De besluitvorming op 26 juni 2007 door de gemeenteraad is het definitieve besluit voor de reali
satie van de Brede Scholen.
De gemeenteraad wordt maandelijks geïnformeerd over de voortgang van de beide projecten.
ad' 1 De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het projectplan als basis voor de
uit te voeren activiteiten in de definitieve ontwikkelingsfase.
Als dit plan wordt uitgevoerd, kan er in maart/april 2008 worden gebouwd.
De gemeenteraad wordt gevraagd om expliciet in te stemmen met het gehele projectplan.
In de hoofdstukken 8 en 9 (en bijlagen IV en V) van het projectplan wordt de mogelijke
inrichting van het gebied besproken.
In overleg met de deelnemers aan de Brede School en de omwonenden worden de mogelijkheden
met argumenten voor en tegen op een rij gezet en gebruikt om de stedenbouwkundige eisen en
randvoorwaarden per gebied vast te stellen. Dit is de basis voor de procedure in het kader van de
wet op de ruimtelijke ordening.
In Grou ligt het accent op het bepalen van het bouwvlak voor de Brede School en de
verkeerskundige oplossingen. Er is daarbij nadrukkelijk gekeken naar de relatie van de totale be
bouwing van Grou met de locatie van de Brede School, het OSG en de Bibliotheek.
In Akkrum ligt de nadruk op de totale inrichting van het gebied in één keer. Deze prachtige zicht-
ocatie dient beeldbepalend te worden ingevuld. Naar mening van het college dienen alle moqe-
lijkheden te worden onderzocht. Gelet op de relatie tussen de Brede School en de bebouwde om
geving is er alles voor te zeggen het gehele gebied nader in te richten met indien dat mogelijk is
woningen. Het kaatsveld is een belangrijk object in de modellen. Gelet op de entree van Akkrum
via de Stringen en gelet op de eisen inzake verkeersveiligheid zullen er investeringen moeten
worden gedaan in de Boarnsterdyk en de Stringen.
In het projectplan zijn de twee uiterste modellen voor Akkrum getoond. Een minimaal en een
maximaal bebouwingsmodel. In het laatste model is het terrein van de voormalige gasfabriek
meegenomen. Een grotendeels bebouwde invulling heeft een positieve invloed op het dekken van
de te verrichten investeringen.
In de hoofdstukken 10 tot en met 13 (en bijlagen I en II) van het projectplan wordt de mogelijke
samenstelling van de beide Brede Scholen besproken. Hoofdstuk 15 gaat over de wijze waarop
de programma's van eisen, de financiële consequenties en samenwerking worden vastgelegd.
De stap voor stap methode met bijbehorende besluitvorming leidt tot grote betrokkenheid en
draagvlak. De samenhang van de diverse functies en de optimalisatiemogelijkheden
die dat biedt leiden op diverse manieren tot de benadering "veel méér dan onder één dak".
Op basis van de maximale raming in m2 en maximale prijzen is een calculatie gemaakt die op dit
moment leidt tot een structureel tekort van 470.000. Dit saldo wordt beïnvloed door:
keuzes in te realiseren functies
de in hoofdstuk 14 genoemde risico's en kansen
- belangrijke positieve financiële effecten door maatregelen, bijdragen en keuzes
Het college is er van overtuigd dat een stevig en haalbaar plan wordt aangeboden.
In paragraaf 14.2.8 van het projectplan wordt de bijdrage van derden besproken De
gemeente is in gesprek met woningcorporaties om te participeren als medeontwikkelaar en om
verantwoordelijk te zijn voor het operationele beheer van beide Brede Scholen.
De bijdrage aan de haalbaarheid van de Brede Scholen kan aanzienlijk zijn, zowel inhoudelijk als
financieel. De corporaties hebben ruime ervaring met soortgelijke projecten.
Pagina 2
3 02projectplan Brede Scholen Akkrum en Grou incl. kredietvoorstel/ /2