11
tel, twee portes-brisées, gevende toegang
naar eene groote fraai geplafonneerde en
behangen zaal met drie ramen in den tuin
uitziende en nis; tusschen gemelde portes-
brisées is links eene ruime kast en ter rech
terzijde eene deur, dienende tot afsluiting
der trap naar de keuken. Aan de andere
zijde der gang eene geplafonneerde en
behangen voorkamer, met twee ramen aan
de straat, marmeren schoorsteenmantel en
twee kasten.
Uit de bouwtijd resteerden nog tal van
elementen, zodat een restauratie op ver
antwoorde wijze kon geschieden. Fraaie
stucplafonds, schouwen, deuren en betim
meringen waren nog in volle glorie aan
wezig. Sommige elementen waren aan het
zicht onttrokken. Zo werd achter platen
de oorspronkelijke lambrizering van de
De Van Haersmazaal teruggevonden. Alle
originele raamblinden bleken, eenmaal
losgemaakt, nog compleet. De deuren aan
de gangzijde waren met schrootjes betim
merd. De oorspronkelijke roedenverdeling
van de ramen op de eerste en tweede ver
dieping aan de Nieuwestadzijde was niet
meer aanwezig. Op de derde verdieping
was de oorspronkelijke roedenverdeling
nog wel aanwezig. De oorspronkelijke roe
denverdeling kon op grond van de ramen
boven, glasmaten en de ramen achter met
gemeentelijke subsidie worden gerecon
strueerd.
Er is tevens voor gekozen om waar nodig
de meubilering aan te vullen met uit de
Biedermeierperiode stammende meubels,
zodat dat specifieke karakter van het huis
versterkt zou worden.
De Van Haersmazaal
Aan de tuinzijde bevindt zich links van
de centrale gang de Van Haersmazaal. De
zaal, de grootste van de drie zalen, wordt
gebruikt voor diners en ontvangsten. De
grootte ervan en de rijke uitvoering pas
sen goed bij deze functie.
Evenals in de andere kamers zijn aan
gebrachte kleuren en verguldingen op
basis van een kleuronderzoek tot stand
gekomen. Teneinde een zo goed moge
lijk Biedermeierbeeld te creëren zijn de
gordijnpartijen uitgevoerd zoals dat in
het midden van de negentiende eeuw in
deftige huizen gewoonte was en is er een
behang toegepast dat een historisch ver
antwoorde kopie is van een antiek mid
den- negentiende eeuws behang in het
Schauspielhaus te Dresden. Vele interieu
relementen zoals een kroonluchter en een
grote tafel ontbraken. Er moest gezocht
worden naar vervangende stukken. Een
zeer grote tafel was nodig omdat één maal
per jaar op de sterfdag van Susanna Maria
Elisabeth Faber met 24 personen aan deze
tafel gedineerd wordt. In 1788 kreeg het
weeshuis van Mr. Eelco van Haersma ter
waarde van 50.400,- aan sathen en lan
den en effecten ter nagedachtenis aan zijn
in 1783 overleden vrouw. Hij bepaalde dat
op de sterfdag van zijn vrouw, 26 maart,
de voogden en voogdessen zich op die
zogeheten Susanna Faber van Haersma-
dag aan een maaltijd zouden verzamelen.
Van de vóór de restauratie aanwezige
meubelen is het meest opvallende stuk de
grote eikenhouten kast. Deze uitzonder
lijk grote kast in Renaissance stijl dateert
uit het tweede kwart van de zeventiende
eeuw. Deze kast is ooit met het huis mee-
gekocht van de familie Van Eysinga. Door
zijn enorme omvang past hij het beste in
de grootste zaal van het Old Burger Wees
huis, de Van Haersmazaal. In een mid
den-negentiende eeuws interieur stonden
Van Haersmazaal, 2002 Van Eijsingazaal, 2002 (Foto's: Michiel Maters)