zaamheden uit te voeren zonder overeenstemming met de eigenaar van het water, wat al langdu
rig een openbaar karakter kent.
Reeds uitgevoerde, en nog uit te voeren, werken raken tevens de belangen van de Vereniging
van Schiphuiseigenaren Yn 'e Lijte(VvSe). In de voorbereiding van het project Grou - noord is
zeer frequent overleg en correspondentie gevoerd met de VvSE over de uit te voeren werkzaam
heden. Zo zijn/worden "de Galle Brêge", de parkeerplaatsen langs de Garde Jagerswei en de oe
verbescherming langs de Neare Galle, met toestemming, aangelegd op eigendom van de VvSe.
Echter over overdracht van grond, het gebruik en het beheer- en onderhoud zijn tot op heden
geen afspraken gemaakt. Om dit vast te leggen is de vereniging een concept - overeenkomst
voorgelegd, waarover in principe overeenstemming over is.
Financiën:
Provinciale deel.
Vastgelegd is dat de gemeente een bedrag van 1.134.000,= dient bij te dragen in realisatie
van de SmR. Door oplopende kosten is door de Raad in 2001 een aanvullend krediet beschikbaar
gesteld van nogmaals 1.134.000,= De herziening van de omleiding Wergea in 2003 gaf een
besparing op de 29 bijdrage zien van ca. 621.0000, Daarmee zou van het beschikbare kre
diet nog 513.000,= resteren. Deze bijdrage is in 2006 toegevoegd aan het provinciale budget.
Na herschikking van het restbedrag van 621.000, naar aan de SmR gerelateerde complexen
binnen het grondbedrijf bij de jaarrekening 2004, is geen krediet meer beschikbaar.
De onlangs verschenen 1 5e voortgangsrapportage laat een stijging van de projectkosten zien tot
een niveau van voor de herziening omleiding Wergea. Met andere woorden: de toenmalige bespa
ring van ca. 2.4 miljoen door herziening van de omleiding van oost naar west is door de oplo
pende kosten tenietgegaan. Conform de financieringsovereenkomst wordt de verdeling voor de
dekking van tekorten in 2 delen berekend.
Tot de vaste drempel van 15%
Tot een vaste drempel van 15% van het oorspronkelijke budget van 1998 van het zogenaamde
Wergeasterfeartpakket wordt een vaste verdeelsleutel aangehouden. Ongeacht de overschrijdin
gen en tekorten per 'nat' of 'droog' onderdeel. De drempel bedraagt 15% over 13,023 min.
1,953 min. Verdeling ->
Provincie Fryslân 1,302 min.
Gemeente Boarnsterhim 0,651 min.
Boven de drempel van 15%
Boven de 15% drempel wordt het risico verdeeld naar de onderdelen 'droge infrastructuur' (op
drachtgever gemeente) en de onderdelen 'natte infrastructuur' (opdrachtgever provincie).
Volgens de financiële doorkijk uit de rapportage naar einde project loopt het tekort boven de
drempel van 15% voor de gemeente op naar 359.000, zodat het totaal uitkomt op
1.010.000,= Met aftrek van de reeds betaalde bijdrage van 513.000,= resteert nog een
aanvullende gemeentelijke bijdrage van 497.000,= te betalen bij eindafrekening medio 2009.
Door de vertraging in het project resteert er geen budget meer voor afdekking van de interne be-
geleidingskosten. Er van uitgaande dat het project doorloopt tot 2010 is hiervoor nog 50.000,-
noodzakelijk.
Pagina 2
2 03 mfornrvri-nd raortsscorswl 15« r ipp<)rt,i<j« '3mR/nwjb/2