"E-shopping"
De opkomst van de postorder- en internetbedrijven is de afgelopen jaren
heel groot geweest. Volgens cijfers van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel
(HBD) werd van de totale bestedingen in de non-food in 2007 3,4%
uitgegeven via internet. Dit percentage is inmiddels gestegen naar 7 a 8%.
Naar verwachting zal dit percentage in 2015 zijn toegenomen tot 8 a 10%.
Succesvolle aanbieders zijn vaak bestaande winkel- en postorderbedrijven
die hun activiteiten uitbreiden via internet (bv. Zalando, Mexx, Wehkamp,
Kijkshop, AH). De belangrijkste artikelen, die via internet worden
aangeschaft zijn onder meer reizen, kleding en mediaproducten (boeken,
cd's enz.). Het aantal afhaalpunten neemt fors toe. Voor de dagelijkse
artikelen speelt internet nog een bescheiden rol.
Schaalverkleining/nieuwe concepten
Naast schaalvergroting in de detailhandel is er ook sprake van een
tegengestelde trend van schaalverkleining, met name op het platteland. In
het kader van de leefbaarheid van de kleine kernen wordt sterk gezocht naar
concepten die de leefbaarheid kunnen versterken. Bij supermarkten is dit ai
geruime tijd zichtbaar door de combinatie met diverse andere services. Zo is
vaak een pinautomaat aanwezig, een postagentschap, een stomerijservice
enzovoort. Maar ook heel andere combinaties worden gemaakt, zoals met
een zorginstelling, waar in sommige gevallen het personeel bestaat uit
bewoners van de zorginstelling. Een ander voorbeeld is de combinatie van
detailhandel met een dorpshuis of een hoed (huisarts onder één dak), al dan
niet gecombineerd met fysiotherapie.
Aan de andere kant zijn ook diverse filiaalbedrijven op zoek naar expansie.
Die zoeken ze in grotere steden in de wijken, maar soms ook juist in kleinere
dorpen, die ze voorheen te klein vonden. Daarvoor worden concepten
ontwikkeld, waardoor ook deze dorpen een rendabele exploitatie kunnen
geven. Een voorbeeld van een dergelijke winkelketen is bijvoorbeeld de
HEMA. Maar ook drogisten zijn tegenwoordig in veel meer kleinere plaatsen
gevestigd. Ook de bereidheid om mee te denken in nieuwe ontwikkelingen is
toegenomen.
Opvolgingsproblematiek
De komende jaren bereiken veel ondernemers de pensioengerechtigde
leeftijd. Veel zelfstandige ondernemers hebben de laatste jaren problemen
met de opvolging van hun bedrijf. Het automatisme van 'overdracht van
vader op zoon' verdwijnt. Dat betekent uiteindelijk dat veel winkels leeg
komen te staan of van gedaante veranderen. Zowel in grote als kleine
kernen speelt dit, maar de effecten zijn niet overal gelijk. In grotere plaatsen
komt wellicht een filiaalbedrijf in het pand, mede afhankelijk van de locatie
van de winkel. In kleinere kernen met een beperkt draagvlak ontstaat vaker
Broekhuis Rijs Advisering
13