Lcovar^U.1
nenochi ilrxtr Friesland reisde. Hij kwam ge
regeld bij de vrijzinnige dominee Jentink
over de vloer en er ontstond een correspon
dentie tussen Trui en Waling Dijkstra, Al
vroeg in haar leven raakte de 'juffer1 betrok
ken bij de sociale problematiek van de boe
renarbeiders, Dijkstra was medeoprichter
en redacteur van het Frieseh Volksblad. Via
boni maakte Trui kennis met Dijkstra's
oomzegger Gehele Stellingwerf, die ook in
de redactie van het Frieseh Volksblad zat.
Eind 1882 trouwden Trui en Oebele, tegen
de zin van de familie Jentink.
Strijdbaar leven
Op 7 december 1882 vestigde do kersverse
mevrouw Stellingwerf-Jen tink zirb in Sin
gelstraat 4 te Leeuwarden, waar haar man
al sinds 1880 met zijn moeder en zuster
woonde. Direct begon een drukbezet leven;
haar man was bijna blind en zij hielp hem
bij de redactie van het Frieseh Volksblad.
Trui las hem de kranten voor en schreef de
artikelen op die hij baar dicteerde. Gehele
Stellingwerf wilde met het Frieseh Volks
blad een veel radicalere koers varen dan
Waling Dijkstra, die zich daarom in 1883 uit
de redactie terugtrok. Vanaf die tijd hebben
Trui en lutar man samen ervoor gezorgd dat
het Frieseh Volksblad twee keer per week
uitkwam. Uiteindelijk moest het blad per
1 januari H100 ophouden omdat de Volks
partij werd opgeheven en het hl ad daardoor
niet meer kun bestaan.
Vanaf 1890 trad Trui Jentink in het open
baar op in de strijd van de arbeidende klas
se voor betere werkomstandigheden en wet
ten. Met grote regelmaat sprak zij overal in
Friesland. In 1891, een jaar van Tweede
Kamerverkiezingen, was zij maar liefst vijf
tig keer te he luisteren in Friese sleden en
dorpen. Ze sprak ten schreef) over hel alge
meen in hot Fries. Aanvankelijk sprak ze
over allerlei socialistische zaken onder de ti
tel; 'Hokkcr wei moat it op?' en over de
drankbestrijding, later ook over de strijd
voor algemeen kies- en stemrecht, ook voor
de vrouw. Trui Jentink was bijzonder goed
geïnformeerd over allerhande zaken op so
cialistisch en feministisch gebied. Ze was
actief lid van de Nederlandschc Vereeniging
voor Vrouwenkiesrecht. Op 4 maart 1891
verscheen in het Frieseh Volksblad een ver
slag van een protestbyeenkomst legen pros
titutie, waar ook Trui Jentink bet woord
had gevoerd, In de zaal van juffrouw Van
De Rünótestaan in 1974
der Wielen tnu zalen Schaaf) te Leeuwarden
had zij 1300 mensen tosgesproken over het
recht van de vrouw op een zelfstandig be
staan en afschaffing van de wetten tot be
perking van vrouwenarbeid. Vanaf 1894
was ze bestuurslid van de Nederlandsche
Vereen i ging tot Afschaffing van sterken
Drank. Ook voor deze club sprak en schreef
ze artikelen.
Het echtpaar Stellingwerf verhuisde in
1889 van de Singelstraat naar de Grote
Kerkstraat, waar het maar kort woonde.
Van 1891 tot 1894 woonden Trui en Oebele
op de Tuinen, waarna zij naar de Romkes-
luLin gingen. Hier, op nummer 8 bleef Trui
Jentink tol haar dood woneil. Hun huis was
een ontmoetingsplaats voor veel socialisten,
onder wie Pieter .Jelles Troelstra. Maar ook
vele armen wisten de weg naar de Rontkes-
laan te vinden. Trui en haar man probeer
den zoveel zij konden de mensen die een be
roep op ben deden te helpen, met als gevolg
dat zij zelf altijd in armoedige omstandighe
den verkeerden- In Leeuwarden heeft Trui
Jerttink veel goed werk verricht. Ze was lid
van de Voogdijraad en lid van de verenigin
gen Armenzorg en Pro Juventute, Ook is ze
lid geweest van de Leeuwarder commissie
tot wering van schoolverzuim, die onder
zoek deed naar de achtergronden van
schoolverzuim en ouders vun spijbelaars op
het matje riep.
Bevlogen pen
Het huwelijk van Trui en Oebele bleef kin
derloos. In januari 1897 overleed Oebele.
Hij was die winter naar Bitgum gereisd om
als journalist onderzoek te doen naar de
Hoger huiszaak en bad daar tyfus opgelo
pen. Zijn weduwe zette nu alleen hel
Frieseh Volksblad voort. Ze hield zich nu
minder met politiek bezig maar des te meer
met vrouwenemancipatie, drankbestrijding,
de strijd tegen prostitutie en verbetering
van de rechten van dienstboden. In de
Leeuwarder Courant publiceerde zij gere
geld schetsen uit het volksloven. Daarnaast
schreef zij ongeveer 50 korte stukken, waar
van sommige als feuilleton in -ook landelij
ke- bladen verschenen. Vanaf 1888 was zij
redactielid van De Vrouw en schreef zij bij
dragen voor de eerste drie jaargangen van
het vrouwenblad Evolutie, opgericht door de
bekende feministe Wilhehnina Drucker
(naar wie de aktiegroep uit de jaren zestig
van de vorige eeuw. Dolle Mina zich noem-
dei. In hel blad Belang en Recht streed ze.
voor vrouwenemancipatie en vrouwenkies
recht. Feministes in hel westen van het
land maakten graag gebruik van haar grote
kennis van de situatie in Friesland. Trui
Jentink was één van de correspondentes
van de Hollandse strijdster voor vrouwen
emancipatie Annette Versluys-Poelman,
Krantewyfke en hinnewyfke
Eén aspect van Trui Jentink is in dit portret
nog niet belicht.. Zij had een grote liefde voor
bloemen, de Friese volkskunst en het leven
op de boerderij. Van 1900 tot 1909 was zij
redactrice van het Frieseh Weekblad dat
zich vooral op de landbouw richtte. Als pro
pagandiste voor de pluimveeteelt ging zij
veel voor de Friesche Maatschappij voor
Landbouw op stap. Zo kroeg zij de bijnaam
it hinnewyfke.
Trui Jenlinkg laatste jaren waren eenzaam.
De parlementaire richting van het socialis
me onder leiding van Pieter Jelles Troelstra
had het van de radicale, meer revolutionair
geörienteerdc richting waartoe zij behoorde,
gewonnen, Ln 1917 werd algemeen kies.
recht ingevoerd, in 1919 ook voor vrouwen,
Trui Jentink woonde wat vergeten aan de
Itonikeslaan, eerst met oeu onderwijzeres
en latei* met een verpleegster. Een dag na
haar overlijden op 12 juli 1918 verscheen er
een In memoriam over Trui Stellingwerf-
J en tink in de Leeuwarder Courant. Hierin
werd haar vele journalistieke werk en haar
sociale arbeid zeer geroemd. Van de oude
Romkesluan van Trui Jentink ia anno 200(1
weinig meer over. Helemaal vergeten is Trui
echter niet. In de wijk Westeinde herinnert
de Trui Jcntinkwei aan het krantewyfke
met de kort geknipte haren en de korte rok
ken.