19
Plattegrond van het stationsgebouwtje bij de Harlingerstraatweg
klad er in: vrachtauto's doen hun intree en
werken sneller en flexibeler dan de trein
en busmaatschappijen leggen een veel fijn
maziger verbindingsnet over de provincie.
In 1928 wordt voor laatst winst gemaakt.
Jaar na jaar lopen de reizigersaantallen
terug en stukje bij beetje worden de lijnen
gesloten voor personenvervoer. Op 1 juli
1936 wordt als laatste de lijn Leeuwarden
- Dokkum voor die vorm van vervoer geslo
ten. Goederenvervoer blijft er wel, met
name voor bulkvervoer zoals suikerbie
ten, aardappelen en kolen. Even nog, in de
eerste maanden van de oorlog, rijden weer
personentreinen over de NFLS-tracés. Het
is maar van korte duur want omdat een
deel van het spoor vlak langs het vliegveld
loopt, en de Duitsers juist daar geen potten
kijkers willen, wordt in december 1940 het
personenvervoer weer beëindigd.
Een alarminstallatie voor de Kei
'Leeuwarden-Halte' zoals het station veelal
genoemd wordt (een enkele maal Leeuwar
den-Rijksweg), heeft met het verdwijnen
van het personenvervoer zijn functie ver
loren. Enige tijd biedt het gebouw huis
vesting aan een kleuterklas en vindt een
zondagsschool er onderdak. Waarschijnlijk
is het gebouw kort na de oorlog, in de
tijd van woningnood, verbouwd en geschikt
gemaakt voor bewoning door meerdere
gezinnen. Volgens de stratengids van 1954
wonen er drie NS-beambten, naar alle
waarschijnlijkheid met gezinnen, in het
gebouw. Werkzaamheden ten behoeve van
de overweg behoeven ze niet te verrich
ten: het sluiten en openen van de bomen
geschiedt door de rangeerders die op de
treinen meerijden. In februari 1971 wordt
het oude haltegebouw gesloopt en later
komt er luxe nieuwbouw voor in de plaats.
Tegenwoordig liggen de rails er nog, goed
deels bedolven onder de rails en bielzen die
uit de oversteek met de Harlingerstraat
weg zijn weggehaald. En verstopt onder
hoog opschietend onkruid kan een geoefend
oog nog de opstand van het oude perron
terugvinden.
De eerste jaren na de oorlog zijn
de lijnen volop in gebruik voor allerlei
goederenvervoer. Maar eind jaren vijftig
begint de bedrijvigheid langzaam terug
te lopen tot in 1975 alleen op het in 1974
als werkgelegenheidsproject opgeknapte
deel tussen Leeuwarden en Stiens nog
treinen rijden. Alle andere lijnen zijn bui
ten gebruik gesteld en vaak al opgeruimd.
Tussen Leeuwarden en Stiens rijden
goederentreinen die aardappelen ophalen
bij de ZPC in Stiens. De laatste trein naar
Stiens passeert de Harlingerstraatweg op
11 april 1995. Het is een trein met slechts
één wagon die bedorven aardappelen,
teruggestuurd bij de Franse grens, naar
Stiens terugbrengt. Een dag later komt
de wagon terug in Leeuwarden: het is het
laatste ritje, de lijn is gesloten.
Van de NFLS is dan al lang geen spra
ke meer. De spoorlijnen zijn in 1935 door
de Nederlandse Staat genaast waardoor
de NFLS z'n laatste bezit kwijtraakte en
de HIJSM, die in de NS opging, van zijn
veel te dure exploitatie werd afgeholpen.
Een late echo klinkt in 1972 als de NFLS
formeel geliquideerd wordt. De gemeente
Leeuwarden blijkt nog recht te hebben op
een bedrag uit het batig liquidatiesaldo:
2.782,65. De gemeenteraad besluit op
voorstel van B&W het bedrag te besteden
aan een alarminstallatie in de bejaarden
flat in de Kei.
Voor belangstellenden: de hierboven genoemde website
is: http://home.wanadoo.nl/ntm.nflsl. Deze site geeft een
mooi beeld van de spoor- en tramwegen in Friesland en
staat vol boeiende feiten en fraaie foto's. De beheerder
van de site komt graag in contact met personen die nog
gegevens hebben over dergelijke oude lijnen.