1 Inleiding
In 2009 is voor de kern Grou door het HBD een detailhandelstructuurvisie
opgesteld. Deze visie is in januari 2010 door de gemeente vastgesteld en
vormt het kader voor de detailhandelsontwikkelingen in de kern Grou. Vanuit
de detailhandelstructuurvisie is aangegeven dat het verstandig zou zijn om
de relatie tussen de Hoofdstraat en het Pikmeer te versterken. In dit kader is
de locatie Minne Finne in beeld gekomen. De ontwikkeling van de locatie
Minne Finne met ongeveer 1.900 m2 oppervlak biedt in potentie kansen voor
versterking van de relatie met het centrum. In eerste instantie was het de
bedoeling om de Poiesz supermarkt naar de Minne Finne te verplaatsen. De
Poiesz supermarkt heeft echter te kennen gegeven hiervan af te zien. Het
verzoek van de eigenaar van de locatie Minne Finne is nu om de locatie in te
vullen met detailhandel in de non-food branche.
Vraagstelling
Gezien de recente ontwikkelingen in Grou en in de detailhandelsbranche in
het algemeen stelt de gemeente zich de vraag of een uitbreiding met 1.900
m2 detailhandel op de locatie Minne Finne nog verantwoord is. U hebt ons
gevraagd om in een korte en bondige rapportage antwoord te geven op de
volgende vragen:
1Hoe ziet de distributieve ruimte in de non-food branche er voor de kern
Grou uit, rekening houdend met de meest recente trends en
ontwikkelingen in de detailhandelsbranche?
2. Is het op basis van zowel kwantitatieve argumenten (de distributieve
ruimte) als de kwalitatieve argumenten (de ruimtelijk economische
structuur) wel of niet verantwoord om mee te gaan met de vraag van de
eigenaar van de locatie Minne Finne?
3. Welke verkoopoppervlakte zou voor een Poiesz-supermarkt in het
centrum gewenst zijn, en hoeveel parkeerplaatsen zijn er nodig voor de
Poiesz-supermarkt, wanneer deze verhuist naar de voormalige PTT-
locatie?
Werkwijze
Om deze vragen te kunnen beantwoorden is het gewenst een compacte en
zorgvuldige analyse te maken van de huidige situatie in Grou en het direct
aangrenzende gebied (hoofdstuk 2). Ook recente ontwikkelingen worden in
dit hoofdstuk meegenomen. In hoofdstuk 3 geven we een overzicht van de
meest actuele trends en ontwikkelingen in de detailhandel.
Broekhuis Rijs Advisering
4