29
Amsterdam rond 12.00 uur. De terugreis
was bepaald om 4.00 uur, na sluiting van
de Amsterdamse beurs. De kosten van
een retourtje bedroegen, met inbegrip
van de autorit vlieveld-centrum Amster
dam 50,-. De AVOM had een concessie
voor twee jaar. De ondernemers vroegen
aan B W van Leeuwarden toestemming
voor het bouwen van een hangar op het
vliegterrein. De toestemming is nooit ver
leend.
Op zaterdag 13 augustus 1921 arriveer
de Kriger met zijn vliegtuig op het Kal-
verdijkje. Het toestel is op die dag en op
de 14e te bezichtigen op het vliegterrein
tegen een entreegeld van 50 cent voor vol
wassenen en 25 cent voor kinderen. Rond
vluchten boven Leeuwarden en omstreken
kostten van 10,- tot 15,- per persoon.
Passagebiljetten voor een vlucht naar
Amsterdam v.v. waren verkrijgbaar bij
Elskamp en De Boer aan de Voorstreek.
Op maandag 15 augustus 1921 startte
omstreeks 12.09 uur het vliegtuig voor de
eerste vlucht naar Amsterdam, waarmee
de luchtlijn werd geopend. Passagiers
waren de journaliste Van der Veer en
Van Iersel, een employé van de AVOM De
lijndienst was officieel van Leeuwarden
naar Amsterdam v.v. maar in de praktijk
was het Amsterdam Leeuwarden v.v. Dit
kwam doordat er te Leeuwarden geen han
gar was zodat het toestel niet gestald kon
worden. Er was bovendien geen wacht
ruimte en geen telefoonaansluiting op het
vliegveld in Leeuwarden. Er was echter
wel een redelijk aanbod van passagiers
van Leeuwarden naar Amsterdam, maar
omgekeerd was het aantal passagiers
gering. Op een -helaas- onbekende datum
vertrok het vliegtuig om 8.30 uur vanuit
Leeuwarden naar Amsterdam; bij Wor-
Sigarenfabriek Sopla brengt sigaren per vliegtuig
kum moest het toestel als gevolg van een
donderbui een noodlanding maken op een
weiland bij de straatweg. Het is onbekend
of deze vlucht later nog is voorgezet, maar
het betekende het einde van de luchtlijn
van Leeuwarden op Amsterdam.
Sigaren per vliegtuig aangevoerd
Kriger gaf vliegdemonstraties te Leeu
warden, natuurlijk vanaf het terrein
aan het Kalverdijkje en ook elders in de
provincie Friesland o.a. bij Harlingen en
Sneek. In de nacht van 22 op 23 oktober
1921 woei zijn vliegtuig te Sneek omver,
het betekende het einde van de AVOM. In
1921 werd door de gemeente Leeuwarden
een bedrag van 725,- beschikbaar gesteld
voor de inrichting van het oude exercitie
veld aan het Kalverdijkje tot vlieghaven.
In 1929 opende P. Feddema een gros
siers-bedrijf in rookartikelen aan de
Groningerstraatweg. De Sopla sigarenfa
briek te Amersfoort, die een eigen vlieg
tuig bezat, liet een zending sigaren per
vliegtuig naar Leeuwarden brengen. Het
vliegtuig landde op het vliegterrein bij het
Kalverdijkje. Op 3 oktober 1931 werd op
het vliegterrein tijdens een vliegfeest een
demonstratie gegeven door drie piloten
van de Arbeits-gemeinschaft Bayerische
Piloten. Deze vliegfeesten werden geor
ganiseerd door de kapitein-vlieger R. Chr.
Seidl. Zijn piloten waren kapitein-vlieger
Stor, Aichele en Slechner. De demonstra
ties werden bijgewoond door ongeveer
40.000 personen. Ook langs de Groninger
straatweg stonden de toeschouwers rijen
dik, daar genoot vooral de jeugd (gratis)
van de uitgevoerde demonstraties. De
parachutist Gunerman sprong op een
hoogte van 600 meter uit het vliegtuig,
gevlogen door Aichele. Parachutesprin
gen was toen iets nieuws en het publiek
slaakte dan ook een zucht van verlichting
toen de parachute van Gunerman zich
opende. De landing ging nog net goed, hij
belandde namelijk bijna in een sloot, het
toegesnelde publiek slaagde erin hem voor
een nat pak te behoeden.
In 1932 richtte R. Huizinga te Leeu
warden een zweefvliegclub op. Deze club
vloog vanaf het terrein aan het Kalver
dijkje. In 1932 besteedde de gemeente een
bedrag van 125.- aan onderhoud van het
vliegterrein. De zweefvlieger Huizinga
was één van de personen die de stoot gaf
tot de oprichting van een 'echt' vliegveld
in Friesland. In 1938 werd dat een feit.
Huizinga verongelukte in 1933 dodelijk
op Soesterberg. In welk jaar het vliegter
rein aan het Kalverdijkje werd gesloten is
onbekend. Het moet in de periode 1932-
1938 zijn geweest. In 1932 besteedde de
gemeente nog een bedrag aan onderhoud,
terwijl in 1938 het vliegveld aan het
Keegsdijkje werd geopend.