Herw aard eri Jig
Het waB vooral door de overdaad dat men
vroeger vaak negatief oordeelde over ge
schilderde muurreclaraes. Men vond het een
lelijke keet, te druk, te groot en ontsierend.
Hedendaagse huiUinreclame mept dezelfde
reacties op Gelukkig kwam er - voordat de
laatste muur reclame verdwenen was - een
herwaardering op gang. Men kreeg oog voor
de esthetische kwaliteit van de muur typo
grafie, zoals die bijvoorbeeld te vinden was
op de zijmuur van het voormalig modehuis
P,S. Bakker aan de Nieuwostad. De letters
PSB waren daar aangebracht in een schit
terendejaren dertig stijl. Vergelijk dat mo
dieuze ontwerp eens met de nog bestaande
schildering van R.S. Stokvis in de Herman
Costerstraat. De wat stijve, maar degelijke,
sobere vormgeving van deze laatste draagt
een andere boodschap uit.
Gralfiti heeft een nog slechtere naam dan
buitenreclame. Stiekeme spuiters, die je
mooie muur vernielen, Toch groeit er nu en
dan uit een graffiti-artiest een gerespec
teerd kunstenaar, zoals Keith Haring. Soms
worden hartekreten - in grote letters op de
muur gekalkt - beroemd. Wie kent niet
Rampen komen op het transfbrmatorhuisjc
langs het spoor net buiten Leeuwarden? En
de prangende vraag Kuituur ken dut oek in
de frituur?, aangebracht op een muur bij
theater Romein, is welhaast legendarisch.
In hoeveel culturele praatjes, nota's en ver
gaderstukken zou deze kreet wet niet geci
teerd zijn?
Voor de Stichting Muurtaai was dit reden
genoog om deze trelïer van een student te
w illen conserveren.
Voor informatie:
Stichting Muurtaai
Peet bovenst raat 51
8916 GE Leeuwarden
Boven; Muurtaai op de zijgevel van het pand
van P.iï. Bakker op de hoek van de
Nteuwestad en het Herenwaltje? 1929
(foto: H A. Rollemai
Onder De prangende vraag np de muur
bij Theater Romein t foto- Sitp van Dingen)