- 2 -
Planologisch, c.q. nautisch, heeft de provincie de uitdrukkelijke wens uit
gesproken om na realisatie van de doorvaart door de Nauwe Galle de doorvaart
door de Meer drastisch te beperken (tot de nu in de Meer gelegen schepen)
De gemeente Boarnsterhim heeft er met het oog op de ontsluiting van het nat
te bedrijventerrein belang bij om (incidenteel/gericht) de mogelijkheid van
doorvaart door de Meer te behouden (bijv. buiten de bedieningstijden of voor
bijzonder grote schepen). Als oplossing is hiervoor bedacht dat er een be
weegbare afsluiting komt die op aangeven van de gemeente geopend kan worden.
Te denken valt bijvoorbeeld aan enkele bedrijven (bijv. van der Wal en Syte-
ma) die de beschikking krijgen over een zendertje waarmee een slagboom/brug
te openen is.
Met een geringe vrije doorvaarthoogte blijft het dan wel mogelijk dat klei
nere bootjes vanaf de Meer te allen tijde richting Grou kunnen zonder over
het prinses Margrietkanaal te hoeven.
Om een en ander technisch en financieel eenvoudig mogelijk te maken is als
concrete oplossing bedacht om uitbreiding van een steiger toe te staan tot
ongeveer het midden van de Meer (zodat alleen de kosten van het resterende
gedeelte overblijven). Ook kan dit een mogelijkheid bieden voor 'oversteek'
naar de arken aan de overzijde. Met betrekking tot die arken is het de be
doeling om betere mogelijkheden te bieden om beheerafspraken te maken m.b.t.
het gebruik van de voorzieningen van Yn'e Lijte. Na realisatie van de door
steek via de Nauwe Galle wil de gemeente daarvoor haar grond achter deze ar
ken overdragen aan Yn'e Lijte.
Teneinde de hoofdvaarroute via de Nauwe Galle te benadrukken wordt het land-
hoofd aan de noordzijde van de brug wat vergroot (waardoor de invaart naar
de Meer wat 'afgeknepen' wordt). Wel blijft overigens de doorvaart van de
Meer naar het nieuwe kanaal en vica versa vrij
Door ook aan de zuidzijde van de brug een beperkte steiger buiten de vaar
route toe te staan wordt aan de ondernemer compensatie geboden terwijl dit
tegelijk een oplossing vormt voor enkele passanten die tengevolge van het
(afstandsbedieningsregiem van de brug 'opgesloten worden tussen de brug
gen'. Zo wordt een alternatief geboden voor het (ge/misbruik maken van de
wachtvoorziening of het zoeken van een ligplaats in het kanaal.
Tot slot heeft de ondernemer in het kader van diversificatie van zijn be
drijfsvoering (al vanaf het eerste moment van planvorming) aangegeven inte
resse te hebben voor de jachthaven/schiphuislocatieDaaraan wordt in deze
overeenkomst specifiek tegemoet gekomen met name voor de geuite wens tot
jachthaven. Daarnaast neemt hij deel in een combinatie met Feenstra/Molenaar
waar hij een belangrijke inbreng heeft om tot een kwalitatief goed product
te komen.
Financieel
Feitelijk is in dit voorstel sprake van compensatie richting Yn'e Lijte zon
der dat dit de gemeente geld/budget kost. De compensatie wordt geboden in de
vorm van het verlenen van mogelijkheden om ligplaatsen te exploiteren. Daar
bij is in de directe omgeving van Yn'e Lijte sprake van geringe uitbrei
dingsmogelijkheden, mede door de beperking die er terplaatse is door de be
perkte aanwezigheid van parkeervoorzieningen.
In het nieuw te maken kanaal wordt voorgesteld om de capaciteit aan lig
plaatsen op te voeren zodat dat onderdeel een voldoende economisch draagvlak
verkrijgt. Aangezien de vaarweg voldoende breedte heeft, levert dit nautisch
geen bezwaar. Ook verhoogt dit de opbrengst voor de gemeente zodat dit bij
draagt aan de dekking/realisatie van het project.
Procedureel
Via een ontheffingsbevoegdheid van het college is het mogelijk om incidenteel,
en onder voorwaarden, uitbreiding van nieuwe ligplaatsen toe te staan. Dit is
hier mogelijk.
raadsvoorstel transactie Yn 'e Li}te te Grou/2