La» it 19 Er wordt ook gewerkt. Op de voorgrond vanaf links: Bruno Barendsma, Joukje Fah- ner, dochter van een groentehandelaar uit het Naauw, haar vriendin Aukje Dijkstra en geheel rechts Henk Faber Collectie Kees Siccama Neen, de schoolse hoogtepunten waren, naast mijn bevorderingen, de jaarlijkse revue-uitvoering door de juffrouwen en mijnheren in de Harmonie ('mijn'juffrouw Hommes op het toneel in de ton bij Ali Baba en de zeven rovers), de filmvoorstel lingen op de zolderverdieping en de school reisjes naar de Vliehorst op Vlieland. Die zolder was een grote ruimte over de gehele lengte en breedte van het pand, waar kas ten, banken en al de schoolbenodigdheden waren opgeslagen. De klas in de banken, de projector erachter met bediening door Hosper of Van der Geest en dan draaien met dat kenmerkende geluid van een 8mm projector met film zonder geluidsband. Het ratelde en op het doek verschenen de magische woorden: 'Om scherp te stellen'. Zwart-wit en je hoopte op spanning; het werd vaak iets opvoedbaars en die films zijn saai, doodsaai. Toch is daar mijn fas cinatie voor film geboren. Zwarte rolletjes naar boven Belangrijk voor ouders was het school zwemmen. Een meerjarig programma met als doel het verwerven van een zwemdi ploma, of eigenlijk drie diploma's: A, B en C. We verlieten hiervoor wekelijks als groep het klaslokaal en liepen door de Fonteinstraat naar een gebouw van twee verdiepingen, waar op de gevel L.O.Z. stond vermeld. Het was gelegen naast sportvelden, het Fonteinland, en links ervan bevond zich een onmetelijk parkeer terrein, waarop ik nooit meer dan zeven auto's heb geteld. Binnen gingen wij naar boven, naar de kleedhokjes; links van de trap was het begin van een rechte gang met erboven de aankondiging: 'stortbaden'. Ik neem aan dat hiermee douches werden bedoeld die tegen een geringe vergoeding vooral op zaterdagen druk werden bezocht vanwege het bijna geheel ontbreken van deze voor ziening in de woningen van de jaren vijf tig. Ik zag deze stortbaden als holle ruim tes waar emmers water over de hoofden werden uitgestort. Boven was de batterij kleedhokjes. Deze zijn tot op heden nauwelijks veranderd in bad-, zwem- en saunagelegenheden. Een te kleine en door een te laag geplaatste plank nog benauwender ruimte, waarvan de beide deuren simultaan worden geslo ten door een dun balkje dat scharnierend aan een lange (sic) zijde is bevestigd. Met de kledinghaak hoog geheven voor het droog houden van de lange broek, wachtte ons aan de andere zijde een ver schrikking: badmeester Schoonhoven. In smetteloos wit gekleed heerste hij over gene zijde als een Cerberus. In de jaren vijftig waren lagere schoolkinderen van een timide soort; een oorvijg op school kon zich thuis sneller verdubbelen dan dat deze aanleiding zou zijn tot ouderlijk geweld tegen de meester. Deze houding bracht autoritaire mensen er blijkbaar toe er een schepje bovenop te doen. Zo ook bij Schoonhoven. Zaak was zo snel mogelijk na het douchen de lange trap af naar het bad. Opgesteld voor het pierebadje waren we nog niet van Schoonhoven af. Hij gaf geen les maar verzorgde de hygiënische contro le. Hiertoe wreef hij met bevochtigde duim en wijsvinger over de enkel aan weerszij den van de achillespees. 'Zwarte rolletjes' werden naar boven gecommandeerd alsof we ons moreel hadden vergaloppeerd. En hoe we ook ons best deden in deze jaren van geringe badgewoonten, het gelukte nooit iedereen om van deze beschamende vertoning gevrijwaard te worden voor we het reddende water bereikten. Daarin kregen we les van meer geëi gende pedagogen, die ons eerst met ver zinkte bus en een plankje lieten drijven en daarna geduldig door de les loodsten, waarna we, soms met een schuine drop van vijf cent, het gebouw van de Leeu warder Overdekte Zweminrichting weer verlieten. Een enkele maal talmden we aan de balustrade om nog even te genie ten van de prestaties van enkele Leeu warder zwemcracks zoals daar waren in die jaren: Jaap de Jong, Piet ten Thije, Jitze van der Veen en Sieta Posthumus. Zover is niemand van ons ooit gekomen. Geheim wapen In 1952 poserend voor een schoolprent van het Tsaar Peterhuisje in de 5e klas: de schrijver dezes met Bruno Barendsma Collectie Kees Siccama

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2006 | | pagina 21