Bijlage
Verantwoording kosten activiteiten t.b.v. lokaal onderwijs jeugdbeleid 2005.
Vanaf 2005 stelt de gemeenteraad van Boarnsterhim een bedrag van 38.000 per kalenderjaar
beschikbaar voor activiteiten t.b.v. lokaal onderwijs jeugdbeleid. Deze middelen worden concreet
ingezet in het kader van de doorgaande zorgstructuur 2-12 jarigen, inzet schoolmaatschappelijk
werk, studiedagen PO/VO en dyslexie.
Het kalanderjaar 2005 is beschouwd als een implementatiejaar. De gelden zijn in 2005 aange
wend voor:
1schoolmaatschappelijk werk
2. dyslexie
3. samenwerking primair onderwijs-voortgezet onderwijs
Er zijn een aantal overlegmomenten geweest tussen de zorgteams van het basisonderwijs en de
directeur St. KOPB in het kader van de doorgaande zorgstructuur 2-12 jarigen. Dit betrof een ori
ëntatie op de mogelijkheden, maar heeft nog niet geleid tot een structuur en inzet van middelen.
Binnen de St. KOPB is eerst een visie op zorg binnen de eigen organisatie van belang.
ad 1. schoolmaatschappelijk werk (SMW)
Na het raadsbesluit, voorjaar 2005, zijn de mogelijke aanbieders van schoolmaatschappelijk werk
in beeld gebracht. Het voortgezet onderwijs (OSG Sevenwolde) maakte al gebruik van school
maatschappelijk werk.
Tot 1 augustus 2005 werd het schoolmaatschappelijk werk uitgevoerd door Cedin (basisonder
wijs peuters) én Stichting Maatschappelijk Werk Friesland (voorgezet onderwijs). Per 1 augus
tus neemt ook het basisonderwijs diensten af van de Stichting Maatschappelijk Werk Friesland.
Reden: doorgaande lijn, breder netwerk en goedkoper. De gelegde contacten zijn na een wat
moeizame opstart nu goed. De hulpverleners zijn aangeschoven bij de zorgteams ter kennisma
king en voor het maken van afspraken en over de communicatie naar de ouders. In de uitvoering
wordt er deskundig advies gegeven en worden ouders begeleid en worden er adviezen gegeven
aan de school en het thuisfront. Zijn er langdurige trajecten nodig, dan wordt er doorverwezen.
Het gaat in eerste instantie dus om korte interventies. Omdat zowel de gemeente (eerstelijns
overleg) als de schoolbesturen (schoolmaatschappelijk werk) diensten betrekken bij dezelfde aan
bieder is een meer integrale aanpak mogelijk.
Er is in 2006 een pilot in Boarnsterhim gestart betreffende samenwerking SMW en GGD. Hieruit
zouden andere begeleidingtrajecten kunnen voortkomen naast SMW.
Evaluatie:
Alle betrokkenen moeten wennen aan de mogelijkheid gebruik te kunnen maken van schoolmaat
schappelijk werk. Geleidelijk stijgt de vraag naar schoolmaatschappelijk werk en voorziet, zoals
verwacht, dus duidelijk in een behoefte. De St. KOPB heeft nog geen gebruik gemaakt van deze
mogelijkheid en dit heeft vooral te maken met de gemaakte opmerking over een eigen visie op
zorg binnen de eigen organisatie (en benutten van de mogelijkheden).
In september 2006 wordt er met SMW geëvalueerd.
Verantwoording uitgaven 2005
Uitgaven in 2005 ten behoeve van dyslexie bedroegen 16.000
Pagina 3
2 01 d bi|lagelnformatie aan raad over voortzetting WE etc/szmm/3