1P
Gedane zaken: N.V. Friesche Kolenhandel
23
Anna de Jong Ineenstaddieleeftkomenengaanwinkels.InderubriekGedanezakenstappenwijnogéénkeereen
verdwenen zaak binnen.
Dit keer de kolenhandel van Wim Lijfering aan het Zuiderplein.
ook nog inpikten, werden de laatste zakken
onder het personeel verdeeld. Hetjonge gezin
LijferingwoondeintussenindeTjerkHiddes-
straat en had ook een paar zakken op zolder
staan. Toen deDuitsers weer eens aan dedeur
kwamen en de heer Lij fering even uit de weg
moest en zich ver stopte onder een luik op zol
derhoorde hij de laarzenkr aken op het luik.
Deruimtewasschaarsverlicht,maardeDuit-
ser zag wel de zakken staan. 'Hier wohntbes-
timmteinKolenhandler'hadhijgezegdenwas
afgedropen. CompagnonRiedstrawas ooknog
aangehoudeninde laatste oorlogsmaanden;
hij is ontsnapt door in vrouwenkleren weg te
fietsen.
Na de oorlog werd de wederopbouw van
het bedrijf krachtig ter hand genomen en de
nieuwe loods werd alsnog in gebruik geno
men. Het ging goed met de handel, al werd de
oliestookeengeduchteconcurrent.Eenramp-
j aarvoor de kolenhandel was 1962Nederland
gingover op aardgas. DeNAM werd opgericht
metalsdeelnemersdeStaatentweeoliemaat-
schappijen.Hetlotvandekolenbranchewas
bezegeldHet steekt de heer Lij fering nu nog
dat de overheid geen enkele steun of hand
reiking heeft gedaan, om de kolenbranche
tegemoet te komen. Door de verzuiling in de
branche is men er niet in geslaagd een vuist te
maken tegenditalsgrievendervarenonrecht,
aldusdeheerLijfering.DeFriescheKolenhan-
del heeft nog tot 1972 standgehouden, maar
de overgebleven klanten woonden zo ver uit
elkaar dat bezorging niet meer lonendbleek.
Echter de heren Lijfering en Riedstra wa
ren niet voor een gat te vangen: ze werden
reders. HetMS Dolfijn sierde ten behoeve van
de recreatievaart de Friese wateren. Helaas
overleed de kapitein Van Sloten en was dit
'avontuur' ten einde. Samen hebben de com
pagnons nog een handel in erfverhardingen
opgezet. De heer Lijfering kan terugzien op
Opll-jarigeleeftijd,in 1925, verhuisde Wim
Lij fering met zij n ouder s naar Leeuwarden
naardeHuizumerlaan,destraatvanHendrik
AlgraenG.A.Wumkes.Lijferingvertelfc'vader
zei al tij d, j ongens j ullie mogen daar niet spe
len, die mannenmoetenstuderen!' Omdater
na de HB S geen geld meer was om te studeren
kwamWimindebrandstofhandelvanzijnaan-
staande schoonvader Van der Noord terecht.
Hij richtte samenmetzijncompagnondeheer
RiedstraDeFriescheKolenhandelop,kantoor
gevestigdaanhetZuiderplein, opslag aande
Oostersingel.
Het ging goed in de handel en er werd een
nieuwe loods gezet aan de Snekertrekweg.
DeDuitserswarenhierinmiddelsdebaasen
confisceerden de loods. Vlakbij konden nog
26 open boxen worden gebouwd - gelegen
aaneen eigen spoorlij n - van waaruit de han
del nog wat doorging. Alles ging echter op de
bondebr andstofwer d steeds schaarser en in
19441agdehandelvolkomenstil.Omtevoor-
komen dat de Duitsers de laatste voorraden
BriefvanW.D.Lijferingaanhetgemeentebestuur,
1948
eenwerkzaamlevenineenboeiendebranche,
in een tij d die zo dicht achter ons ligt en nu al
geschiedenis is geworden.
HetkantoorvandeN. V. Friesche Kolenhandel, Zui
derplein 17, ca. 1930.
i -il ndfllvil ft t"3~c!r-,te fhjtcïl-
Bxrgww QOter ïïethmdeT»
Itijno Heron, Kr J
rqrvols op ona noltrljvcn d.d, 27 Ootobor X9iR dom wij
hl-5rbij ünö vorsook «m vcr^mnjive inroku do ktod'-wot.
lïodjrf' aljitoid