- 4 - De daarna geselekteerde drie gegadigden zijn daarop thuis bezocht door het college van burgemeester en wethouders en vertegenwoordigers van genoemde groepen - in totaal zeven mensen - teneinde een zo volledig mogelijk beeld van deze sollicitanten te verkrijgen. Na dit huisbezoek bleven er tenslotte nog 2 gegadigden voor de vakante betrekking over. Toen kwam des poedels kern: de aanbeveling aan de raad. Daarbij bleek, dat burgemeester en wethouders enerzijds en de inspraakgroepen anderzijds het niet eens konden worden. Ten aanzien van de beide kandidaten bleek verschil in op vatting - in taxatie - te bestaan. Ook uit een oogpunt van beleid een zeer moeilijke zaak, aldus de voorzitter. De situatie is thans zo, dat de raad er volkomen vrij in is om de opge maakte aanbeveling naast zich neer te leggen, omdat de raad hieraan niet gebonden is. Burgemeester en wethouders kunnen na diepgaande besprekingen echter alleen verantwoordelijkheid nemen voor de aanbeveling, zoals die thans aan de raad wordt gepresenteerd. Men kan zich afvragen, waarom hebben burgemeester en wethouders geen aanbeveling opgemaakt conform het meerderheidsstandpunt van de inspraak- groepen. Zoals gezegd, kan het college niet achter dit standpunt staan, omdat zij dat standpunt ten enemale niet kunnen dekken met hun verantwoor delijkheid. Een gemeenschappelijk standpunt is helaas niet mogelijk geble ken. De verantwoordelijkheid in deze rust enkel en alleen op de schouders w van burgemeester en wethouders en niet op die van de inspraakorganen. Wat het voorstel alszodanig betreft merkt de voorzitter nog op, dat dit een openbaar stuk is, waarin - in verband met het vertrouwelijk karakter van deze aangelegenheid - niet alles besproken kan worden. De heer Van de Lageweg zegt de voorzitter dank voor de door hem gegeven uitleg, omdat deze benoeming veel mensen aangaat. De voorzitter merkt nog op, dat de raad zich in dit geval niet kan ver schuilen achter de verantwoordelijkheid van burgemeester en wethouders. Op voorstel van de heer van der Hem wordt met voldoende ondersteuning, vervolgens de vergadering geschorst om over het onderhavige voorstel in een besloten vergadering te kunnen bera.adslagen. Na heropening stelt de voorzitter voor omtrent de gegadigden een schriftelijke stemming te houden. Hierbij verkrijgt de heer Achenbach 8 en de heer Hobma 5 stemmen. De heer Achenbach is derhalve benoemd. 9Voorstel tot verhuur van een perceel water aan de Fa. de Groot en Hofstra te Grouw. Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voor stel besloten. 10Voorstel tot aankoop van een perceeltje grond te Warstisns ten behoeve van s- de aanleg van parkeergelegenheid. De voorzitter deelt mee, dat het college zich genoodzaakt ziet dit voorstel in te trekken, omdat de Kerkvoogdij der Nederlands Hervormde Kerk te Warstiens geen toestemming van de provinciale raad van Kerken heeft kunnen verkrijgen dit perceeltje grond te verkopen. De heer Sjouke de Boer zou graag zien, dat de gemeente het gehele ter rein ter plaatse aankoopt, omdat dan één groot plein zou kunnen worden ge creëerd, waaraan in Warstiens als gevolg van het toenemend aantal rekrean- ten grote behoefte bestaat. De voorzitter antwoordt, dat de aankoop van het perceel grond voorlopig van de baan is. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van de voorzitter besloten. 11Voorstel tot het verlenen van een recht van opstal aan de korfbalvereni ging "Marfugels" te Grouw voor een was- en kleedgelegenheid annex kantine op het sportterrein alhier. De heer Sipke de Boer zegt, dat dit voorstel bij hem wat vreemd over komt, omdat toch reeds voor enige jaren terug geprobeerd is het beheer van de sportvelden met accomodaties in de gemeente zoveel mogelijk in han den te geven van sportstichtingen in de dorpen. - 5 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1974 | | pagina 9