelijks bestuur hebben wij het niet meer verantwoord geacht de
schouwtjes langer in de vaart te houden; in de eerste plaats voor de
veiligheid van onze burgers, maar ook gezien onze aansprakelijkheid
als exploitant.
De schouwtjes zijn door ons op 9 februari uit de vaart genomen.
Door het uit de vaart nemen van de schouwtjes ontstond een situatie
die door de bewoners gekenschetst werd als een sociaal isolement. Op
sommige dagen is de Burd niet meer bereikbaar na 21.00 uur (behoudens
calamiteiten)