overschreden, met een minimum van 25.000 moet door het college
worden aangegeven of andere producten niet onder druk zijn komen te
staan door de overschrijding.
De accountant toetst bovenstaande norm aan de hand van de toelichting in de
jaarrekening en stelt daarmee vast of afwijkingen voor het accountantsoordeel
rechtmatig of onrechtmatig zijn.
Budgetafwijkingen die weliswaar in financiële zin binnen de begroting blijven,
maar waarbij zeer duidelijk is dat aanzienlijk minder prestaties zijn geleverd c.q.
activiteiten zijn ontplooid dan in de financiële begroting specifiek als doelstelling
was aangegeven en welke niet in de jaarrekening zijn toegelicht vormen een
aparte categorie 'begrotingsoverschrijdingen'. Het gaat hierom afwijkingen van
beoogde prestaties en om financiële budgetafwijkingen c.q. niet financiële
informatie die de accountant soms wel waarneemt, maar waar hij niet standaard
op toetst. Indien de accountant deze vorm van onrechtmatigheid waarneemt
heeft dit geen gevolgen voor de strekking van de accountantsverklaring. De
accountant neemt deze waarnemingen op in zijn verslag van bevindingen.
Via het vaststellen van de rekening door de gemeenteraad waarin de
begrotingsafwijkingen adequaat zijn toegelicht worden de betreffende uitgaven
alsnog geautoriseerd. Indien de raad het niet eens is met de afwijkingen en deze
niet autoriseert, dan zijn deze afwijkingen onrechtmatig. Desalniettemin
verandert de strekking van de accountantsverklaring niet; deze is immers al
afgegeven. Het is mogelijk dat de raad in dit uitzonderlijke geval een
indemniteitsprocedure start.
Het PRPG (nu Cie Bbv) noemt in de Kadernota Rechtmatigheid d.d. 10 oktober
2005 de volgende mogelijkheden inzake begrotingsoverschrijdingen (en de
consequenties daarvan voor het accountantsoordeel):
Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de
volgende 'soorten' begrotingsafwijkingen worden onderkend:
Rechtmatig
Onrechtmatig
Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden
gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, bijv. via
subsidies of kostendekkende omzet
X
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande
beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd.
X
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande
beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt
dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd.
X
Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen
binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter
weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft
ingediend.
X
Kostenoverschrijding inzake activiteiten die achteraf als
onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit
bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker,
belastingdienst of een toezichthouder blijkt. Het zal hier in de
praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van
wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het
licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidgevolgen voor dat
verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten
zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening
worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het
lopende jaar.
3 04 Bylage Controleprotocol 2012.docx - 5 van 10 - AO/IC