Weg met den Oorlog!
Lobim# Binp-Hi
Het Geheim van den Hen Juni
WBF- STINGAREE
LEEUWARDER BIOSCOOP VAR1ËTÉ *»i*
SF LOU BANDY 3
lis [ilia Namasr ki Till Filf'i lull bnM
KI GAD IN vecht voor zljo
Schoonmoeder.
en zijne gruwelen.
TïSF- STINGAREE IN DE PRAIRIËN en DE STRU1KRÖ0VER IN HET NAUW
Pathe Journal Wereldnieuws
jg: DE MUIS",
IW DUO SCHUT
DE NEGER KONING.
PAPEGAAIEN, »i Wo"J
Alles wordt begeleid door een STRIJKORKEST
LcOVAT^LJfL
Drukke ZJld*
Nltuifftttd
LM- »ui «nek na mCHT?IMA*.
Palhé Journal en Oorlogsnieuw*.
fioornf 1LX i
thHlabd Urania
0#l it Bltly Rllachle, v«rtrccDi#Hrdl(d la
Een goed hartversterking.
OrtMPtM hui <U nuf
B<U, ïdco-JuwW, la i^i Irak rt^nUx u.
FO LI TIE A GENTJ E JlO,
(iewone prijJKA.
Auik.Tfkh.lr Cur. a. A- VIM**.
I let programma bood gewoonlijk een af miau
ling van film i*ri variété
(advertentie L.C. 1917.1
gramma wtuirin nu eens Jülurische vrolijk-
held dun weer sentimentele droevenis zich
vu tl hel publiek meen ter maakte. Zo kon een
bulderende lach deur de zaal klinken bij de
talrijke sketches over de pantoffelheld, hu-
wulijkslonHrouw en tie militaire dienst,
vooral de eerste jaren tijdens de mobilisatie.
Op andere momenten luisterde het publiek
in dfjodse stille en soms met ingehouden
snik naar de droevige voordrachten over oor
logsellende. honger en armoede, Zu zong in
februari 1917 de jonge La Petite Jeane met
haar Vlaamse tongval enkele liedjes over het
schrijnende leed dat haar vaderland had ge
troffen, waardoor re nu moest zingen voor
haar brood. Een golf van ontroering trok
elke avond door de zaal als zij zong over cfe
brief die haar vader haar had geschreven
aan het- front, waarin hij vroeg of Holland
verder voor zyn kleine Jeune zou willen zor
gen wanneer hij zou sneuvelen. Elke stadge
noot kende immers inmiddels het lot van de
talrijke Belgische vluchtelingen, die ook in
Leeuwarden waren ondergebracht. Ook liet
uitgebreide film program ma kende deze af
Daarom to*kt man tanig» uron van ontspanning an vsrmmak In da
"idtrif» Bv&hd iMf Mn »*r publtffc d« pfiwrtehreAfcé.ii fctr»#k>ri Win
«Hfii- wilk» fll.1 .'In- Kainl«h. mil' Hm. *p*l I» *1H1 finh. 1* noni luir tifVt U Ja toil i.
Bu wwJfll
al* il-QT 4ï Irvhv IDhIiI k 1 Alri t. prrti#iri i
Hvlktrt&iirfci TFUir«imiftf<l}MtUu V»f*
H«T Icnkr ka.cAT mm
Mai. lEETmi H HYlAf. Üm<»
Mi. IdlItT ALIK. (U^uii
qadir Wdhf *lh Sin h««i L J. VAN VllSt
wisseling, waarbij dramatische of spannen
de films gevolgd worden door komische een-
ucters. korte nut uurfilms eti oen wereldjour
naai. waarin aanvankelijk het oorlogs
nieuws een belangrijke plaats kreeg.
Naast tal van oude hekendon bood het
Leeuwarder Bioscoop Variété ook jonge
nieuwe talenten een kans. Zo kon het pu-
hliek al in de herfst van 1916 kennismaken
met de Sisters Washington die met hun
English Songs, als jongste soubrettes, een
prijs hadden behaald bjj een artiesten wed-
sLrijd in Amsterdam en paa enkele jaren la-
Ier echt naam zouden maken. Hetzelfde
gold voor dt jonge Lou Bandy die in novem
ber 191fi voorde eerste maal in Leeuwarden
optrad met een aantal Engelse en Neder
landse liedjes hu daarmee aardig succes
had. Ook Kees Pruis lmaart ]fl]7i en Willy
Derby (november 19211 wanen nog "nieuw
voor Leeuwarden* toen ze optraden in dit
bioscooptheater,
Het waren zeker in het begin zware tijden
voor de muzikanten van hel or kostje dat
naast de verschillende films ook nog de op
tredende artiesten moest begeleiden en
voortdurend nieuw repertoire moest instu
deren. Bovendien moesten ze elke avond
spelen met een matinee op de zondagmid
dag tegen een matige he Inning. Waarschijn
lijk rezen er zo nu en dan prohlemen op dit
gebied en zo heslool Visser in de zomer van
1916 tot de aanschaf van een nieuw instru
ment, waarmee hij de musici kon vervan
gen. Dit zogenaamde Kinophon-Orkost, spe
ciaal voer dit doel ontworpen, was voorzien
van een groot en klein slagwerk, mandoli
nes, orgels en piano. Volgens een journalist
gaf het prachtige muziek en wist het soms
de illusie te wekken dat men een groot or
kest hourde. Maar ondanks al deze fraaie
mogelijkheden voldeed deze nieuwe vinding
toch niet echt Zeker wanneer het ging om
de begeleiding van echte zangeres sen als
Cato Culp en Adrienne Solser miste liet ge
woon de sfeer die een echt orkest wist op te
roepen. Een halfjaar later Het Visser op
nieuw een urkesl in zijn bioscoop-variété
optreden, ditmaal geleid door L.J. vari Vei se,
maar ook het Kinophnn-Orkest bleef actief
De concur rent le rukt op
Waarschijnlijk was er ook eon heel andere
reden voor de terugkeer vnn muzikanten in
dit theater nan de Nieuwen tad. Het wns na
melijk Hh. Kesslcr, die op de Wirdumcrdijk
al een lunchroom uitboette, die ven nieuw
modern en luxueus filmtheater had laten