4» Voorstel tot overname in eigendom, "beheer
en onderhoud van de weg door het Zuiderend.
Aan de gemeenteraad.
No. 7163. Grouw, 5 januari 1966.
Omstreeks 1920 heeft het waterschap "de Leppedijk" onder meer de
weg door het z.g. Zuiderend aangelegd, welke aanvankelijk een verbinding
vormde tussen de weg Grouw-Irnsum en Akkrum. De aanleg van deze weg was
noodzakelijk, omdat door de afsluiting der opvaarten boerderijen ter
plaatse bijna alle hun waterweg verloren.
Hoewel de weg in hoofdzaak moet worden gezien als een ontslui-
tingsweg voor bedoelde boerderijen, kreeg hij met de toeneming van het
verkeer in zekere mate ook een interlokale functie. Aan dit laatste
kwam evenwel een einde bij de totstandkoming van het Prinses-Margriet
kanaal, dat de weg in twee delen splitste. Door deze doorgraving degra
deerde het in deze gemeente gelegen gedeelte - ter lengte van ongeveer
2 km - tot een doodlopende weg, die voor het doorgaande verkeer geen
enkele betekenis meer heeft.
De ingelanden van het waterschap hebben niet alleen de kosten van
aanleg volledig moeten betalen, maar tot op dit moment ook de jaarlijkse
ond erhoud sko s t en
Het waterschap heeft het onderhoud altijd als een zware en tevens
als een onbillijke last gevoeld, enerzijds omdat de kosten voortdurend
stegen en het waterschap niet over personeel en outillage beschikte,
anderzijds omdat de ingelanden behalve in de waterschapslasten door de
gemeente in de straatbelasting werden aangeslagen en wel op dezelfde
voet als de grondeigenaren, die nimmer iets voor aanleg en onderhoud
van wegen betaalden.
In verband met een en ander heeft het waterschapsbestuur in de
afgelopen jaren herhaalde malen getracht, de eigendom en het onderhoud
van de weg op de gemeente af te wentelen.
Wij kunnen voor het streven van het waterschap, vooral in de
huidige tijdsomstandigheden alleszins begrip hebben. Immers het water
schap is in feite een doelcorporatie, die primair de regeling van de
waterstand beoogt. In principe kan men stellen, dat het onderhoud van
een openbare weg, als hoedanig de v/eg door het Zuiderend moet worden
aangemerkt, moet worden bekostigd door hen, die van de Y/eg gebruik ma
ken. En aangezien vrijv/el iedereen zulks kan doen, zou elke weggebrui
ker moeten v/orden aangeslagen. En juist hiervoor ontbreekt bij het wa
terschap de mogelijkheid, omdat het slechts een greep heeft op de be
trokken ingelanden.
De conclusie ligt derhalve voor de hand, dat openbare wegen be
horen te worden onderhouden door openbare lichamen, die tot een meer
algemene belastingheffing bevoegd zijn. Voor minder belangrijke wegen
zijn dit de gemeenten.
Bovendien mag niet voorbij worden gezien, dat in de aanleg van
nieuwe ontsluitingswegen - wij wijzen in dit verband op de J.W.de Vis
serwei - in de laatste jaren belangrijke bijdragen van derden worden
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
- ontvangen -