GEMEENTE BOARNSTERHIM VOORSTEL Vergadering 21 april 1998 Agendapunt 8 Portefeui11ehouder Y. Dijkstra Grou, 16 april 1997. AAN DE GEMEENTERAAD ONDERWERP Aanpassing vaartijden en tarieven veerpont de Burd KORTE INHOUD Tweede helft 1997 zijn wij in gesprek gekomen met de drie belangen verenigingen van het eiland de Burd. Dit zijn de Coöperatie De Bird (vertegenwoordigend de vaste bewoners van de Burd), de Belangenvereni ging De Burd (vertegenwoordigend de seizoenrecreanten) en de Vereni ging van Eigenaren Suder Burd (vertegenwoordigend de vaste recreatie bewoners Insteek van de besprekingen was te komen tot een optimalisering van de ponttijden in relatie tot minder kosten. Tijdens de besprekingen hebben wij met elkaar moeten constateren dat er in de loop der jaren buiten de vaartijden een situatie is ontstaan die onaanvaardbaar gevaarlijk is. Buiten de ponttijden bood de gemeen te namelijk de gelegenheid de Burd te bereiken middels roeischouwen. Voor één overtocht moest drie keer worden overgeroeid, waarvan één keer met twee schouwtjes. Het Prinses Margrietkanaal waar we hier over spreken is in de loop der jaren verbreed en verdiept. Dit be tekende dat de golven hoger zijn geworden, dat het scheepvaartverkeer is toegenomen en dat met schepen van 110 meter wordt gevaren. In normale situaties is een overtocht al niet verantwoord, bij slecht weer en bij slecht zicht bestond een reële kans op ongelukken. Als dagelijks bestuur hebben wij het niet meer verantwoord geacht de schouwtjes langer in de vaart te houden; in de eerste plaats voor de veiligheid van onze burgers, maar ook gezien onze aansprakelijkheid als exploitant. De schouwtjes zijn door ons op 9 februari uit de vaart genomen. Door het uit de vaart nemen van de schouwtjes ontstond een situatie die door de bewoners gekenschetst werd als een sociaal isolement. Op sommige dagen is de Burd niet meer bereikbaar na 21.00 uur (behoudens calamiteiten)

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 32