Na heropening wijst de heer Hondema op de in voorstel 8 voorkomende passa
ge met betrekking tot de veerpont in de Mr. P.J.TroelstraweiSpreker infor
meert hoever de besprekingen over de eventuele opheffing van dit veer zijn
gevorderd.
De heer Sjoerdsma antwoordt als lid van de financiële commissie, dat de
pont een zorgenkindje is. Het is zo'n beetje een publiek geheim, zo vervolgt
spreker, dat er over deze pontverbinding tussen burgemeester en wethouders en d
bewoners van het betrokken gebied al heel wat te doen is geweest. Deze zin
snede in het voorstel had ook min of meer ten doel de mening van de raad in
dezen alvast eens te polsen. Gezien de omvangrijke financiële lasten, die de
pont met zich meebrengt en het daartegenover betrekkelijk gering staande be
lang, acht hij het niet verantwoord deze oeververbinding nog langer te besten
digen.
Spreker heeft in de reëel sluitende begroting zelfs geen gaatje kunnen ont
dekken, waaruit de Warstienserweg zou kunnen worden gefinancierd.
De heer Van der Hem is het voor 100$ eens met hetgeen de heer Sjoerdsma
heeft gezegd. Hij zou anders tegenover deze zaak hebben gestaan, indien voor
deze bewoners in het geheel geen andere wegverbinding met Grouw zou bestaan.
De voorzitter is blij, dat de financiële commissie dit punt heeft aange
sneden. Zij speelt hiermee de intenties van burgemeester en wethouders in de
kaart. De feitelijke situatie is, dat de pont hoofdzakelijk wordt gebruikt
voor het overzetten van schoolkinderen en in het zomerseizoen van toeristen.
Het is duidelijk, dat het onmogelijk is hiervoor deze pont in de vaart te
houden. De oorzaak, dat u tot op heden geen desbetreffend voorstel heeft be
reikt, is, dat wij nog overleg plegen met de vijf betrokken gezinnen over het
vinden van de beste oplossing. In principe hebben wij ons op het standpunt
gesteld, de pont per 1 juni a.s. te sluiten. Over het antwoord op de door ons
gisteren ontvangen brief, zullen wij ons nog nader beraden, aldus de voorzit
ter. Op dit moment valt hierover niets meer te zeggen.
Zoals de heer Van der Hem reeds heeft gezegd, bestaat er voor de bewoners ter
plaatse een goede wegverbinding met Grouw. Verder wijst de voorzitter er op,
dat de jaarlijkse pontlasten in de toekomst een stijgende tendens zullen ver
tonen. In het pontvaartuig, dat ruim 50 jaar oud is, zal een nieuwe motor ge
plaatst moeten worden, tery/ijl ook de insteekhavens onderhoud vragen. Kortom
wij moeten in de naaste toekomst zeker op f 20.000,exploitatiekosten reke
nen. Bovendien moet de pontwachter binnen afzienbare tijd het van de provincie
gehuurde woonschip verlaten, omdat deze instantie het voor haar eigen dienst
nodig heeft. Dit betekent, dat de pontwachter niet meer bij de overhaal kan
wonen en in het pontwachtershuisje verwarming moet worden aangebracht. Letten
we hierbij voorts op het spaarzaam gebruik, dat er van de pont wordt gemaakt,
dan zijn wij genoodzaakt tot opheffing te besluiten.
De heer Sjoerdsma vraagt of de sluiting der pont vóór of nh het skutsje-
silen zal geschieden.
De voorzitter antwoordt, dat dit vóór het skutsjesilen is.
Na deze algemene beschouwingen, wordt de begroting voor 1966 alszodanig ter
discussie gesteld.
Post 126. Schooltandverzorging'.
De heer De Boer stelt, dat de gemeente op het terrein van de volksgezond
heid vooruitstrevend is. Maar hoe staat het met de schooltandverzorging?
Spreker zou hieromtrent graag nader door burgemeester en wethouders worden
ingelicht
De voorzitter antwoordt, dat onze gemeente dienaangaande verrassend voor
uitstrevend is. In november van het vorig jaar is een enquête gehouden over
het regelmatig twee keer per jaar controleren der gebitten van schoolkinderen.
De uitslag leverde het volgende verheugende resultaat ops in Grouw 90$, in
V/ar ga 77$? in Roordahuizum 75$ en in Wartena 65$. Ook laatstgenoemd percen
tage ligt vrij hoog. Bekend is, dat in gemeenten met een ingeburgerde school-
artsendienst 20$ der kinderen niet op gezette tijden de tandarts bezoeken.
- De gunstige -