- 2 -
nale en lokale publieke omroepen deel uit dienen te maken. Voorts de
nederlandstalige Belgische tv-zenders en twee nederlandstalige Bel
gische radiozenders. (Dit betreft het zogenaamde "must-carry- zen
ders"). De programmaraad adviseert daarmee de direktie van Telekabel
over de inhoud van het wettelijk basispakket; alle zenders die geen
deel uitmaken van het wettelijk basispakket vallen niet onder advies
bevoegdheid van de programmaraad. Wel kan de kabelexploitant uit
eigen beweging advies over dat resterende pakket vragen. Anders ech
ter dan bij de advisering over het wettelijk basispakket kan de kabel
exploitant dat advies van de programmaraad zonder meer naast zich
neerleggen.
De reden dat de gemeenteraden de programmaraad moeten instellen en de
leden moeten benoemen is overigens niet zozeer gelegen in de idee dat
raden de samenstelling van het programma-aanbod moeten kunnen beïn
vloeden. De programmaraad, zo stelt de mediawet, moet representatief
zijn "voor de belangrijkste in de gemeente voorkomende maatschappe
lijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen." Dit, om
te voorkomen dat een te eenzijdig samengestelde groep "gebruikers"
van de kabel invloed krijgt op het programma-aanbod. Door instelling
en benoeming van raad en leden door de gemeenteraden te laten plaats
vinden wordt met name beoogd de representativiteit van de programma
raad in zijn geheel te waarborgen. In het geval van de gekoppelde
inrichtingen betreft de representativiteit uiteraard niet één gemeen
te, maar het gehele gebied.
Met de betrokken gemeenten heeft in februari overleg plaatsgevonden,
waarbij een gezamenlijk standpunt is geformuleerd, namelijk dat de
gemeenten voor 1 mei hun respectievelijke raden zullen voorstellen om:
de programma-adviesraad om te vormen naar een programmaraad;
de huidige leden te benoemen in de programmaraad,
een commissie ex artikel 82 Gemeentewet in te stellen.
De tekst van het nu voorliggende concept-raadsbesluit is in overleg
met Telekabel tot stand gekomen.
Ter uitvoering en in aansluiting op het onderhavige raadsbesluit moet
nog een overeenkomst worden gesloten tussen de betrokken gemeenten en
NV Telekabel, waarin de ondersteuning en de onkostenvergoeding worden
geregeld. Een concept-overeenkomst treft u als bijlage 1. ter kennis
neming aan. Telekabel heeft zich bereid verklaard beide zaken op
dezelfde wijze ter beschikking te willen stellen als zij dat doet
voor de door haarzelf ingestelde en thans nog functionerende program
ma-adviesraad. Dat betekent een onkostenvergoeding op basis van OV-ki-
lometers en een beperkte vorm van secretariële ondersteuning. Daarmee
zijn aan de instelling van de programmaraad geen kosten voor de ge
meente verbonden.
Deze wijze van bekostiging van de programmaraad is conform de overeen
stemming die in de gesprekken tussen de kabelexploitanten en (o.a.)
de Vereniging van Friese Gemeenten over dit punt is bereikt (zie
daartoe de brief van de VFG van 30 januari jongstleden, punt 3).
Met het voorliggende raadsbesluit wordt beoogd aan de door de Media
wet opgelichte verplichtingen inzake de instelling van een programma
raad te voldoen. Dat wil zeggen te komen tot een voldoende representa
tieve programmaraad voor het betreffende gebied.
Het voorstel luidt daarmee de huidige programma-adviesraad om te
vormen naar een programmaraad. Voor de juridische vormgeving wordt
AWRPR0G/RAAD/ 2