- 2 -
A4-tje met plusjes en minnetjes is toegevoegd. Dit A4-tje heeft niets
nieuws opgeleverd. Raadsbreed is er bij het college op aangedrongen met
concrete antwoorden te komen. De zo noodzakelijke, cijfermatige onder
bouwing ontbreekt evenals het toekomstscenario voor sporthal- zwembad De
Twine. Haar fractie heeft in eerste instantie één vraag voor het colle
ge. Er ligt een raadsbesluit om te komen tot de bouw van een nieuw ge
meentekantoor achter het RaadhuisHet college stelt nu de raad eigen
lijk voor dit raadsbesluit niet uit te voeren zonder antwoord te geven
op de gestelde vragen. Wat onthoudt het college de raad aan kennis, in
formatie, financiële mogelijkheden en dergelijke waardoor het niet mo
gelijk is op grond' van betrouwbare informatie en een financiële onder
bouwing een goed besluit te nemen?
De heer Jonkers zegt dat het voorstel teruggebracht kan worden tot drie
hoofdonderdelen: de nieuwbouw van de OSG, contractopzegging Sportfond
sen BV en huisvesting van het ambtelijk apparaat. Zijn fractie vindt
dat de nieuwbouw voor de OSG zo snel mogelijk gerealiseerd moet worden.
Er moet worden voorkomen dat door nieuwe "omballingea" de oplevering in
augustus 2001 in gevaar komt. Het contract met Sportfondsen BV kan op
gezegd worden. Zijn fractie adviseert overleg te voeren over waar en op
welke wijze en met wie een zwembad gerealiseerd kan worden. Zijn frac
tie heeft reeds in 1995 aangegeven dat de huidige huisvesting van het
ambtelijk apparaat niet meer kan. Hij heeft toen aangedrongen op een
snelle aanpak. Eén van de maatregelen die toen is genomen is het in
stellen van een commissie ad hoe. Deze commissie kon aanvankelijk
slecht discussieren over twee alternatieven: renovatie van het huidige
kantoor en totale nieuwbouw. Het alternatief nieuwbouw achter het Raad
huis is toen niet meegenomen omdat dit veel te duur werd bevonden. De
commissie heeft toen afgedwongen dat deze variant toch werd doorgere
kend. Toen bleek dat de kosten nauwelijks hoger waren dan de andere
twee alternatieven. De commissie was toen vrijwel unaniem van mening
dat nieuwbouw achter het Raadhuis de beste optie was. Sterke argumenten
waren indertijd de aanwending van de m2 van het Raadhuis, wat in elk
geval gerenoveerd moet worden. Centrale ligging van het kantoor in Grou
werd van groot belang geacht. Een kantoor achter het Raadhuis voorkomt
heen en weer rennen tussen kantoor en Raadhuis. Zijn fractie heeft niet
net als het college een voorkeur voor de locatie achter De Twine. Ook
nu zijn in het voorstel de m2 van het Raadhuis niet meegenomen in de
doorberekening. Ook het ruimtebeslag dat beperkter kan zijn bij behoud
van het Raadhuis wordt niet meegenomen. De toegankelijkheid van het
Raadhuis kan via nieuwbouw worden verbeterd. Ook daar wordt niet over
gerept. De mogelijkheid om het Wilhelminapark in oude luister te her
stellen wordt niet in de overwegingen betrokken. Door een beperkter ge
bruik van de grond achter het Raadhuis blijft er volgens zijn fractie
nog genoeg ruimte over voor seniorenwoningen. Het college is op zoek
gegaan naar argumenten voor de locatie De Twine en komt dan met de bij
na onmogelijk geachte verwerving van het kantoorgebouwtje achter het
Raadhuis. Evenals het college heeft ook zijn fractie plusjes en minne
tjes gezet. Tot zijn niet geringe verbazing stonden die van zijn frac
tie totaal anders dan die van het college. Het is dus maar net wat je
wilt. Zijn fractie wil in ieder geval dat nieuwbouw achter het Raadhuis
gerealiseerd gaat worden.
De heer Smittenberg zegt dat de afgelopen jaren veel informatie is ver
zameld die nodig is om een principebesluit over de huisvesting van het
ambtelijk apparaat te nemen. De raad heeft destijds, voor zover hij
weet, nog geen principebesluit genomen over de keuze voor nieuwbouw
achter het Raadhuis. Nu gaat het werkelijk om een principebesluit over
ried 21 desirober 1999 doc/2