- 4 -
Kort samengevat zijn de uitgangspunten van deze notitie:
1. Versterking van de positie van de a.m.v.
2Meer groepsonderwi j s
Beide onderdelen richten zich op de leerlingen van de basis
school en liggen in eikaars verlengde. A.M.V.-leerlingen dienen
te kunnen doorstromen naar groepsonderwijs. A.M.V. en groepsonder
wi js dienen beschikbaar te zijn voor zo veel mogelijk leerlingen.
Aangezien deze onderdelen een groot deel van het voor muziek
onderwijs beschikbare budget zullen opslokken blijft voor subsi
diëring van het individuele muziekonderwijs noodgedwongen weinig
over.
Versterking van de a.m.v. en invoering van groepsonderwijs
betekent een ombuiging van de huidige situatie met veel indivi
duele leerlingen. Wij vinden a.m.v. en groepsonderwijs, juist
omdat deze zich op de basisschoolleerlingen richten echter dermate
belangrijk, dat de consequenties van afbouw van de subsidie op
individuele lessen door ons wordt aanvaard.
De beleidsnotitie van Leeuwarden is ons eerste handvat.
Het advies van de Commissie welzijn Idaarderadeel is het
tweede. Wij hebben de Commissie gevraagd, vooruitlopend op het uit
te brengen advies omtrent het gehele gemeentelijk welzijnsbeleid,
een rapport op te stellen over de organisatie van het muziekonder
wijs na 1981 en het door de gemeente te voeren beleid.
Het advies van de welzijnscommissie ligt voor u bij de raads
stukken ter inzage. Ook dit advies gaat niet alleen in op de
financiële aspecten. De Commissie welzijn komt tot de conclusie,
dat het beleid er op langere termijn op gericht moet zijn de
muzikale opvoeding van ieder kind binnen het basisonderwijs moge
lijk te maken.
A.m.v. en groepsonderwijs krijgen derhalve ook van de Commis
sie welzijnswerk prioriteit. De Commissie zegt zelfs, dat indivi
duele lessen boven 12 a 13 jaar moeten worden afgebouwd.
Wij zouden zover niet willen gaan, om begaafde leerlingen
die vanuit het groepsonderwijs zouden willen doorstromen naar het
individueel onderwijs deze mogelijkheid niet te onthouden.
Wel zullen kwaliteitseisen moeten worden gesteld en zal als
bovengrens een maximum leeftijd van 18 jaar moeten worden aange
bracht. Vanaf 18 jaar zou individueel onderwijs niet onmogelijk,
maar wel kostendekkend moeten zijn.
Op de uiteindelijke keuze die de Commissie welzijnswerk maakt
gaan wij in paragraaf 4 nader in. De verdere randvoorwaarden
komen aan de orde in paragraaf 5
Wij willen hier echter al opmerken, dat de prioriteit voor
a.m.v. en groepsonderwijs dwingt tot het deconcentreren van de les
sen van het Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden.
Wij zijn van mening, dat het uitgangspunt dient te zijn, dat
a.m.v. en groepsonderwijs wordt gegeven in de 4 grotere kernen van
de gemeente: Grouw, Roordahuizum, Warga en Wartena.