- 4 -
De daarna geselekteerde drie gegadigden zijn daarop thuis bezocht door het
college van burgemeester en wethouders en vertegenwoordigers van genoemde
groepen - in totaal zeven mensen - teneinde een zo volledig mogelijk
beeld van deze sollicitanten te verkrijgen. Na dit huisbezoek bleven er
tenslotte nog 2 gegadigden voor de vakante betrekking over. Toen kwam des
poedels kern: de aanbeveling aan de raad. Daarbij bleek, dat burgemeester
en wethouders enerzijds en de inspraakgroepen anderzijds het niet eens
konden worden. Ten aanzien van de beide kandidaten bleek verschil in op
vatting - in taxatie - te bestaan. Ook uit een oogpunt van beleid een zeer
moeilijke zaak, aldus de voorzitter.
De situatie is thans zo, dat de raad er volkomen vrij in is om de opge
maakte aanbeveling naast zich neer te leggen, omdat de raad hieraan niet
gebonden is. Burgemeester en wethouders kunnen na diepgaande besprekingen
echter alleen verantwoordelijkheid nemen voor de aanbeveling, zoals die
thans aan de raad wordt gepresenteerd.
Men kan zich afvragen, waarom hebben burgemeester en wethouders geen
aanbeveling opgemaakt conform het meerderheidsstandpunt van de inspraak-
groepen. Zoals gezegd, kan het college niet achter dit standpunt staan,
omdat zij dat standpunt ten enemale niet kunnen dekken met hun verantwoor
delijkheid. Een gemeenschappelijk standpunt is helaas niet mogelijk geble
ken. De verantwoordelijkheid in deze rust enkel en alleen op de schouders
w van burgemeester en wethouders en niet op die van de inspraakorganen.
Wat het voorstel alszodanig betreft merkt de voorzitter nog op, dat dit
een openbaar stuk is, waarin - in verband met het vertrouwelijk karakter
van deze aangelegenheid - niet alles besproken kan worden.
De heer Van de Lageweg zegt de voorzitter dank voor de door hem gegeven
uitleg, omdat deze benoeming veel mensen aangaat.
De voorzitter merkt nog op, dat de raad zich in dit geval niet kan ver
schuilen achter de verantwoordelijkheid van burgemeester en wethouders.
Op voorstel van de heer van der Hem wordt met voldoende ondersteuning,
vervolgens de vergadering geschorst om over het onderhavige voorstel in
een besloten vergadering te kunnen bera.adslagen.
Na heropening stelt de voorzitter voor omtrent de gegadigden een
schriftelijke stemming te houden. Hierbij verkrijgt de heer Achenbach 8 en
de heer Hobma 5 stemmen. De heer Achenbach is derhalve benoemd.
9Voorstel tot verhuur van een perceel water aan de Fa. de Groot en Hofstra
te Grouw.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voor
stel besloten.
10Voorstel tot aankoop van een perceeltje grond te Warstisns ten behoeve van
s- de aanleg van parkeergelegenheid.
De voorzitter deelt mee, dat het college zich genoodzaakt ziet dit
voorstel in te trekken, omdat de Kerkvoogdij der Nederlands Hervormde Kerk
te Warstiens geen toestemming van de provinciale raad van Kerken heeft
kunnen verkrijgen dit perceeltje grond te verkopen.
De heer Sjouke de Boer zou graag zien, dat de gemeente het gehele ter
rein ter plaatse aankoopt, omdat dan één groot plein zou kunnen worden ge
creëerd, waaraan in Warstiens als gevolg van het toenemend aantal rekrean-
ten grote behoefte bestaat.
De voorzitter antwoordt, dat de aankoop van het perceel grond voorlopig
van de baan is.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van de
voorzitter besloten.
11Voorstel tot het verlenen van een recht van opstal aan de korfbalvereni
ging "Marfugels" te Grouw voor een was- en kleedgelegenheid annex kantine
op het sportterrein alhier.
De heer Sipke de Boer zegt, dat dit voorstel bij hem wat vreemd over
komt, omdat toch reeds voor enige jaren terug geprobeerd is het beheer
van de sportvelden met accomodaties in de gemeente zoveel mogelijk in han
den te geven van sportstichtingen in de dorpen.
- 5 -