-18- Deze breuk was op het oog niet te zien, omdat hij zwaar onder de verf zat. Gelukkig hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Twee brommers zijn licht beschadigd. Dezelfde norgen nog is het kraanbedrijf Kijlstra ingeschakeld, dat met een kraan de balans voorlopig aan de kant heeft gezet en de brug heeft gesloten, waarna het landverkeer weer kan passeren-.Vanmorgen is de balans opge ruimd en is de brug wederom met de kraanwagen van de firma Kijlstra geopend om boten door te laten. Normaal kan de brug niet meer open. Aangezien zich achter de brug echter 4 watersportbedrijven bevinden moeten op gezette tijden boten passeren. Burgemeester en wethouders hebben nu in overleg met het bureau Kielman en Bootsma de mogelijkheid onderzocht om de brug op gezette tijden te openen. Hiervoor is een drietal mogelijkheden aangedragen, waarvan er twee afvielen. De eerste mogelijkheid was het opendraaien met 2 katrollen op de hameistijlen via twee lieren. Dit was volgens het bureau onverantwoord. De tweede mogelijkheid was reparatie van de brug. Maar het is dan net als met een oud huis, je valt van het een in het ander. Deze reparatie zou op het eerste gezicht 40.000,moeten kosten maar er kon van alles bijkomen. Het bureau adviseerde dan ook dit niet te doen. De derde mogelijkheid was de brug te lichten met een mobiele kraan met de capaciteit van 16 ton. De kosten hiervan bedroegen f 360,voor 3 uur 18% B.T.W., 115,voor elk uur extra. Dit was veruit de goedkoopste methode. Het ligt in de bedoeling met de bedrijven vaste tijdstippen af te spreken en op geregelde tijden de brug te lichten. Wanneer en hoe vaak moet nog worden bezien. Spreker zegt dat de raad weet, dat vorig jaar oktober een andere brug is ge kocht, de zogenaamde Piipsterbrug van Drachten. Deze brug is reeds betaald en ligt opgeslagen in Stavoren, waar zij door de firma Hubert uit Sneek gedemonteerd en geconserveerd wordt. De raad heeft ook reeds besloten in de termijnplanning voor 1980 de bouw van de brug met ACW-subsidie op te nemen. Met de onderbouw en de montage komt de brug in totaal op zes- a zevenhonderdduizend gulden. In maart 1976 is het plan reeds bij de ACW ingediend en in het werkenbestand opgenomen en geregistreerd Burgemeester en wethouders proberen nu het subsidie dat voor 1980 is gevraagd te verschuiven naar 1979. Een meevaller is dat een hulpbrug niet nodig zal zijn. De bestaande onderbouw kan- behalve bij het heiwerk- steeds worden gebruikt. Alleen wanneer de landhoofden gereed zijn en de brug wordt geplaatst zal het verkeer enkele dagen worden gestremd. Spreker zegt dat geprobeerd wordt dit on gerief voor de bedrijven in deze geest op te lossen. De heer van der Goot neemt aan, dat het gesprek met de bedrijven op korte termijn zal plaats vinden. Hij zou gaarne zien dat de raad hieromtrent werd in gelicht. De heer de Wolf zegt blij met de meevaller te zijn vrat betreft het open houden van de brug. Spreker dringt er bij het college op aan voor de voetgangers en fietsers eventueel een hulpbrugje te plaatsen, zodat dit verkeer te allen tijde door kan gaan. De voorzitter zegt, wanneer de planning bekend is, dit eens te zullen bezien. Overigens zal de raad wel op de hoogte worden gehouden. Hierna sluit de voorzitter de vergadering. Aldus vastgesteld in de openbare ver gadering van de raad van 17 oktober 1978. voorzitter. sekretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 39